Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac globe -> TV

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 22:45

Är det sant som de säger att man inte kan koppla en första generationens iMac G4 till en TV?

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-04 10:07

Ja det är sant. Ganska sant iaf;
Den har bara en miniVGA-utgång, så det behövs en liten manick som skapar en videosignal om det ska funka.

Den "tidigaste" iMacG4:n som har video ut (s-video + komposit) är iMac 17" 1GHz som kom februari -03, enligt MacTracker.

• Medlem
  • Linköping
  • 2003-12-04 10:22

Mig veterligen så använder jag MiniVGA-adaptern på min iMac ghz på exakt samma sätt som jag gjorde på min ursprungliga iMac 800, på vad sätt menar ni att något har ändrat sig?

*fundersam*

o11e

Det går inte att koppla en VGA-signal till en TV. Det blir ingen bild. Man måste ha en omvandlare som gör om VGA-signalen till en vanlig TV-signal, typ som en RF-modulator (minns C64 & amiga) En sådan kostar typ 750 spänn på Claes Ohlsson.

Jag fick rådet att lägga stålar på grafikkort med TV ut istället för att köpa denna grej. Men det går ju inte om man har iMac.

För övrigt tycker jag att det är rent svineri att bara ha en VGA-utgång på datorn, när det är så billigt att lägga till en riktig TV-ut signal också. Jag kan tänka mig att det inte är många som har nytta av VGA, (visst två bildskärmar) men alla som har en dator med DVD-spelare i vill nog kunna koppla den till TV-n utan att lägga massa pengar på adaptrar.

Det vore bättre med TV-ut som standart, och VGA som tillval, tycker jag.

1
Bevaka tråden