- Ulf A
- Medlem ●
Efter att ha konstaterat att Indesign CS inte har bakåtkompatibilitet med Indesign 2.0 letade jag på nätet efter information och hittade bl.a detta på http://www.indesigncentral.com:
InDesign CS files cannot be read by InDesign 2, even if you export to the InDesign Interchange format as notes in the InDesign CS Bible and in the Adobe InDesign documentation. This function was removed after the book went to press, and Adobe has no alternative method for downward compatibility. The company says it will try to add downsave capability in a future release but can make no promises.
Adobes utlovade plug-in för Indesign 2.0 för att kunna läsa formatet Adobe Interchange (.inx) som Indesign CS kan exportera finns det alltså inte någon säkerhet om när den kan komma.
InDesign CS kan läsa InDesign 2-filer, men inte tvärtom. Man kan alltså inte spara i äldre format.
InDesign CS kan läsa InDesign 2-filer, men inte tvärtom. Man kan alltså inte spara i äldre format.
Hej Richard
>Hej
hur öppnar jag tidigare InDesign 2.0 dok med nya CS
har letat men ej kommit på
peter09<
>just det jag får ett felmeddelande
hur jag än försöker öppna
att det inte går!!!!
ett oväntat fel uppstod
felkod -10660<
peter09
detta skrev jag/vi om i börj på feb InDesign-Tips & Trick
har inte kunnat öppna än
är dedt någon iställning jag missat kanske
vad säger du?
peter09
Nej, så illa är det inte.
Det är för mig ofattbart att inte Adobe har sin utlovade plug-in klar samtidigt som man släpper Indesign CS.
Min omedelbara reaktion blir att man avvaktar för att sätta fart på försäljningen av Indesign CS men i så fall är det en strategi som de inte får några sympatier för.
Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Tycker du det är bra? Eller har du någon ytterligare kommentar utan att bryta ditt avtal med Adobe?
Skrevs ursprungligen av Ulf A
Tycker du det är bra? Eller har du någon ytterligare kommentar utan att bryta ditt avtal med Adobe?
Jag arbetar inte längre på Adobe. Men svaret är nej, jag tycker inte det är bra. Jag tycker iofs inte att det är en katastrof heller, så länge man är medveten om det. Samma sak gällde för InDesign 2, att man inte kunde spara i äldre format.
Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag arbetar inte längre på Adobe. Men svaret är nej, jag tycker inte det är bra. Jag tycker iofs inte att det är en katastrof heller, så länge man är medveten om det. Samma sak gällde för InDesign 2, att man inte kunde spara i äldre format.
I mitt fall som jobbar på ett litet tryckeri innebär det att vi blir TVINGADE att uppgradera om vi får in ett jobb i Indesign CS. Eller tacka nej till jobbet och det är inte något bra alternativ inser man lätt.
Det vore som sagt bra om det hade gått att spara bakåt. Personligen tycker jag nog att uppgraderingskostnaden är rätt rimlig iaf, 1774:- hos Dustin t.ex.
be dom skicka en pdf - tacka nej till jobb behöver man väl inte göra
och en uppdatering är inte så dyrt...
Skrevs ursprungligen av Ulf A
I mitt fall som jobbar på ett litet tryckeri innebär det att vi blir TVINGADE att uppgradera om vi får in ett jobb i Indesign CS. Eller tacka nej till jobbet och det är inte något bra alternativ inser man lätt.
Efter att ha konstaterat att Indesign CS inte har bakåtkompatibilitet med Indesign 2.0 letade jag på nätet efter information och hittade bl.a detta på http://www.indesigncentral.com:
InDesign CS files cannot be read by InDesign 2, even if you export to the InDesign Interchange format as notes in the InDesign CS Bible and in the Adobe InDesign documentation. This function was removed after the book went to press, and Adobe has no alternative method for downward compatibility. The company says it will try to add downsave capability in a future release but can make no promises.
Adobes utlovade plug-in för Indesign 2.0 för att kunna läsa formatet Adobe Interchange (.inx) som Indesign CS kan exportera finns det alltså inte någon säkerhet om när den kan komma.
Fortfarande ingen bättring? Är i akutbehov av en sådan plugin.
Ja, det var ju ett utstuderat sätt att tvinga fram uppgraderingar? Tryckeriet skaffar CS för att EN kund skaffat CS. Tryckeriet går över till CS och kan inte skicka nedgraderade filer till kunder som inte har CS ...
Alla andra kunder måste uppgradera till CS för att kunna jobba mot Tryckeriet ...
Ja, det var ju ett utstuderat sätt att tvinga fram uppgraderingar? Tryckeriet skaffar CS för att EN kund skaffat CS. Tryckeriet går över till CS och kan inte skicka nedgraderade filer till kunder som inte har CS ...
