Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-05-23 17:10

Premiärsprungit mina Nike React Infinity Run Flyknit 2. Onödigt långt namn på ett par skor.

Senast redigerat 2021-05-23 17:38
Ursprungligen av Gäddnos:

Premiärsprungit mina Nike React Infinity Run Flyknit 2. Onödigt långt namn på ett par skor.

Inte om man ”springer lång”. Kostade väl skjortan….?

Fick hem min nya brandsläckare idag. Har redan en SodaStream så passar bra eftersom drivkällan är samma. Förstör dessutom ingenting och du behöver inte tömma hela. Snygg design så den skall stå framme.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-05-23 19:45

Det verkar ju var en smart liten brandsläckare. Jag behöver en sådan.

Ursprungligen av Gäddnos:

Det verkar ju var en smart liten brandsläckare. Jag behöver en sådan.

SmartaSaker Finns i vitt och svart. Stål eller plast. Fungerar toppen. Nu kan jag både släcka törst och eld……

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-05-25 22:51

Vanlig iPhone, Magsafe silikonskal, Magsafe laddare och Panzer glas. ATV 4K 32GB ’21.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-05-25 23:12
Ursprungligen av reboot81:

Vanlig iPhone, Magsafe silikonskal, Magsafe laddare och Panzer glas. ATV 4K 32GB ’21.

Julafton..?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-05-26 22:14

Numera en USG, en PoE-switch och två apor

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-05-26 23:39
Ursprungligen av xms67:

Julafton..?

Mitt uppe i en flytt, så det är bara att låta ligga en månad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-05-27 07:51
Ursprungligen av reboot81:

Mitt uppe i en flytt, så det är bara att låta ligga en månad...

Telefonen kan väl få lite luft ändå..?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-27 10:43
Ursprungligen av reboot81:

Mitt uppe i en flytt, så det är bara att låta ligga en månad...

Prioritering, hur kan sådant där godis ligga lägre än en flytt

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-05-27 21:30
Ursprungligen av xms67:

Telefonen kan väl få lite luft ändå..?

Så sant, laddade den och satte på skal och glas. Självklart med massa smuts emellan. Packtejp är bra på att få bort partiklar från skyddsglasets klibbiga sida!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-05-28 21:09

Ny M3 AWD LR beställd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-05-29 00:24
Ursprungligen av omartint:

Ny M3 AWD LR beställd.

https://i.imgur.com/9Z3yvLS.png

Vad är där för leveranstid på en sådan?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-05-29 22:51
Ursprungligen av zinned:

Vad är där för leveranstid på en sådan?

Hämtar 9/6!

Villa hinna med att ta i trafik innan skattehöjningen på förmånsbilar som är den 1/7.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-05-29 22:59
Ursprungligen av omartint:

Hämtar 9/6!

Villa hinna med att ta i trafik innan skattehöjningen på förmånsbilar som är den 1/7.

Kan inget om bilar eller regler/upplägg kring bilar så jag vet inte ens vad en förmånsbil är…förstår dock att du vill ha gjort det innan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-05-30 10:57
Ursprungligen av omartint:

Hämtar 9/6!

Villa hinna med att ta i trafik innan skattehöjningen på förmånsbilar som är den 1/7.

Gillar att det inte är 9 månaders väntetid som det kan vara på bilar. Barn är ju en sak, men bilar..??‍♂️?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-06-01 14:21
Ursprungligen av xms67:

Gillar att det inte är 9 månaders väntetid som det kan vara på bilar. Barn är ju en sak, men bilar..??‍♂️?

Halvledare: https://www.sweclockers.com/nyhet/31396-bilin...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-06-01 16:52

Ubiquity ULTE backup Internet modem. Så enkel att installera och använda

Sålde min gamla kaffebryggare till en bekant som behövde en snabbt till stugan. Så nu gick jag mer till premium segmentet:
https://www.electrolux.se/kitchen/small-kitch...

