Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilden är låst

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en del bilder som det är någon form av nyckel symbol på i högre hörnet. Dessa bilder går inte att visas i ett bildspel. Hur tar man bort låsningen?

Var är detta? Är det i Finder, Bilder eller någon annanstans?

Och kanske kan du visa en skärmbild, så att vi ser vad "någon form av nyckelsymbol" är?

Senast redigerat 2021-04-15 12:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var är detta? Är det i Finder, Bilder eller någon annanstans?

Och kanske kan du visa en skärmbild, så att vi ser vad "någon form av nyckelsymbol" är?

Det är bilderapp på datorn. Denna nyckel symbol har jag kommit underfund med att det är bilder som annan har skickat mig. Det anger plats där bilden togs. Det går inte att ta bort det.

Ursprungligen av calinou:

...har jag kommit underfund med att det är bilder som annan har skickat mig...

Den slutsatsen tror jag inte på. Bilder-appen bryr sig väl inte om hur du har fått tag på bilden.

Utan att veta vad det är för lås, så tror jag snarare att det kan handla om hur du har lagt in bilden i Bilder, eller var original-filen ligger.

Ursprungligen av calinou:

...Det går inte att ta bort det...

Hur kom du fram till det? Vilka åtgärder har du provat?

Ursprungligen av calinou:

...någon form av nyckel symbol...

Dock kvarstår att vi (eller åtminstone jag) inte har en aning om vad det är för "lås" du pratar om. Visa!

Ursprungligen av calinou:

...går inte att visas i ett bildspel...

Att bara säga "går inte" är inte till någon ledning vid felsökning. Beskriv vad du gör, och vad som händer då.

Senast redigerat 2021-04-17 10:00

Det kallas tilldela en plats. Den funktionen är avstängd på min egen mobil. Denna bild är inte min utan den är av någon som skickat till mig. Det går att ändra platsen men inte att ta bort. Samt att symbolen är synlig på bilderna vilket är inte så estetiskt.

Det verkar som du är ute efter att ta bort platsinformationen i bilderna. Varför skulle man vilja göra det?

Men om du nu skulle vilja göra det, så går det säkert. Kanske direkt i Bilder, eller med någon app för redigering av EXIF-data. https://www.google.com/search?q=edit+exif+mac

Och vi vet fortfarande inte vad det är för symbol du syftar på, och hur eller var den skulle störa estetiken?!?!

Och vad bildspel har med saken att göra – att platsinformationen på något sätt skulle hindra bildspel – är än mer obegripligt?!?!

Senast redigerat 2021-04-17 13:03

Bilder importerar bilder med de uppgifter som finns i bilden, och sedan förblir uppgifterna i Bilders databas. Bilder behåller alltid originalet och dess uppgifter. Det är därför man alltid kan återgå till originalet.

Du menar alltså den lilla symbolen för "kartnål" i övre högra hörnet? Det är inget "lås", utan just en indikation på att bilden innehåller platsinformation (GPS-koordinater). Om du vill slippa se själva symbolen så kan man stänga av det med Innehåll > Metadata > Plats. Själva platsinformationen finns dock fortfarande kvar. Har för mig att man även kan ta bort den men minns inte hur just nu.

Att platsinformation skulle påverka möjligheten att visa bilder som bildspel låter märkligt, de sakerna hänger inte ihop.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-04-17 12:37

Här är en lista med vilka symboler som finns, så vet du till nästa gång du ser något du inte känner igen.

https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/...

Där finns också beskrivet hur du tar bort platsdata från en bild.

Ursprungligen av Gäddnos:

Här är en lista med vilka symboler som finns, så vet du till nästa gång du ser något du inte känner igen.

https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/...

Där finns också beskrivet hur du tar bort platsdata från en bild.

Super! nu vet jag att symbolen det heter "Bildens plats har identifierats på en karta" och att man kan ta bort dess synlighet via Metadata/plats.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det verkar som du är ute efter att ta bort platsinformationen i bilderna. Varför skulle man vilja göra det?

Men om du nu skulle vilja göra det, så går det säkert. Kanske direkt i Bilder, eller med någon app för redigering av EXIF-data. https://www.google.com/search?q=edit+exif+mac

Och vi vet fortfarande inte vad det är för symbol du syftar på, och hur eller var den skulle störa estetiken?!?!

Och vad bildspel har med saken att göra – att platsinformationen på något sätt skulle hindra bildspel – är än mer obegripligt?!?!