Alla andra kunder måste uppgradera till CS för att kunna jobba mot Tryckeriet ...
Ofta är det så att det är just tryckerier som är sist på att uppgradera sin mjukvara och hårdvara.
För kompatibilitetens skull om man nu har ett tryckeri som inte tar PDF-er (finns de kvar?) kan man i sådana övergångstider ha både ID2 och CS på sin hårddisk.
Jag har varit en rabiat InDesign-hatare fram tills nu. CS är den första versionen av ID som faktiskt är användbar! ID2 vill jag inte ta i med tång. Är det nån som vet om PDF-andet är fixat i CS. ID2s PDF-ande är hatat av många tryckerier (vet inte riktigt varför)...
Jag har varit en rabiat InDesign-hatare fram tills nu. CS är den första versionen av ID som faktiskt är användbar! ID2 vill jag inte ta i med tång. Är det nån som vet om PDF-andet är fixat i CS. ID2s PDF-ande är hatat av många tryckerier (vet inte riktigt varför)...
Vad jag vet så var PDF fixat redan i ID2. Problemmet var att tryckerierna klarade inte den. I enkla drag var den för "NY" och för "BRA". Den var som man brukar säga "före sin tid". Än en gång var det tryckeriernas ovilja att investera i ny teknik.
ID 2.0.2 var mycket användbar för de som fortsatte efter ID 1.5 och ännu mera för de Quark frälsta som VILLE lära sig något nytt.
Så har det ju varit sedan DTP startade. Som sista led i en kedja måste man hänga med – det är kostsamt.
Idag finns i alla fall ett alternativ med PDF som kan sänka kostnaderna drastiskt för prepress/tryckeri om man lyckas slimma produktionen.
Till problemet med att skicka dokument hit och dit. Går det inte att ha två versioner av InDesign installerade samtidigt? Kanske kan lösa det delvis. Quark går ju att spara bakåt som önskas i detta fall med det är ju ingen säkerhet mellan versionerna – textomflödning och annat – så problem blir det ofta ändå.
Så har det ju varit sedan DTP startade. Som sista led i en kedja måste man hänga med – det är kostsamt.
Idag finns i alla fall ett alternativ med PDF som kan sänka kostnaderna drastiskt för prepress/tryckeri om man lyckas slimma produktionen.
Till problemet med att skicka dokument hit och dit. Går det inte att ha två versioner av InDesign installerade samtidigt? Kanske kan lösa det delvis. Quark går ju att spara bakåt som önskas i detta fall med det är ju ingen säkerhet mellan versionerna – textomflödning och annat – så problem blir det ofta ändå.
Jag håller inte med. För mig handlar uppgraderingar om att göra MITT jobb effektivare och roligare. Att det kostar pengar? Inget är gratis. Det är ändå DIN kund som betalar för DINA uppgraderingar, eller hur?
Hur roligt skulle det vara att sitta idag med Quadra 700, System 7.1, Photoshop 2.5 och Quark 2? Hmm?
Det är ingen som tvingar någon att uppgradera. Gör du inte det så i slutändan blir du utan jobb för du får inga kunder. Ingen tvingas köpa tv, ha telefon, dator och använda Internet. Det går t o m strunta i elen. Det finns ju fotogenlampor. Billigt blir det men det blir inte roligt på långt sikt.
Jag håller inte med. För mig handlar uppgraderingar om att göra MITT jobb effektivare och roligare. Att det kostar pengar? Inget är gratis. Det är ändå DIN kund som betalar för DINA uppgraderingar, eller hur?
Hur roligt skulle det vara att sitta idag med Quadra 700, System 7.1, Photoshop 2.5 och Quark 2? Hmm?
Det är ingen som tvingar någon att uppgradera. Gör du inte det så i slutändan blir du utan jobb för du får inga kunder. Ingen tvingas köpa tv, ha telefon, dator och använda Internet. Det går t o m strunta i elen. Det finns ju fotogenlampor. Billigt blir det men det blir inte roligt på långt sikt.
Jag håller med dig – trivs man som det är behöver man inte uppgradera. Mitt inlägg syftade på att sista led som tryckeri eller prepress måste uppgradera. Just den delen av produktionskedjan har så länge kunder till dem levererat dokument varit tvungna att hänga med - så är det bara. Detta tills för några år sedan då, jag jobbade på prepress, och vi började ta emot PS-filer och senare PDF när det blev gångbart. Då kunde kostnaderna för div. programvaror minskas.
Tiderna förändras och marknaden lyckas få de flesta att hänga med
Jag håller med dig – trivs man som det är behöver man inte uppgradera. Mitt inlägg syftade på att sista led som tryckeri eller prepress måste uppgradera. Just den delen av produktionskedjan har så länge kunder till dem levererat dokument varit tvungna att hänga med - så är det bara. Detta tills för några år sedan då, jag jobbade på prepress, och vi började ta emot PS-filer och senare PDF när det blev gångbart. Då kunde kostnaderna för div. programvaror minskas.
