- Gäst
- Oregistrerad ●
Min fråga är varför en bild jag tagit (jpg) blir 3 gånger så stor (MB) efter omsparning i Photoshop mot vad den är i iPhoto?
Jag har tagit lite bilder med en digitalkamera som sparar bilderna i jpg-format. Därefter importerar jag dem i iPhoto. Bilden jag tar som exempel är då 472KB stor (1600x1200). Därefter exporterar jag den till HD:n, öppnar den i Photoshop och sparar om den, fortfarande som jpg, men med bästa kvalitet från Photoshop.
Bilden tar då helt plötsligt ca 1,5MB! Varför? Bildens kvalitet kan väl inte bli bättre än originalet?
Använder Photoshop ett större färgdjup vilket därmed innebär att färginformationen i bilden beskrivs med fler bitar?
jag hatar iphoto. det är på tok för långsamt. sitter på mer än tretusen foton och jag har inte hittat på något bra sätt att lägga upp bildbiblioteket utan att strypa effektiviteten i programmet. därför kör jag iview media pro som demo. och slänger allt när demot går ut för att börja om demo-perioden...
Det är inte bra att spara om bilder flera gånger som jpeg. Så konvertera dem till .psd eller tiff eller nått annat ickeförstörande format om du ska öppna och spara flera gånger.
om du sparat med låg kvalité, och sen sparar om i photoshop med bästa kvalité så blir det inte så stor förändring, men filen blir ju större, även om själva bildens innehåll är av lägre kvalité.
samma sak gäller med Mp3or, mpeg och annan förstörande kompression.
quote:iview media pro som demo. och slänger allt när demot går ut för att börja om demo-perioden...
Är det inte bättre att betala sharewareavgiften? Då hjälper du ju till med utvecklingen av programmet. Det är ju inte Bill Gates du lurar.
Är det någon som provat att arkivera många bilder i FileMaker 6? Portfolio är ju iofs ganska dyrt men bra.
Jag kör md iview media pro, den kostar 80 dollar och är värd varenda cent.
Snabbare sätt att kolla igenom stora mappar fins nog inte, den kan skapa sökbara kataloger också.
Photoshop m m öppnas bekvämt inifrån i view.
Skulle vara svårt för mig att jobba utan den.
Roligt att få så många kommentarer snabbt.
Nu är det ju så att bilderna från kameran kommer som jpeg och iPhoto komprimerar ju inte bilderna något utan arkiverar dem bara. När jag sedan exporterar dem från iPhoto väljer jag också "full size" så jag antar att det inte heller sker någon komprimering i det steget.
Men om jag förstår er rätt så kommer sedan Photoshop att spara bilden i högre upplösning (eftersom jag väljer maximal upplösning) och trots att bilden såklart inte blir bättre blir filen större. Mycket märkligt.
Borde jag inte i Photoshop kunna behålla original-kvaliteten och därmed storleken?
---
I övrigt angående iPhoto så tycker jag det är en mycket bra tanke från Apple och det fungerar bra så länge man inte har så många bilder. Men som redan nämnts så blir det mycket långsamt när man har över 1000 bilder inlagda.
Jag tror iPhoto bara finns för MacOS X.
Michael: Verkar som alla här missat det du skrev i ditt första inlägg. Du skrev ju att när du spar om bilden så ändrar du till "bästa kvalitet från Photoshop".
Filens storlek är ju direkt beroende av hur hårt den jpeg-komprimeras.
En fil direkt från en digitalkamera brukar vara ganska hårt komrimerad (ca 6 av 12 på Photoshops skala).
[ 11 Januari 2003, 12:50: Meddelandet ändrat av: Anders T ]
Anders T: Ok, tack. Men jag ger mig inte än, utan då har jag en följdfråga.
Vad händer när jag sparar om bilden i Photoshop?
Jpeg är ju en förstörande kompression vilket innebär att även om jag väljer bästa kvalitet från Photoshop så kommer inte bilden att bli bättre än originalet.
Men om jag låter Photoshop spara i ca 6 på sin jpeg-skala kommer programmet då att komprimera bilden ytterligare?
Dvs har jag att välja på att låta Photoshop öka bildens storlek ca 3 gånger eller förstöra bilden ytterligare?
Spar den i normal kvalitté, jepg, som jag förstår det så finns möjligheterna att välja olika kvalitté i PH jepg om man tex vill spara om en tiff bild i 600 dpi till jepg så kan man välja vilken kvalitté man vill ha, väljer man hög får man bättre upplösning, väljer man låg, sämre, dvs man kan inte förbättra en jepg bild genom att välja högre kvalitté, bara få en större fil med samma kvalitté.
Innan du sparar om bilden i PH gå in under; bild; storlek på bild, och välj storlek och upplösning, där väljer du själv, kom bara ihåg att väljer du en upplösning som är högre än orginalet blir inte kvalittén bättre, filen blir bara större
quote:Skapades ursprungligen av: Michael:
Dvs har jag att välja på att låta Photoshop öka bildens storlek ca 3 gånger eller förstöra bilden ytterligare?
Ja.
Om du sparar om med högsta kvalité i photoshop, kommer du bara förstöra bilden lite till, och filstorleken kanske blir 3 gånger så stor.
Sparar du med lägre kvalié så förstör du bilden ytterligare.