Rätt dyr. Men jag dricker så dåligt gratiskaffe på jobbet. Så hemma vill jag ha bra kaffe. Rätt enkel och gedigen konstruktion, med svingfilterhållare. Ville inte ha en konstruktion där man måste hålla på hålla reda på en massa delar. Har en aromaknapp som är bra om man brygger två koppar som jag gör för det mesta. Men ändå inte för liten om man får besök. Upp till 8 koppar om det behövs.
Rätt låg så det är enkelt att hälla i vattnet, locket slår inte i under köksskåpet.
Sen ser den rätt elegant ut också.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-06-05 23:56
Ursprungligen av zinned:

Kan inget om bilar eller regler/upplägg kring bilar så jag vet inte ens vad en förmånsbil är…förstår dock att du vill ha gjort det innan

Förmånsbil är en bil som din arbetsgivare leasar åt dig för att användas både i jobbet och privat. Det ses då av Skatteverket som en förmån när du har "gratis" tillgång på en bil att använda även privat (till skillnad från firmabilar som nästan bara för används på jobbet, och normalt skall stå parkerad där). Därav att Skatteverket har räknar fram ett pris på denna förmån som du måste skatta för. Precis som du fick motsvarande lön eller annan inkomst.

Den 1/7 så har riksdagen klubbat igenom regeringens förslag att höja förmånsvärdena. Detta drabbar tyvärr speciellt elbilar (och andra miljöbilar), men även andra bilar. De enda som tjänar mest på detta är extremt dyra fossilbilar (och i viss mån extremt dyra elbilar) som kostar från miljonen och uppåt.

Tyvärr tog även S+MP bort den speciella miljörabatt som fanns på 10 KSEK /år gällande förmånsvärdet för sk. supermiljöbilar från årsskiftet. Så totalt sätt är det numera mindre lönsamt att som arbetstagare ha miljövänliga bilar som din arbetsgivare satsat på.

Därav att jag ville passa på att plocka ut M3:an innan den 1/7. Tar man den i trafik innan dess så slipper man den höjda skatten som följer av de ökade förmånsvärdena.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/ny...

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/ny...

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artik...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-06-06 00:02

Jo, alla har drabbats av detta. Dock så har Tesla, även om också de drabbats, sett till att minimera problemen jämfört med många av konkurrenterna på flera sätt.

https://electrek.co/2021/05/03/how-tesla-pivo...

Så än så länge ser det hyfsat OK ut på Teslafronten (även om de har begränsad produktionskapacitet).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-06-06 00:05
Ursprungligen av xms67:

Gillar att det inte är 9 månaders väntetid som det kan vara på bilar. Barn är ju en sak, men bilar..??‍♂️?

Japp.

Tesla har löst det genom att ha få modeller och få extra tillval (lite som Apple). De kan därmed matcha den modell du beställer med de bilar som redan producerats och som är på väg i båtar över Atlanten till Europa. Därmed slipper man normalt att vänta så länge som kund.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-06-06 00:10
Ursprungligen av omartint:

Förmånsbil är en bil som din arbetsgivare leasar åt dig för att användas både i jobbet och privat. Det ses då av Skatteverket som en förmån när du har "gratis" tillgång på en bil att använda även privat (till skillnad från firmabilar som nästan bara för används på jobbet, och normalt skall stå parkerad där). Därav att Skatteverket har räknar fram ett pris på denna förmån som du måste skatta för. Precis som du fick motsvarande lön eller annan inkomst.

Den 1/7 så har riksdagen klubbat igenom regeringens förslag att höja förmånsvärdena. Detta drabbar tyvärr speciellt elbilar (och andra miljöbilar), men även andra bilar. De enda som tjänar mest på detta är extremt dyra fossilbilar (och i viss mån extremt dyra elbilar) som kostar från miljonen och uppåt.

Tyvärr tog även S+MP bort den speciella miljörabatt som fanns på 10 KSEK /år gällande förmånsvärdet för sk. supermiljöbilar från årsskiftet. Så totalt sätt är det numera mindre lönsamt att som arbetstagare ha miljövänliga bilar som din arbetsgivare satsat på.

Därav att jag ville passa på att plocka ut M3:an innan den 1/7. Tar man den i trafik innan dess så slipper man den höjda skatten som följer av de ökade förmånsvärdena.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/ny...

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/ny...

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artik...

Tack för kanonbra info!

Jag har ju då en helt vansinnig tanke, nästan direkt löjlig…tänk om våra förtroendevalda politiker hade kunnat handskas med pengar, DINA och MINA pengar, i detta land med ett av Europas absolut högsta skattetryck istället för att strössla ut dem i områden där de inte ska vara och i sammanhang som inte är vettiga. Tänk vad bra det hade varit, något som hade fört med sig massor av fördelar, möjlighet till MINSKAT skattetryck som en del, samtidigt som det hade funnits mer pengar fullt ex skola, vård, omsorg, polis och rättsväsende.