Tiderna förändras och marknaden lyckas få de flesta att hänga med
Just tack vare PDF blir kostnader mindre bl a genom att man minskar antal fel och sparar tid i produktionen.
Faktum är att det om något har exakt motsatt verkan, uppgraderingstakten sjunker. Att Adobe alls utlovade funktionen och sen drog in den borde ju göra det klart för alla att det inte är någon konspiration som ligger bakom, utan att det finns andra skäl till att funktionen inte kom på utlovad tid
Varning var nog att ta i! Jag trodde det var något allvarligare eftersom en kund till mig precis bytt till InDesign CS.
Tirst att pluginnen inte kommit ännu, uppgraderingkostnaden är inte så farlig tycker även om det handlar om ett enmanstryckeri.
För inte ska tryckerierna styra vad keatörerna ska jobba i?
För då hade vi nog inte passerat blytyperna ännu...
För inte ska tryckerierna styra vad keatörerna ska jobba i?
För då hade vi nog inte passerat blytyperna ännu...
Hear, hear!
En snabb titt på exemeplvis Macoteket visar att en svensk uppgradering från ID 2 till ID 3 kostar 2 349 kr plus moms. Även om man är ett enmansföretag med potatistryck så ska väl inte den summan få en att behöva lägga ner verksamheten? I så fall är det verkligen dags att se över sitt kundunderlag och marginaler och bedöma om det över huvud taget är värt att hålla på.
Det är ju grymt billigt att uppgradera InDesign!
Hur står det till med Quarks bakåtkompatibilitet nu för tiden? Jag har inte använt programmet sedan version 4 för ett antal år sedan. Det är ju aningen dyrare att uppgradera det programmet om man så säger.
Hur står det till med Quarks bakåtkompatibilitet nu för tiden? Jag har inte använt programmet sedan version 4 för ett antal år sedan. Det är ju aningen dyrare att uppgradera det programmet om man så säger.
QXP 6 kan spara till 5an och 5an kan spara till 4an Dessutom är det varken billigt eller bra. Jag är glad att Quark "tvingade" över mig till ID genom att inte fixa OS X-kompatibel QXP.
Jag har ingen aning om vad oväntat fel med felkod -10660 betyder. Jag skulle dock gissa på att det handlar om någon typ av skada på filen. Prova standardknep som att "spara som", eventuellt kopiera över innehållet till ett nytt dokument och sen öppna.
Om du inte får ordning på det skulle jag ta och skicka in filen till Adobes tekniska support så får de skicka den vidare till produktteamet.
Faktum är att InDesign ända sedan 1.5.2 haft en väl fungerande PDF-export. Det har funnits/finns två avgörande skillnader som (felaktigt) gjort att folk ifrågasätter direktexporterade PDF:er
Det ena är att InDesign pga av sin Unicode-hantering skapar PDF-filer med "CID-encoded fonts". Det är en obligatorisk del av postscript-standarden sedan sisådär en åtta år tillbaka, men trots det har vissa leverantörer av "emulerad" postscript inte brytt sig om att implementera det, eftersom det tidigare främst användes för asisatiska språk.
Den andra saken har varit att InDesigns PDF-export kan lagra bilder som "forms", vilket är en obligatorisk del av PDF-specen. Trots det har vissa tillverkare som t.ex. äldre versioner av Enfocus Pitstop inte stött det, vilket lett till falska felmeddelanden etc.
Båda sakerna kan lösas genom uppgraderingar av rippar/preflightutrustning etc. Däremot kan det inte lösas genom att ändra InDesign, eftersom InDesign faktiskt gör rätt. Vid det här laget har de flesta tryckerier hunnit uppgradera så det är numera alltmer sällan som man hör de sakerna.
Däremot ska man som tryckerikund veta att inget tryckeri någonsin kommer att medge att deras utrustning är föråldrad eller att deras kunskap är bristfällig. Vartenda tryckeri jag någonsin stött på har alltid velat säga att det är kunden eller kundens programvaror det är fel på.
Sen kan man självfallet som dboy ogilla InDesign av andra skäl, eller som rätt många utav oss tycker att redan InDesign 2.0.2 sopar banan med Xpress
Ni vet väl att det är vi som tvingar tryckerier & tidningar att hänga med i den tekniska utvecklingen. Inte tvärt om. Skicka Indesign CS-dokument till tryckerierna så mycket ni orkar! Vägra skicka eps-er sparade i Illustrator 8.0! Det är dom som ska anpassa sig, inte vi!