Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränns skivan slut även om bara 1 mb?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 22:22

Bränner datorn slut hela skivan även om det bara en fil på 1 mb som man vill ha på skivan. Vore trevligt om jag kunde fortsätta med fler filer senare. Någon med koll? Tänkte det var dumt och testa.

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 22:28

Den "bränner inte slut" på skivan, dvs den bränner endast 1mb. Men du kan däremot inte bränna in fler saker efter det om skivan är en vanlig CD-R. Med en CD-RW kan du bränna om skivan om du vill lägga annat på den. Jag tror dock inte att det går att "lägga till" saker på den utan du måste förmodligen bränna om allting på nytt.

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 22:38

Tack för hjälpen. Det blir och köpa en RW-skiva, kan man använda den lite som diskett. De andra får väl bli backup när dvd känns för stort.

• Medlem
  • 2003-12-04 22:46

I vissa program som t.ex. Toast så kan du bränna flera "sessions" på samma skiva.

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 22:48

Det är det jag vill göra, visst!? Finns det något freewareprogram som klarar detta? Toast är väl dyrt har jag för mig.

Du kan bränna sessions även med Skivverktyg har jag för mig. Grundinställningen när man bränner på skrivbordet är att skivan avslutas men pillar man med inställningarna inne i Skivverktyg så kan du bränna sessions. Sök i hjälpen för det programmet med det borde även ha skrivits om här på forumet.

• Medlem
  • 2003-12-04 23:25

Det var väl det som var problemet med discburner, apples egna lilla program som man använder istället för toast. Att det bara går att stänga skivan, inte bränna sessions... Lägg pengar på toast är mitt tips. Så himla dyrt är det inte. Önska dig programmet i julklapp!!!

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 00:05

Förutsatt att du använder OSX och därmed har tillgång till Apples skivverktyg (discutility), kan du göra såhär för att bränna flera sessions samma skiva:
1. Öppna Skivverktyg, som finns i Program/Verktyg.
2. Sätt in en inspelningsbar CD- eller DVD-skiva i den optiska enheten.
3. När skivan finns på skrivbordet kan du dra det objekt du vill bränna till skivan.
4. Markera den inspelningsbara skivan i fönstret Skivverktyg.
5. Välj Bilder > Bränn.
6. Klicka på triangeln i det översta högra hörnet för att se fler alternativ.
7. Markera "Lämna skiva öppen".
8. Klicka på Bränn

VIKTIGT: En del format (som ISO) tillåter bara en skivbränningssession. Andra, som HFS+ (Mac-OS Extended) tillåter fler sessioner tills skivan är full.

Man måste ju inte köpa toast. Det finns alternativ. Tolka hur nu vill.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 00:12

Skivverktyg?

Inte vad jag tänkte på, men tolka det så om du vill…

• Oregistrerad
  • 2003-12-05 00:32

Tack för alla tips. Det är verkligen trevligt med all hjälp man kan få.

• Medlem
  • 2003-12-05 08:00

OT: "lämna skivan öppen" är ett fantastiskt begrepp. Hur många fattar att det betyder att man kan bränna fler sissions

OK, på 99mac finns en del

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-05 08:12

Om man inte vet vad "Lämna skiva öppen" betyder, så tror jag inte heller att man har de behoven. Det här är ju faktiskt steg tre i cd-brännandets ädla konst.

1. Få in saker på skivan från HD.
2. Förstå att det är skillnad på musik-cd och data-cd, och hur man bränner respektive.
3. Bränna "sessions" eller flera gånger på samma skiva.
4. Förstå och kunna använda databränning, volymbränning och hybridbränning.
5. Förstå och kunna använda kombinationer av tex data- och musikpartitioner. Förstå alla andra konstiga format som man kan använda (custom hybrid, cd-i osv).

Apple har gjort det fantastiskt enkelt att nå nivå ett och två. Dessutom inte gjort det speciellt krångligt med nivå tre, men kräver att man vet vad man är ute efter och hur det fungerar.

Alla övriga kräver någon form av mer avancerad kunskap, och ett tredjepartsprogram som Toast. Här hamnar "de som kan data" inte "vanliga användare".

• Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-12-05 12:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Förutsatt att du använder OSX och därmed har tillgång till Apples skivverktyg (discutility), kan du göra såhär för att bränna flera sessions samma skiva:
1. Öppna Skivverktyg, som finns i Program/Verktyg.
2. Sätt in en inspelningsbar CD- eller DVD-skiva i den optiska enheten.
3. När skivan finns på skrivbordet kan du dra det objekt du vill bränna till skivan.
4. Markera den inspelningsbara skivan i fönstret Skivverktyg.
5. Välj Bilder > Bränn.
6. Klicka på triangeln i det översta högra hörnet för att se fler alternativ.
7. Markera "Lämna skiva öppen".
8. Klicka på Bränn

VIKTIGT: En del format (som ISO) tillåter bara en skivbränningssession. Andra, som HFS+ (Mac-OS Extended) tillåter fler sessioner tills skivan är full.

Lysande tips! Jag förmodar att detta fungerar med en vanlig CD-R-skiva, eller behöver man en CD-RW?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 13:00

Det skall fungera finfint både med vanlig CD-R och DVD-R.

Funkar säkert även med CD-RW också. Men det skall väl finnas stöd för flera sessions på CD-RW skivor utan att man behöver följa tipset ovan?

Det fungerar, men det blir en ny CD-symbol som ploppar upp för varje "session" man brännt.

Hade varit trevligt med ett program som fick en CD-RW-siva att fungera precis som en diskett/hårddisk så man kunde ta bort och lägga till som man ville, direkt Finder.

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Det fungerar, men det blir en ny CD-symbol som ploppar upp för varje "session" man brännt.

Hade varit trevligt med ett program som fick en CD-RW-siva att fungera precis som en diskett/hårddisk så man kunde ta bort och lägga till som man ville, direkt Finder.

Det där är en inbyggd skillnad i hur mac/pc hanterar sessions. En session på mac har alltid varit en separat CD i CDn så att säga.

• Oregistrerad
  • 2003-12-16 21:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity

Absolut. Nu vet man ju inte riktigt hur man ska göra för att skriva över en cd-rw t ex. Hur gör man? Finns det något smidigare sätt än att gå in i diskverktyg? Känns ju otroligt bökigt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-02 12:52

Hur kommer man åt de dolda funktioner som att ställa in hastigheten eller kunna bränna sessioner?
Klickar man på stäng knappen så börjar datorn bränna omgående.

Sätter i en skiva kanske, som det står i din skärmdump.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-03 12:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Sätter i en skiva kanske, som det står i din skärmdump.

Nej. Sätter man en skiva och stänger luckan så börjar bränningen omgående. Dåligt av Apple att det inte finns någon inställningsruta på vånligt Apple vis. Eller kanske det är jag med min Pioneer 106 som inte kan komma åt det. Men dåligt är det i vilket fall som helst. Här spökar kanske 90-tals tänkande att "Vi (Apple) stödjer inte vad som helst utan bara originalmonterade grejer" såsom i iDVD och dyl.:confused:
I så fall så skulle vi inte ha idag: USB, IDE, Blåtand, pizza, kinamat, hamburgare och liknande främmande grejer.;)
Eller så finns det kanske på Apple någon "Uppfinnarjocke" med Peter Dalles välkända replik: "...det tänkte jag inte på...".
Resultat av hans halvfärdiga uppfinningar har vi sett innan.

1
Bevaka tråden