Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fråga filmarna...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske inte rätt forum för en fråga om filmningsteknik, men jag gör ett försök ändå...

Jag skall filma några miljöer för att använda i en produktion. Bilderna skall bli av typen "stillbild men inte freeze frame" om ni fattar. Alltså helt stilla bilder utan rörelse.

Jag undrar nu:

Är det någon mening med att filma med extremt lång slutartid, blir det bättre "stillbildsegenskaper" i den faktiskt rörliga bilden?:confused:

Vad är det för miljöer? Något som rör på sig (filmaren eller det som filmas) och hur är ljuset? Utomhus, tid på dygnet? Etc

det är inget som skall röra sig, fasta skott med stativ på husfasader, interiörer och lite fotografier.

blandljus, inom- och utomhus således.

• Oregistrerad
  • 2003-10-23 19:36

Det beror också på vad du vill ha utav bilden, som t.ex. skärpedjup etc.

jo jag förstår att lång slutare ger liten bländare som ger stort skärpedjup.:) Men finns det några vinster i att använda lång bländare på bilder enligt mitt inlägg ovan.:confused:

• Oregistrerad
  • 2003-10-24 14:04

Annars kan du ju testa olika inställningar och sedan bestämma dig när du redigerar.

Band är ju inte så dyrt och det är det ögat uppfattar som är det viktiga.

ok, jag skall göra det, (jämföra alltså). Skall också kolla om det blir snyggare i slow-mo om man kör med snabb slutare.

Det är ju det bästa sättet att lära sig saker.

1
Bevaka tråden