Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPadOS 14.4.2, sämsta någonsin?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-04-18 00:03
Ursprungligen av Snoopy:

Om man jämför äpplen och äpplen
Ipad pro 12,9” med magic keyboard 18000kr,
Macbook Air 15000kr ungefär samma konfiguration och då väger MBA mindre också.

På den senare får du inte iPad OS så varför denna jämförelsen?

Ursprungligen av Snoopy:

Finns ju fler än jag som delar samma åsikt om att iPadOS, ex. John Gruber
https://daringfireball.net/thetalkshow/2021/0...

Du kan ju även läsa kommentarerna ifrån länken som Frazze skickade, så jag står inte ensam i min kritik mot iPad OS.
Om man har låga krav är väl det mesta bra, har man högre krav så är det få saker som är bra. Kanske inte är svårare än så?

Och?

Jag sa bara att du får förvänta dig att få mothugg. Du får tycka vad du vill men då ska du kanske inte göra inte ner andra som tycker annorlunda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-19 09:54
Ursprungligen av Snoopy:

FaceID fungerar bra om man håller iPad rätt. En pil och text som talar om var kameran sitter , känns ju väldigt intuitivt ?
iPad Fungerar ju jättebra att se på video med, skicka meddelande och spela spel mm.
Har man små eller inga krav eller inte använder verktyg för mer seriöst arbete så är säkert iPad bra.
Inte förvånad att inte ens Apple själva tror på iPad gällande riktigt seriöst arbete, varför saknas annars ex. FCP?

Det beror väl på vad du menar med seriöst arbete?
Jag som powerpoint-konsult skulle lätta klara arbetet på en iPad Pro.
Jobba som utvecklare kanske inte skulle funka lika bra.
Har haft min iPad Pro i två år, aldrig någonsin misslyckats med FaceID...

Ursprungligen av BlackSmp:

Och?

Jag sa bara att du får förvänta dig att få mothugg. Du får tycka vad du vill men då ska du kanske inte göra inte ner andra som tycker annorlunda.

Har inga problem med mothugg. Men påstå inte saker jag inte sagt!
Har inte gjort ner någon, tvärtom så är det flera som går på mig istället för att bemöta med sakliga argument.

Ursprungligen av bjorsi:

Det beror väl på vad du menar med seriöst arbete?
Jag som powerpoint-konsult skulle lätta klara arbetet på en iPad Pro.
Jobba som utvecklare kanske inte skulle funka lika bra.
Har haft min iPad Pro i två år, aldrig någonsin misslyckats med FaceID...

Det är Apple är Apple som i sin marknadsföring säger.
iPad Pro — Your next computer is not a computer.

Jag tolkar det som en ersättare för dator. Fungerar säkert för men del, men inte i mitt fall vilket jag har skrivit. Ex. Att bara spegla skärmen mot en extern skärm. Kan inte koppla till en helt vanlig USB hårddisk utan det kraschar. Inget ljud från iPad med dongel och extern skärm. Många appar är enbart i vertikalläge, även om det inte är Apples fel så blir ändå användarupplevelsen lidande.

Om man håller i en rektangulär sak, ex. En bricka eller en tidning. Då är det ganska naturligt att i horisontalläget hålla på kortsidorna, kl.9 och kl.15. Då kanten är väldigt liten på iPad Leo så är sannolikheten 50% att man håller för kameran, då kameralinsen är i det närmaste osynlig.

Hur håller du en bricka eller en iPad?

Varför har Apple en text att man håller för kameran och en pil som visar var kameran är? Kan det bero på att fenomenet är vanligt av de skäl jag angivit? Produkter från Apple är kända för att vara intuitiva, faceid på iPad är dåligt implementerat.
En iPhone håller man vertikalt nör man låser och har inte detta problemet.

Som PP-konsult så kanske du använder Excel också, jobbar du i Excel på din iPad eller på din dator?

PS. Kul att iPad Pro nu har två portar

Ursprungligen av Snoopy:

PS. Kul att iPad Pro nu har två portar

Var då? Menar du smart connector?

USB-C och thunderbolt är samma port, om det var det du menade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-21 10:07
Ursprungligen av Snoopy:

Det är Apple är Apple som i sin marknadsföring säger.
iPad Pro — Your next computer is not a computer.

Jag tolkar det som en ersättare för dator. Fungerar säkert för men del, men inte i mitt fall vilket jag har skrivit. Ex. Att bara spegla skärmen mot en extern skärm. Kan inte koppla till en helt vanlig USB hårddisk utan det kraschar. Inget ljud från iPad med dongel och extern skärm. Många appar är enbart i vertikalläge, även om det inte är Apples fel så blir ändå användarupplevelsen lidande.

Om man håller i en rektangulär sak, ex. En bricka eller en tidning. Då är det ganska naturligt att i horisontalläget hålla på kortsidorna, kl.9 och kl.15. Då kanten är väldigt liten på iPad Leo så är sannolikheten 50% att man håller för kameran, då kameralinsen är i det närmaste osynlig.

Hur håller du en bricka eller en iPad?

Varför har Apple en text att man håller för kameran och en pil som visar var kameran är? Kan det bero på att fenomenet är vanligt av de skäl jag angivit? Produkter från Apple är kända för att vara intuitiva, faceid på iPad är dåligt implementerat.
En iPhone håller man vertikalt nör man låser och har inte detta problemet.

Som PP-konsult så kanske du använder Excel också, jobbar du i Excel på din iPad eller på din dator?

PS. Kul att iPad Pro nu har två portar

Jag håller inte i iPaden, har ett smart keyboard. Men face-id hade gjort sig bättre på långsidan.
Kan inte koppla en hårddisk utan att det kraschar? Aldrig strulat för mig.

Det lilla jag använder excel skulle jag klara på en iPad Pro.

Min personliga åsikt är att det är inget problem med att hålla i en iPad Pro utan att täcka kameran. Det är inte heller något större problem att avgöra vad som är upp eller ner. Det finns ganska gott om synliga ledtrådar.

Dessutom, de flesta gånger som jag håller Ipaden i liggande läge så håller jag den i nederkant, så jag täcker sällan kameran i alla fall.

Summa summarum: Faceid på Ipad fungerar bra

Ursprungligen av Snoopy:

PS. Kul att iPad Pro nu har två portar

Det är väl fortfarande bara en port?

Bevaka tråden