Men det är väl för mycket begärt att dessa politiker ska ha medborgarnas väl och ve som högsta prioritet.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-06-06 00:41

Jo, MP angav att detta är en frukt av deras "genuspolitik".

https://carup.se/miljopartiet-om-chockhojning...

Ett syfte enligt MP är att man skall slå mot/på männen med denna förändringen och höjningen av förmånsvärdena, och dessutom straffa stadsbor (män som bor i städer verkar vara de som de villl "straffa" för... tja, ingen aning varför). Vilket för mig är en obegripligt korkad anledning.

Förutom att min fru haft tjänstebilar längre än mig, så har vi mer behov av bilar nu när vi bor på landet (i stan var de användbara, men inte fullt lika beroende av de).

Så den "genuspolitiken" ger jag inte mycket för. Misstänker att grundsyftet är att de vill ha in ännu mer deg till statskassan, och det förväntas vi som har företag eller arbetar hårt, stå för genom ytterligare hårdare skattetryck.

Ursprungligen av zinned:

Tack för kanonbra info!

Jag har ju då en helt vansinnig tanke, nästan direkt löjlig…tänk om våra förtroendevalda politiker hade kunnat handskas med pengar, DINA och MINA pengar, i detta land med ett av Europas absolut högsta skattetryck istället för att strössla ut dem i områden där de inte ska vara och i sammanhang som inte är vettiga. Tänk vad bra det hade varit, något som hade fört med sig massor av fördelar, möjlighet till MINSKAT skattetryck som en del, samtidigt som det hade funnits mer pengar fullt ex skola, vård, omsorg, polis och rättsväsende.

Men det är väl för mycket begärt att dessa politiker ska ha medborgarnas väl och ve som högsta prioritet.

Ha, ha, ja det där låter ju helt galet… ???
Men visst vore det rimligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-06-07 09:40
Ursprungligen av zinned:

Tack för kanonbra info!

Jag har ju då en helt vansinnig tanke, nästan direkt löjlig…tänk om våra förtroendevalda politiker hade kunnat handskas med pengar, DINA och MINA pengar, i detta land med ett av Europas absolut högsta skattetryck istället för att strössla ut dem i områden där de inte ska vara och i sammanhang som inte är vettiga. Tänk vad bra det hade varit, något som hade fört med sig massor av fördelar, möjlighet till MINSKAT skattetryck som en del, samtidigt som det hade funnits mer pengar fullt ex skola, vård, omsorg, polis och rättsväsende.

Men det är väl för mycket begärt att dessa politiker ska ha medborgarnas väl och ve som högsta prioritet.

Problemet är ju bara att vi människor tenderar att prioritera väldigt olika. Så tron att det finns en given lösning, en självklar väg eller solklara prioriteringar är ju bara en dröm. Kanske just både vansinnig och, om inte löjlig, så i alla fall naiv. Ett sätt att lösa denna utmaning är ju att man utser ett antal personer som får försöka komma överens om hur mycket skatt man ska ta in och hur de resurserna ska användas. Är det svårt att komma överens får man kanske använda majoritetsbeslut? Ibland är det även svårt att få till klara majoritetsbeslut så då får man sätta upp vissa spelregler som i alla fall fungerar något sådär för att avgöra hur beslut ska fattas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2021-06-07 18:45

Eftersom luften i min lägenhet står helt still under sommaren blev det en fläkt till slut. Mi smart standing fan pro.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-06-07 21:47
Ursprungligen av joakimo:

Eftersom luften i min lägenhet står helt still under sommaren blev det en fläkt till slut. Mi smart standing fan pro.

Jag köpte också en. Är helnöjd. Tyst när den går på 70% eller mindre och blåser extremt bra på fullt ös. Dessutom enkel att integrera i hemautomationen, OCH har batteridrift.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-08 13:37
Ursprungligen av joakimo:

Eftersom luften i min lägenhet står helt still under sommaren blev det en fläkt till slut. Mi smart standing fan pro.

Fungerar den med HomeKit?

Bevaka tråden