Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egen FTP server - Problem

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 22:24

frågan är bara hur många månader det kommer att ta för mig att fixa installationen.

neeejdååå... busenkelt, kör nu

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 22:31

Ulf A....

Börja här
http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/

mycke nöje

• Medlem
  • 2003-11-24 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av dp
Ulf A....

Börja här

mycke nöje

OK - jag ska ta tjuren vid hornen. Fixar jag det så är jag nog den första 60+ som gjort det - åtminstone i Sverige.

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 23:17

Ulf. När du får igång det så berätta gärna hur!
(Jag bor i Uppsala, och bjuder gärna på nåt gott!)
Har kört Mac i 10 år och OSX sedan ett par månader.
Förutom att själva datorerna och programmen går superslickt är jag -väldigt- oroad och besviken på PC-fieringen av Mac miljön.

Anser mig normalbegåvad men totalt likgiltig inför allt under huven.
Gjorde ett par försök att göra en liten server av min dator, just för att enklare kunna sända och ta emot ganska stora filer. (Håller på med 3D-film och trycksaker.)
Apple stoltserar ju med att det ingår i programvaran.
Skaffade ett dynamiskt konto på DNS-org. Har Telia ADSL 0.5 Företag.
Efter två kvällar gav jag upp.

Macen med OSX klarar numera helt fantastiska saker men en så enkel sak som att flytta filer har hamnat i ett träsk bland nätverks fantomer.
Helt sjukt......

Så gott som -alla- råd man får numera är ju rena konsult uppdrag. Jag förstår att meka med datorer är mångas stora glädje, dock inte min.

Det återstår inget annat än att få tag i en konsult som kan hjälpa mig.

Fatta...... Mac eller PC, samma skit numera.

Hoppas det går bra för dig Ulf.

Lennart

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 23:23

"Mac eller PC, samma skit numera."

Men va e de här för gnäll....?

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 23:49

Jag trodde det framgick?

Datorer är ett nödvändigt ont. Macen har i mitt tycke varit ett fantastiskt undantag. Man köper en burk och ett program och kör.

Så är det inte längre...
Det är en allmänt accepterad princip att det ska va ett mindre helvete att göra det enklaste saker, allt i "säkerhetens" namn.

Det är, tycker jag, mitt problem att ta hand om det jag har på hårddiskarna.
Vill jag ha skydd så är det -mitt- problem att att skaffa det.

Bara det faktum att man ska ha ett lösen ord för att använd sin egen dator är helt absurt.
Jag har ett internet abonnemang, en dator med ett serverprogram.
Det finns en mapp som heter "Shared".
Det finns -inte- en mapp som heter "Not Shared"OK?
Om jag stoppar nåt i Shared mappen och jag är uppkopplad mot nätet, så är det -meningen- att folk ska komma åt filerna.

Att inte det funkar utan problem är ju helt knasigt.
Detta är ju förstås inte -helt- Applespecifikt, bara löjligt i allmänhet.......

Lennart
(En lite gnällig typ kanske.....)

• Medlem
  • 2003-11-25 06:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av tcastudios
Ulf. När du får igång det så berätta gärna hur!
Lennart

Man får vara evigt tacksam mot killar som Jean-Matthieu Schaffhauser som skapat PureFTPd Manager. Jag började först med att försöka installera PureFTPd som är en ren Unix-skapelse men med en version anpassad för Mac OS X.

Att installera med PureFTPd Manager var "busenkelt" som det sades. Nu har jag konfigurerat som jag TROR ska vara det rätta. Återstår att se om det fungerar i verkligheten.

Installationen har jag gjort på min hemmadator och kommer att testa från jobbet under dagen. Återkommer sedan och berättar hur det gått.

Jag kan berätta att jag kör en FTP-server på en Windowsdator här hemma och det var inga som helst problem att komma igång med den och med PureFTPd Manager verkar det vara nästan lika enkelt.

Eh. Det där ser ju obehagligt ut. Jag menar nog något annat program. Det vi kör är i java. Lite segt att ha å göra med, men å andra sidan behöver man bara göra det en gång...

Va fasen hette det då?

J.

Just det! CrushFTP X.

Är skitenkelt att konfa och går som tåget.

J.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:53

"Bara det faktum att man ska ha ett lösen ord för att använd sin egen dator är helt absurt."

Är det för svårt att klicka knappen Logga in automatiskt ?

• Medlem
  • 2003-11-25 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av dp
Ulf A....

