Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela skrivare på PC

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 20:25

har plötsligt fått behov av att kunna skriva ut saker från min G5 här i studion. har dock ingen skrivare. den sitter på min windows..argghhh.. XP burk. finns det något sätt att nyttja denna genom att dela ut skrivaren på XP'n och skriva ut från min G5? nätverket funkar som det skall och jag kommer åt delade dokument i XP'n.

G5 2x2
10.2.8
Airport
D-Link 624

Dell Dimension 4500
XP home edition
HP skrivare..umm..5600..minns inte. USB i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-27 21:44

Sätt på skrivardelning på pcn, leta upp skrivaren via smb i print center. Så är det bara att köra sen. Hojta till om det blir strul..

/glemme

• Medlem
  • 2003-11-27 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av glemme
Sätt på skrivardelning på pcn, leta upp skrivaren via smb i print center. Så är det bara att köra sen. Hojta till om det blir strul..

/glemme

Hojta gärna till också om det går raka vägen!

Jag hade igång utskrift till en skrivare ansluten till en PC i mitt hemmanätverk men av någon anledning tappade jag skrivaren och sedan har jag aldrig lyckats etablera kontakten igen.

Det var dock inte så enkelt som Glemme beskriver det.

• Oregistrerad
  • 2003-11-28 08:33

nä jag kan inte hitta skrivaren alls. vet inte hur jag ska få den att dyka upp i..umm..utskriftshanteraren, samma som print center? testade alla varianter jag kunde hitta där men jag missade säkert något. kan du ge mig en liten steg för steg guide så skulle jag bli glad.
skrivaren är i alla fall utdelad på XP'n.

• Medlem
  • 2003-11-28 11:55

Jag använde Gimp-Print som är en lösning för skrivardelning i Mac OS X och andra unix-system.

Här finns info, förteckning på vilka skrivare som stöds och url till download:

http://gimp-print.sourceforge.net/p_FAQ_OS_X.php3#description

http://gimp-print.sourceforge.net/p_Supported_Printers.php3

http://prdownloads.sourceforge.net/gimp-print/gimp-print-4.2.5-0.ppc.dmg?download

Men jag är inte så säker på att det är bästa lösningen. För mig var det ju det - ett tag...

Jag kommer nog att skaffa en nätverksskrivare istället - då slipper man sådana här kniviga lösningar.

• Oregistrerad
  • 2003-11-28 13:04

tack för info ulf. ska kolla upp detta i helgen. nätversskrivare hade varit att föredra såklart. ångrar nu att jag inte köpte en sådan..hehe.

• Medlem
  • 2003-11-28 14:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av TechnoHead
tack för info ulf. ska kolla upp detta i helgen. nätversskrivare hade varit att föredra såklart. ångrar nu att jag inte köpte en sådan..hehe.

Skaffar man en laserskrivare så får man en nätverksskrivare för runt 4k. En bläckstråleskrivare är billig i inköp men när man ska byta bläckpatroner inser man snart att på sikt hade det förmodligen varit billigare att köpa en laserskrivare.

Litet beroende på hur mycket utskrifter man gör förstås.

1
Bevaka tråden