Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

error -8003, svart skärm ingen start

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försökte tömma papperskorgen. Fick då meddelandet error -8003. Fick tips om att hålla ner skift och starta om. Då skulle allt lösa sig. Resultat: "Död" Imac. Vid startförsöket första gången hördes ett ljud, inte startljudet. Det var svagare men som ett litet "tut". Sedan tystnad. Skärmen är svart och ingen helst respons kan märkas vid mina startförsök. Det är en gammal iMac med os 10-6-8. Den jag skriver på nu är helt modern.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-15 16:38

Prova detta. https://support.apple.com/en-us/HT204063
Att ta ut sladden och låta maskinen stå ett tag utan ström kan vara ett knep.

Det är möjligt att hårddisken inte är helt frisk.
Innan vi börjar ändra för mycket, är det viktig information på datorn? Har du backup?

Kanske har du en extern hårddisk eller DVD du kan starta datorn med?

Svart iMac

Ursprungligen av LennartJohansson:

Hej Mats. Det var länge sen. Kul att just du svarar.
Det är en iMac 24 tum, årgång en av de första. Jag har bytt hårddisken till en SSD för några år sedan. Jag har väl inga superviktiga dokument lagrade. Jag använder den mest för gamla program jag köpt en gång för dyra pengar och som inte funkar i senare OS men fortfarande alldeles utmärkt i gammeldatorn. Jo, Jag har backup. Både med Carbonclone och den vanliga.

Fortfarande svart efter "Error - 8003"

Ursprungligen av LennartJohansson:

Hej Mats. Det var länge sen. Kul att just du svarar.
Det är en iMac 24 tum, årgång en av de första. Jag har bytt hårddisken till en SSD för några år sedan. Jag har väl inga superviktiga dokument lagrade. Jag använder den mest för gamla program jag köpt en gång för dyra pengar och som inte funkar i senare OS men fortfarande alldeles utmärkt i gammeldatorn. Jo, Jag har backup. Både med Carbonclone och den vanliga.

Jag har provat med en installations dvd "Snowleopard". Tangent C tillsammans med strömbrytare för start. Jag hör att något händer i datorn, förmodligen dvd-spelaren. Skärmen är dock svart fortfarande. Jag provade även med Control tangenten tillsammans med C. Samma resultat. Är det dags att ge upp?
Lennart

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-18 13:33
Ursprungligen av LennartJohansson:

Jag har provat med en installations dvd "Snowleopard". Tangent C tillsammans med strömbrytare för start. Jag hör att något händer i datorn, förmodligen dvd-spelaren. Skärmen är dock svart fortfarande. Jag provade även med Control tangenten tillsammans med C. Samma resultat. Är det dags att ge upp?
Lennart

Kan vara skärmen som är trasig. Har du provat med en annan skärm?

1
Bevaka tråden