Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera / flytta en TimeMachine uppbackning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-02 17:28

Hej
Har gjort en TimeMachine säkerhetskopia och lagt på en extern hårddisk ( WD). Tyvärr började den låta konstigt och
det känns som att något inte är rätt . Skall lämna tillbaka den/byta, men vill ju behålla säkerhetskopian - lägga på en annan hårddisk
( inte en ny säkerhetskopia eftersom denna kopian var gjord med ett annat OS -innan jag bytte till nyare och vill kunna gå tillbaka)
Hur gör man då?

Se till så att den nya disken har rätt formatering, sen kopierar eller flyttar över filen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-01-03 00:09

Enkelt med Carbon Copy Cloner eller SuperDuper.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-07 19:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Se till så att den nya disken har rätt formatering, sen kopierar eller flyttar över filen.

Sent svar, tack då skall jag prova detta!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-07 19:03
Ursprungligen av kenjon:

Enkelt med Carbon Copy Cloner eller SuperDuper.

Sent tack för svar!! skall nu ta tag i problemet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-07 22:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

Se till så att den nya disken har rätt formatering, sen kopierar eller flyttar över filen.

Ska det vara så enkelt? Det trodde jag, men det funkade inte när jag flyttade en TM från extern HDD till NAS. Ändå kopierade jag hela mappen via terminalen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-14 17:55
Ursprungligen av barbapappa_86:

Se till så att den nya disken har rätt formatering, sen kopierar eller flyttar över filen.

Hej jag har provat att bara kopiera det som ligger på externa hårddisken(inte i mapp) till en mapp på en annan hårdisk -där det ligger lite andra bildmappar (men det finns nog med plats). Blev jättemycket info som skulle kopieras och nånstans i mitten hände något så det avbröts.
Vet nu inte om det är för att jag försökte kopiera det som låg på hårddisken(ej i mapp) till en mapp på annan hårddisk (blir det fel?) eller om jag bara hade otur. När du skriver -filen- så menar du bara den mappen som har ett första datum (för egentligen är det ju bara den första dagens backup jag behöver tror jag, resterande datummappar är ju med det nyaste MACOS) Fick ju också ett var nyligen där en kopiering av TM, inte funkat! Har du nåt mer råd på hur man gör?

Har aldrig lyckats flytta en TM backup, eller jo den kopieras över men sen är den oanvändbar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-03-15 13:35
Ursprungligen av CekariYH:

Har aldrig lyckats flytta en TM backup, eller jo den kopieras över men sen är den oanvändbar.

Ja jag tycker det verkar vara så, och det är ju inte så att jag testar att använda backuppen för att installera ett gammalt OS, för att se om det fungerar. Tack för svar.

Fungerar det att klona en TM backup med Carbon Copy Cloner?

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Fungerar det att klona en TM backup med Carbon Copy Cloner?

Tror den här svarar på frågan: https://bombich.com/kb/ccc5/can-i-use-carbon-...

Ursprungligen av kenjon:

Enkelt med Carbon Copy Cloner eller SuperDuper.

Har du erfarenhet av att det fungerar, eller är det bara killgissning?

Enligt Bombich (Carbon Copy Cloner) fungerar det inte. Se länk i inlägg #11.

Ursprungligen av vivan:

...Hur gör man då?

Ursprungligen av CekariYH:

Har aldrig lyckats flytta en TM backup, eller jo den kopieras över men sen är den oanvändbar.

Det ska fungera enligt den här instruktionen:
https://support.apple.com/en-us/HT202380

(Men jag har inte testat själv. Använder annan backupmetod än Time Machine)

1
Bevaka tråden