Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-problem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dator: iMac DV Special Edition Graphite 400 MHz

Häromdagen så bytte jag ut min fjolliga 12-gigsdisk mot en 76 GB i min iMac. Efter det så installerade jag S-Mac OS 9.0 och därefter S-Mac OS 9.1 Update. Allt var frid o fröjd ... tills jag idag skulle kolla på en DVD. Det finns nu helt plötsligt ingen DVD-spelare. Pyts väck. Alla tillägg är installerade. Burken känner igen DVD-ROMen. Men som sagt, mjukvara "DVD-Player" saknas. Då tar jag hem S-Apple DVD Player 2.2.smi och S-DVD-ROM Firmware.smi. Nu börjar det riktigt konstiga. Dessa vägrar installeras eftersom de säger att det inte finns nån DVD-ROMenhet. Men det gör det ju ... jag kan stoppa i en DVD och den dyker upp. Likadant med CD.
Så ... va fasen bär sig burken åt på detta sätt? Jag vill ju kolla på "Tillsammans" ...

Har du tittat på dvd i din dator tidigare? Jag har för mig att den modellen inte hade dvd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-23 09:53

Märkligt märkligt, jag har liknande problem på min G4/450 med en IBM 40GB 75GX och en 75GB 75GX IBM disk. Jag har kvar programmvaran, men när jag startar den säger den att det inte finns någon DVD-enhet i datorn.

Vet inte när problemet uppkom, men det kan hända att det var i samband med att jag satte i 75GB hårddisken.

Jag har i vilket fall som helst tidigare tittat på DVD på datorn.

Citat:

Skapades ursprungligen av: johnnie2times:
Har du tittat på dvd i din dator tidigare? Jag har för mig att den modellen inte hade dvd.

Jodå, det kan man lugnt säga. Framför allt min 4-årige son : )

Apple System Profiler hittar en DVD-ROM (drive).

marcus: Jag har oxo en IBM 75GXP ... hmmm

[ 23 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

hur har ni satt jumprarna på hårddiskarna?

O på vilken kedja sitter DVDn jämfört med diskarna?

Har ni en disk på samma kedja som dvdn är det lämpligt o kolla byglarna..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-23 13:30

I en G4 är det rätt dumt att sätta hårddiskar på samma buss som DVDn, dessutom har jag ZIP i datorn på samma som DVDn..

Hårdiskarna sitter på en separat buss på slav o master..... så dum e jag inte

• Medlem
  • 2001-05-24 22:30

Massebasse prova köra tome Viewer
på installern och läggin DVD playern manuellt, kan funka !

beror antagligen på ATA-problem. Din nya disk är en ATA/66-disk, medans den gamla är 33-hastighet. Brukar ge problem... fast det är klart, det låter lite skummt!

kolla att det inte både finns en cd drivrutin och apple cd/dvd drivrutin, isådanafall kan cd drivruntinen "sno" cdn från apple driver ifall den laddar innan, typ cdrom toolkit m.m
/Johanw

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
beror antagligen på ATA-problem. Din nya disk är en ATA/66-disk, medans den gamla är 33-hastighet. Brukar ge problem... fast det är klart, det låter lite skummt!

En bekant till mig bytte ut 6 Gb disken i en iMac 266 mot en 30 Gb ATA-66 och partionerade den i två delar. Han kör 9.1 på den...men det märkliga är att den bara kan boota från ena partitionen, trots att han har ett system även på den andra. Han säger att han dessutom börjat få varningar efter uppstart om att det kan vara fel på arbetsminnet, och inte sällan bootar den utan ljud...fetkrasch eller?

Citat:

Skapades ursprungligen av: love:
Massebasse prova köra tome Viewer
på installern och läggin DVD playern manuellt, kan funka !

Det funkade !!!!! Strålande ... Tack för tipset!

1
Bevaka tråden