Börja här

mycke nöje

Ja, nu har jag installerat och min första förtjusning över hur enkelt det var att installera PureFTPd med PureFTPd Manager har utbytts i en del besvikelse.

Det verkar som man kan använda det endast med fast IP-nr (statisk ip-nr tilldelning).

Serv-U som jag kör i Windows går att koppla till en tjänst som t ex DynDnsOrg som håller reda på vilket dynamiskt ip-nr man har tillsammans med en inbyggd programfunktion som gör samma sak som DNSUpdate2 som jag kör i Mac OS X.

Så verkade det också som att programmet tappar alla inställningar, användare etc när man stänger av det. En bugg?

Dokumentationen beskriver hur man installerar programmet men olika inställningsalternativ saknar jag information om men det är väl bara att ge sig på den gode Jean Matthieu och fråga.

Vad säger andra som använder detta program?

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-25 20:57

Bara med fast IP? Vad menas?
Jag känner faktiskt inte igen mig alls med i det du säger.
Jag kör PureFTPd Manager på en G3:a som kör Jaguar och är uppkopplad via Bredbandsbolaget som kör med DHCP, och det snurrar på helfint.
Har inte upplevt att det tappar användare och inställningar heller...

• Medlem
  • 2003-11-25 21:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Bara med fast IP? Vad menas?
Jag känner faktiskt inte igen mig alls med i det du säger.
Jag kör PureFTPd Manager på en G3:a som kör Jaguar och är uppkopplad via Bredbandsbolaget som kör med DHCP, och det snurrar på helfint.
Har inte upplevt att det tappar användare och inställningar heller...

Ja, jag tvivlar inte på att programmet ska fungera. Frågan är bara vad jag har gjort fel som gör att det inte fungerar.

Så här ser min inställning för virtual host ut.

IP-adressen är den jag för tillfället har men om PureFTPd hanterar dynamisk IP-tilldelning borde rutan vara tom eller?

ulams.homeftp.net är det namn jag använder hos dyndnsorg för att länka till mitt dynamiska ip-nummer.

Tjenare tcastudios,
Det kan alltid vara lite rörigt med det här med nytt os. Jag tänkte att jag skulle ta och hjälpa dig lite med ditt problem. Det ska inte krävas en konsult för att dela lite filer.

Det första du måste göra är att bestämma ett sätt som du vill dela filer på. Om det inte är väldigt hemmliga filer så är mitt tipps att du delar ut dom via den inbyggda webservern. För att göra det öppnar du systeminställningarna, klickar på (jag vet inte vad den heter på svenska) Sharing och klickar i "Personal webserver". Nu kan du lägga alla filer du vill dela ut i

/Users/ditt_användarnamn/Sites/

För den som vill ladda hem filen är det bara att skriva

http://ditt.ip.nr./~ditt_användarnamn/filensnamn

i sin browser. helst vill han nog välja save as eller liknande. men om han har lite dataskillz så fixar han det.

Om du tycker att du vill ha filerna lösenordsskyddade så kanske ftp är ett bättre alternativ. Jag kan förklara hur du får det och fungera om det behövs.

En fråga förresten, du har inte nån form av bredbandsrouter med brandvägg va? om du har det så krävs det lite extra pill för att allt ka fungera.

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 10:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Larsson
Tjenare tcastudios,
......
En fråga förresten, du har inte nån form av bredbandsrouter med brandvägg va? om du har det så krävs det lite extra pill för att allt ka fungera.

Hej, och tack för att du vill hjälpa till!

Jo, det är ju just det..Jag har ett ADSL- modem med brandvägg.
Jag pulade lite genom at skaffa en "fast" ip med hjälp av DNSorg. Jag kom så långt att jag började rota i inställningarna i routern då jag antog att jag måste "peka" till min dator. Hur jag än gjorde så kom man bara till routerns hemsida...

Internt (mellan datorerna) är det ju inga som helst problem. Det är utifrån det inte funkar. När man gör en sökning från en annan extern dator händer absolut ingenting...sidan hittas inte.

Då la jag ner....
Jag kör med OSX på engelska.
Dessutom, så framgår det på DNSorg att om man håller på att peka om lite för ofta, så stängs man av(ett tag i alla fall om jag förstod det rätt)
Det gör det lite marigt att testa sig fram, i sann mac anda.

Mvh
Lennart

Vad har du för modell på router?