Det går i alla fall att ändra på min EXIF-data i min info-rutan genom att ta bort angiven plats och ersätta med annan plats.
Beträffande bildspelet så har det ordnat sig. Dvs missade en inställning, Jag formulerade mig fel också inser jag. Med låst menar jag att bildspelet stannade vid dessa bilder utan att gå vidare.
Förresten, nu är det på tiden att dom utvecklar bilder appen - tycker jag.

Ursprungligen av Cigarr:

Bilder importerar bilder med de uppgifter som finns i bilden, och sedan förblir uppgifterna i Bilders databas. Bilder behåller alltid originalet och dess uppgifter. Det är därför man alltid kan återgå till originalet.

Det är tyvärr felformulerat så du får gärna ändra där.

Ursprungligen av calinou:

Det är tyvärr felformulerat så du får gärna ändra där.

Tråden är för långt gången för att det ska vara meningsfullt.
Alla inlägg blir obegripliga om jag skriver om din trådstart så som du skulle ha skrivit den om du hade förstått vad som var problemet.
Skriv i stället nästa gång förutsättningslöst utan att göra en tolkning av vad du tror att du är med om.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det verkar som du är ute efter att ta bort platsinformationen i bilderna. Varför skulle man vilja göra det?

Men om du nu skulle vilja göra det, så går det säkert. Kanske direkt i Bilder, eller med någon app för redigering av EXIF-data. https://www.google.com/search?q=edit+exif+mac

Och vi vet fortfarande inte vad det är för symbol du syftar på, och hur eller var den skulle störa estetiken?!?!

Och vad bildspel har med saken att göra – att platsinformationen på något sätt skulle hindra bildspel – är än mer obegripligt?!?!

Ser du inte där uppe som jag förstorat? Nyckel.

Ursprungligen av calinou:

Ser du inte där uppe som jag förstorat? Nyckel.

Det är en kartnål.

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-04-17 19:04
Ursprungligen av calinou:

Vad heter den i mitten på kartan då?
...

Symbolen som ser ut som en nål, den som är i mitten på kartan - är en kartnål.
Nål i karta = kartnål

Senast redigerat 2021-04-17 19:56
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-04-17 19:10

.

Ursprungligen av Gäddnos:

.

Så missvisande att det finns olika sorters/utseende.

Ursprungligen av M37:

Symbolen som ser ut som en nål, den som är i mitten på kartan - är en kartnål.
Nål i karta = kartnål

Så dum är jag inte. Jag menar att den där uppe ser inte ut som en röd kartnålsymbol.

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-04-17 19:35
Ursprungligen av calinou:

Så dum är jag inte. Jag menar att den där uppe ser inte ut som en röd kartnålsymbol.

Det är också en kartnål. En nedtonad sådan, troligen för att upplysa dig att det i bilden finns GPS-information.

Tråden städad. Håll er till saken. /Moderator.

Innehåll --> Metadata --> Plats
Klicka bort det, så slipper du se nålen uppe till höger.

Försök tänka på det som Cigarr skrev här tidigare (inlägg #14), och som vi också har påpekat många gånger i andra trådar. Bara precis berätta vad du ser som ett problem, utan att linda in det i dina egna teorier, slutsatser och hemmagjorda begrepp.

Typ visa en bild, och säga: "Vad betyder symbolen uppe i högra hörnet, och hur blir jag av med den?" Inget om nycklar, lås och bildspel. Inget om att det beror på att bilden har kommit från någon annan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Innehåll --> Metadata --> Plats
Klicka bort det, så slipper du se nålen uppe till höger.

Försök tänka på det som Cigarr skrev här tidigare (inlägg #14), och som vi också har påpekat många gånger i andra trådar. Bara precis berätta vad du ser som ett problem, utan att linda in det i dina egna teorier, slutsatser och hemmagjorda begrepp.

Typ visa en bild, och säga: "Vad betyder symbolen uppe i högra hörnet, och hur blir jag av med den?" Inget om nycklar, lås och bildspel. Inget om att det beror på att bilden har kommit från någon annan.

Hade jag vetat att det är en kartnål hade jag inte frågat. Tycker att det ser ut som en nyckel. Saker som är självklara för dig är kanske inte alls det för andra. Annars skulle jag inte frågat på forumet.

Och där sätter tråden punkt. /Moderator

1
Bevaka tråden