Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router bara vid fildelning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till en DHCP-router brukar man koppla till ett ADSL-modem. Om man nu inte gör det utan bara vill koppla ihop en Mac och en PC i ett nätverk och ha en router imellan, går det? I så fall hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 14:55

Ian,

Vad vill du åstakomma??

• Vill du kunna kommunicera mellan 2 datorer utan internetförbindelse räcker det med en korsad nätverkskabel. Datorerna konfas då med fasta IP-adresser.

• Vill du kunna kommunicera mellan 3 eller fler Mac/PC utan internetförbindelse räcker det med en hubb/switch UTAN routerfunktionalitet. Datorerna konfas då med fasta IP-adresser, alternativt så har du en separat DHCP-server.

Förutom en viss merkostnad, finner jag egentligen ingen anledning att inte investera i en enkel router för dina ändamål. Fördelarna är att du bl.a. får en DHCP-server "på köpet", samt ger dig en färdig lösning så fort du vill ansluta dig mot internet ex.v. via ADSL.

-T

Vi vill koppla ihop två datorer med en router. Jag har en router över med ingen korsad kabel och vi ska dessutom senare ha ADSL. Det går alltså om jag förstår dig rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 16:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Vi vill koppla ihop två datorer med en router. Jag har en router över med ingen korsad kabel och vi ska dessutom senare ha ADSL. Det går alltså om jag förstår dig rätt?

...så frågan är egentligen:

-"Kan jag använda min router att ansluta mina 2 datorer"??

Jo, det fungarar.

Vilken router talar vi om?

Märke, modell??

Micronet SP888 ska den heta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 16:29

Ian,

Efter att ha läst specifikationerna på Micronets webbplats finner jag att du med den routern kan få till det nätverk du önskar.

- Du kan maximalt koppla in upp till 4 datorer till routern. (Fler om du kopplar den till en switch/hub)

- Routern kan, via DHCP, tilldela dina datorer deras IP-adresser.

- Routern konfigureras via ett webb-gränssnitt.

- Routern kan (nu eller senare) anslutas till bredband.

Lycka till,

-Torkel

Tack, Torkel!
Men tilldelar routern en ehternetadress om jag inte har den kopplat till ett ADSL-modem? Det har den inte gjort ännu, eftersom jag inte har nåt ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 10:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Tack, Torkel!
Men tilldelar routern en ehternetadress om jag inte har den kopplat till ett ADSL-modem? Det har den inte gjort ännu, eftersom jag inte har nåt ännu.

Din router har 1 WAN-port (mot bredbandet) och 4 LAN-portar (ditt nätverk).

I routerns webbgränssnitt anger du vilken IP-adress den skall ha på WAN-porten, tillika vilken IP-adress den skall ha mot ditt interna nät.

Olika operatörer har olika policys hur din router skall konfigureras mot deras nät, men vanligtvis är de något av följande:

- Fast adress, bestämd av operatören
- Dynamisk adress (DHCP), från operatörens DHCP-server
- PPoE, dynamisk adress med inloggning...

I ditt fall, eftersom du inte har något bredband ännu, rekommenderar jag att du väljer det första alternativet, d.v.s fast adress.

Som komplettering till mina tidigare råd, kan du sätta IP-adressen:

10.10.1.1

...som fast adress på routerns WAN-port.

...samt delnätmasken:

255.255.255.0

Med denna inställning kommer dina maskiner internt att kunna kommunicera med varandra, utan att du har bredband anslutet.

När du väl har ett bredband, ändrar du WAN-inställningarna till vad operatören anvisar.

-Torkel

1
Bevaka tråden