Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewall och Direct Connect ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-05 10:05

Vill bara fråga vilka inställningar som måste göras i OS X firewall när man vill köra DC? Måste man använda den där firewallen, eller är man ganska skyddad även utan (som i OS 9)? Hur konfigurerar man egentligen den, har inte riktigt fått det att funka...

/Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 12:20

Du gör klokast i att slå på brandväggen, speciellt om du har tjänster som t ex fildelning i gång. Använder du Mac OS 10.2 slår du på den i Systeminställningar/Fildelning. Använder du tidigare versioner av OS X så finns det inte något inbyggt gui för brandväggen (men det finns att ladda ner tror att en heter Brickwall, sök här på forumet...)

DC fungerar alldeles utmärkt genom brandväggen, eventuellt måste du öppna några portar i brandväggen för att andra ska kunna tanka från dej. Det gör du enkelt i systeminställningarna.

• Medlem
  • 2003-01-05 17:47

Hej igen! Jo, det var just det här med inställningen av brandväggen som jag behöver lite hjälp med. Det funkade inte som jag tänkte mig att kryssa i vissa rutor. Hur ska jag gå tillväga? jag har inte på någon fildelning, el. dyl.

Mvh

Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 18:08

Man kan bara kryssa i dvs tillåta trafik till de portar där man har tjänster igång. Vill du t ex tillåta windows-fildelning (port 139) måste du först starta den tjänsten.

Det går också bra att skapa en "egen" tjänst och tillåta trafik till den. Välj knappen "ny".

Jag har t ex skapat en för min weblogic applikationsserver med portomfånget 7001-7002. Den har jag kryssat i och tillåter därmed trafik till min burk på de portarna.

• Medlem
  • 2003-01-06 09:20

Njae...vet inte om jag får detta att fungera. Låt oss säga att jag vill att Direct Connect skall kunna fungera i Aktivt läge, vad är det då som det skall ändras på? Vilken av tjänsterna måste jag sätta på? Jag kan inte bara kryssa i ett av brandväggsfiltren som jag trott hela tiden. Men å andra sidan så har jag inte någon större koll på tekniken med brandväggar ännu.

Låt oss säga att jag INTE har några tjänster i gång annars. Behöver jag inte ha brandväggen på i så fall?

Fredrik

[ 06 Januari 2003, 09:21: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-06 21:02

Nifo>>
Jag har frågat mig samma sak som du och inte hittat några svar. Har helt enkelt stängt av brandväggen för att få det att funka.
Provade att ha brandväggen på med portarna 410-420 öppna (som jag läste någonstans) men då kunde jag inte ladda ner nåt.
Mao, brandvägg av, active on! (Eller?)

1
Bevaka tråden