Tänk på att en typisk bild sparad med högsta kvalité i en digitalkamera (vet inte riktigt vilken nivå det är i photoshop)
blir kanske en tiondel av vad den skulle bli okomprimerad.
sen är det ju olika mellan användare, om man prioriterar filstorlek eller bildkvalité
quote:Skapades ursprungligen av: tiq:
Tänk på att en typisk bild sparad med högsta kvalité i en digitalkamera (vet inte riktigt vilken nivå det är i photoshop)
blir kanske en tiondel av vad den skulle bli okomprimerad.
sen är det ju olika mellan användare, om man prioriterar filstorlek eller bildkvalité
Olika kameor komprimerar olika mycket och ofta på olika sätt också. Det är bara i proffskameror, ex Canon EOS 1Ds som man kan ändra det efter behag.
Fast i en D1a och andra riktiga kameror kan man ju spara som tiff/raw - så då behöver man inte tänka på vilken nivå det är.
varför kan det inte släppas digitalkameror för mindre än 10.000:- som kan spara som raw och utan oskarp mask?
Jag är lite osäker men kan inte Canon G3 m fl i den prisklassen det?
Uppskärpningen fungerar olika i olika kameror den också.
Förresten har jag inte sett någon skillnad mellan bästa JPEG i högsta upplösnigen och RAW på bilder från min kamera.
...Dvs har jag att välja på att låta Photoshop öka bildens storlek ca 3 gånger eller förstöra bilden ytterligare?
Tiq har redan svarat Ja och jag håller helt med,
Vad som styr hur du gör är vad bilderna i slutändan ska användas till. Att öppna bilden 1 gång för att sätta lite nivåer och sedan spara en gång till som jpeg ger förvisso ytterligare försämring men ser du någon skillnad? Gör du inte det så är allt ok. Även med 6:an på skalan.
Jag sparar om bilder från digitalkameran som TIFF med LZW packning. De blir ju långt ifrån så små som jpeg-bilder men man tappar ingen ytterligare kvalitet vilket är viktigt för mig som jobbar med trycksaker. Bildvisning på bildskärm är inte lika kritiskt enligt mig. Undvik dock att spara om jpeg-bilder om och om igen. Då dassar de ihop fullständigt efter ett tag.
quote:Skapades ursprungligen av: Anders T:
...Dvs har jag att välja på att låta Photoshop öka bildens storlek ca 3 gånger eller förstöra bilden ytterligare?
Tiq har redan svarat Ja och jag håller helt med,
Vad som styr hur du gör är vad bilderna i slutändan ska användas till.
Tack för all hjälp. Det jag vill göra är att skicka in bilderna på framkallning till papperskopior och jag antar att en omsparning i Photoshop inte är så farligt då om jag i slutändan ska ha normalstora foton (de är tagna i ganska hög upplösning).
Men det bästa är nog helt enkelt att offra 100:- på att göra lite olika försök och se om jag kan upptäcka någon skillnad på de färdiga korten.
Vore kul att veta om du kom fram till någon skillnad, och vilka nivåer av kompression du använde.
(fast om du ska bränna dem och skicka till labb, varför jpegga överhuvudtaget?
tiffar med lzw borde det ju få plats ett gäng på en cd.)
Visst, jag ska skicka in bilderna nu i början av veckan så till helgen kan jag nog meddela hur det gick.
Anledningen till att jag jobbar med jpeg är att fujifilm har en tjänst jag tänkte prova. Man skickar in bilderna över nätet och hämtar sedan ut dem i närmaste fuji-butik ett par dagar senare. Jpeg är ett krav.
[ 13 Januari 2003, 17:33: Meddelandet ändrat av: Michael ]
Ett förbaskat bra tips (
) är att "Save for web..." istället för att bara spara som jpg. Då kan man enkelt kolla skillnaden mellan olika komprimeringar "live" och bestämma sig för vad man tycker.
Funktionen blir lite slö om man har riktigt stora bilder, men det är värt att vänta på.
/arvid
...Man skickar in bilderna över nätet och hämtar sedan ut dem i närmaste fuji-butik ett par dagar senare. Jpeg är ett krav.
Det verkar ju jättedumt.
Men om du sparar med högsta kvalité i photoshop, så ska det nog bli ok.
har de någon begränsning i filstorlek?
...Man skickar in bilderna över nätet och hämtar sedan ut dem i närmaste fuji-butik ett par dagar senare. Jpeg är ett krav.
Det verkar ju jättedumt.
Men om du sparar med högsta kvalité i photoshop, så ska det nog bli ok.
har de någon begränsning i filstorlek?
Ja, jag tror den ligger på 2MB/bild. Men i en annan tråd här på 99mac (i Allmänt) såg jag nu ett tips om framkallning via http://www.colormailer.com. De har en egen MacOS X klient jag precis laddat ner. Den stödjer fler format (bl.a. tiff) Ska nog framkalla via dem istället.
Jag återkommer med resultat.
citera:Skapades ursprungligen av: István:
Är det någon som provat att arkivera många bilder i FileMaker 6? Portfolio är ju iofs ganska dyrt men bra.
Jag har gjort ett register för bilder i FM6. Jag har ännu inte testat det med många bilder, bara några hundra. KuduBild 0.9 kan du hämta på KuduBild. Testa och ge mig lite synpunkter.