Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mörknande iMac-skärm

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-12-22 14:42

Min monitor i Imacen - DV SE - börjar mörkna efter snart två års intensivt användande.

Är det någon mer som haft problemet? Vad kan man göra åt det?

Att en i övrigt (fortfarande) grym maskin för 17 000 skall bli obrukbar är ju katastrof, speciellt när man inte har råd att köpa en ny sådär hux-flux

Dessutom oacceptebelt såvida man inte har en billig no name-produkt.

• Oregistrerad
  • 2001-12-22 15:19

Tråkigt, men det kan alltid förekomma trassel med prylar. En service tycker jag den vore värd innan du ger den sista smörjelsen. Kanske till och med finns garantier för sån´t där. Eller så är det nå´t enkelt. Du kanske helt enkelt suttit och rökt ål inne i datorrummet, och så har du svärtat ner hela rummet men ser bara att skärmen mörknat på grund av den dunkla belysningen. Vad vet väl jag, doktor Ajax har hjälpt många vindrutor komma till insikt.

• Oregistrerad
  • 2001-12-22 15:35

Tackar för sympatierna, det hjälper lite men inte mycket

Jo jag har ju inget problem att lämna in den och det får väl kosta en slant, det är ju så det är.

Jag drar mig däremot för att betala 1000:- plus moms för att få svaret "Köp en ny burk, grabben"

Jag tror inte nån garanti täcker det. I min erfarenhet är Apple Sverige extremt benägna att avsäga sig allt vad ansvar heter så fort första året är till ända. Gärna innan om de kan.

VI har ju två års reklamationsrätt i Sverige, fast jag har aldrig hört talas om något fall detta kommit konsumenten till nytta.

Någon sa att man kan fixa hårdvaruinställningar på PC-skärmar, men några små "pots"-knappar/rattar/kontroller. Detta skulle kunna råda bot på problemet även om skärmans totala livslängd kortas. Nån som vet var/om de sitter på iMacen tro?

[ 22-12-2001: Meddelandet ändrat av: Chrys ]

Till nya Powerbooken medföljde en CD för att kolla hårdvaran - kanske den kan upptäcka lite mer ingående vad felet är innan du kassar eller lämnar in den. Det är väl knappast så enkelt att du rört F1 & F2 tangenterna som i Powerbookens fall är justering av ljusstyrkan. Har du testat med att kalibrera den, kanske bara gammavärdet är åt h***sike felställt. Är ledig över julen så om du behöver testa med CD´n jag nämnde så maila, jag kan titta över, vi bor ju båda två i Göteborg... kostar bara en kopp kaffe för besväret Jag börjar jobba igen på torsdag.

• Olle

Jag har också ibland det problemet. För mig räcker det att starta om en, och någon enstaka gång två ggr.

Chrys:

Citat:

Skapades ursprungligen av: Chrys:
VI har ju två års reklamationsrätt i Sverige, fast jag har aldrig hört talas om något fall detta kommit konsumenten till nytta.

Hittar du ingen annan lösning så tycker jag du ska reklamera den. Jag har svårt att tro att det är ett användarfel.

• Oregistrerad
  • 2001-12-28 12:41
Citat:

Hittar du ingen annan lösning så tycker jag du ska reklamera den. Jag har svårt att tro att det är ett användarfel.

Jag tycker likadant, den ska inte lägga av inom två år, då är det nåt fel.
Men jag tror att jag behöver nåt annat prejudicerande fall att hänvisa till. Annars kommer de garanterat 100% att säga "Tyvärr, garantin har gått ut, det finns ingenting vi kan göra".

Citat:

Skapades ursprungligen av: Chrys:
Men jag tror att jag behöver nåt annat prejudicerande fall att hänvisa till. Annars kommer de garanterat 100% att säga "Tyvärr, garantin har gått ut, det finns ingenting vi kan göra".

Kontakta Konsumentverket för rådgivning i fallet. Du kan också göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden och få det prövat.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2001-12-28 16:43

Tjenare!

Jag har samma problem, min imac dv är knappt 2 år.. o skärmen blir konstig... man får starta om den ett par gånger... är det nån som lyckats lösa problemet?

MVH

Matteus

• Oregistrerad
  • 2001-12-29 14:04
Citat:

Jag har samma problem, min imac dv är knappt 2 år.. o skärmen blir konstig... man får starta om den ett par gånger... är det nån som lyckats lösa problemet?

Hur yttrar sig problemet?
Exakt vilken modell har du?
Var och när köpte du den?
Min skärm tappar i ljusstyrka och blir därigenom mörkare. Genom en rejäl gamma-korrektion kan man ljusa upp den i färgerna, men den är fortfarande ganska svag. Kontrasterna är dessutom mycket dåliga.

Omstarter har inte hjälpt hittills.

[ 29-12-2001: Meddelandet ändrat av: Chrys ]

1
Bevaka tråden