Jag kan kika lite på det så ska vi se. Det är lite problematiskt det här med personliga brandväggar överallt. En kompis som jobbade med företagsupport hos telia berättade att ca 80% av alla fel hade med felconfigurerade brandväggar att göra. Förhoppningsvis kommer tillverkarna att inse att det inte är realistiskt att vanliga människor ska kunna ett mindre lexicon med facktermer för att kunna få igång en webserver.

Det du vill göra i stora drag är att "port forward":a port 80 på brandväggen till port 80 på din mac. Men medela vilken modell på router du har så ska jag gräva lite i dokumentationen.

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 11:23

Här står det hur du ska göra. bara att följa instruktionen steg för steg. Är det fortfarande frågetecken så är det bara att fråga.

Det du behöver veta är vilken ipadress din mac har. samt vilken port du vill forwarda. Eftersom det va webservern vi försökte få fart på så är "Outside port" 80 och inside port samma (så där behöver du inte fyla i något. (men du kan fylla i 80 där med om du vill))

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 12:07

OK. Jag ska försöka.

Nu e det spännande!

Lennart

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 12:30

OK.....
Vad händer om man testar:

http://tca.gotdns.com/~lennart/index.html

Lennart
(En kille som biter på naglarna just nu)

• Medlem
  • 2003-11-26 12:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av tcastudios
OK.....
Vad händer om man testar:

http://tca.gotdns.com/~lennart/index.html

Lennart
(En kille som biter på naglarna just nu)

Sidan kan inte visas

...men det kommer att bli rätt.

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 12:52

Ja du.
De e nå fel som e trasigt.....

Lennart

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-26 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Ja, jag tvivlar inte på att programmet ska fungera. Frågan är bara vad jag har gjort fel som gör att det inte fungerar.

Så här ser min inställning för virtual host ut.

IP-adressen är den jag för tillfället har men om PureFTPd hanterar dynamisk IP-tilldelning borde rutan vara tom eller?

ulams.homeftp.net är det namn jag använder hos dyndnsorg för att länka till mitt dynamiska ip-nummer.

Aha, jag har ingenting alls ifyllt i Virtual Hosts-biten.

• Medlem
  • 2003-11-26 13:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Aha, jag har ingenting alls ifyllt i Virtual Hosts-biten.

Men det är lurigt att när jag stänger av programmet så tappar det bort alla inställningar. Jag gissar att det beror på att jag installerade PureFTPd från den installationsfil som jag först hämtade så jag måste nog avinstallera allt som har med PureFTPd att göra men att göra det från terminalen...

Det blir nog att radera hårddisken vilket jag ändå hade tänkt göra för att få en optimal installation av Panther.

tcastudios: kan du se vad din router har för ipadress? posta den i så fall.

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 13:35
Citat:

tcastudios: kan du se vad din router har för ipadress? posta den i så fall.

Knappar jag in:

http://192.168.0.1/first.asp

så kommer jag till routerns startsida, där jag kan logga in och göra inställningar.

Lennart

tcastudios: det är adressen routern har på det interna nätet. vi skulle behöva ha reda åp den externa adressen. det borde stå i nätverksinställningarna för dhcp-clienten som routern kör. jag försöker leta reda på hur man gör i handboken men jag hittar inget bra. om vi får fram den externa adressen så kan vi prova att surfa mot den. om det fungerar så vet vi att allt är rätt inställt i routern, då är det uppdateringen av ipadressen mot gotdns.com som strular.

• Medlem
  • 2003-11-26 13:46
Citat:

tcastudios: det är adressen routern har på det interna nätet. vi skulle behöva ha reda åp den externa adressen. det borde stå i nätverksinställningarna för dhcp-clienten som routern kör. jag försöker leta reda på hur man gör i handboken men jag hittar inget bra. om vi får fram den externa adressen så kan vi prova att surfa mot den. om det fungerar så vet vi att allt är rätt inställt i routern, då är det uppdateringen av ipadressen mot gotdns.com som strular.

Att hitta den externa IP-adressen går ju annars att göra om Lennart loggar in på sitt konto på www.dyndns.org.

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 14:00

Få se..
Routern har då http://192.168.0.1
Datorn: 192.168.0.32
IP adressen enligt DNSorg och Näverksinställningar i routern är förtillfället:
217.211.30.168

Det står även:
"Standard GateWay 217.211.30.1

Och: DNS-server
IP-adress 10.0.0.1 och 10.0.0.2
Det är väl Telias nummer?