Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sidmallar i Indesign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon som vet om man kan göra någon inställning i IndeSign så att man kan ta bort mallelement från en särskild dokumentsida. Ibland vill man t.ex. inte ha en sidnumrering synlig på en sida. Ett värre problem är att om man lägger en utfallande tonplatta (t.ex. 10 % svart), så täcker denna samtliga mallelement på sidan. Men det kan ju vara så att man vill att exempelvis ett sidhuvud ska synas, d.v.s. ligga ovanpå tonplattan. I Quark, som jag jobbat mycket med, var detta inget problem. Som det nu är måste jag kopiera de mallelement som jag vill ska ligga överst på en sida och se till att de hamnar exakt på rätt plats. Knöligt och inte särskilt rationellt. /Mats Ödman info@mediacraft.se

Jag brukar göra olika mallar för sånt. En mall med sidnummer och en mall utan, till exempel.

En annan sak: om du kopierar något och vill att det ska hamna på exakt samma plats så kan du använda "Paste in place" eller vad det heter.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-03-06 14:05

Jag vet faktiskt inte om man kan lägga mallobjekt överst, har aldrig kommit i en situation där det har behövts.

Däremot så är det rätt lätt att "se till att de hamnar exakt på rätt plats". Svaret heter "Klistra in på plats".

Sidnummer - gör en identisk mallsida som men ta bort pagineringen. Du kan ju även ha hierarkiska mallsidor så om du ändrar huvudmallen så ändrar sig syskonen.

Övrigt - jobba med lager. InDesign är så finurligt att även om objekten ligger underst på en mallsida så är det ändå "lagerhöjden" som styr vad som ligger överst.

Skift-kommando-klicka på objektet så får du tag på det.

Skulle du vilja ha tillbaka alla mallsideobjekt du tagit bort från en sida så väljer du "Ta bort alla lokala åsidosättningar" i palettmenyn för sidor.

Tack alla för tipsen om mallsidor i Indesign! Det är märkligt att supporten på Adobe inte kunnat hjälpa mig med detta, trots flera påstötningar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-07 10:15

Kryssa bort i Visa>Visa mallobjekt

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mats Ödman:
Tack alla för tipsen om mallsidor i Indesign! Det är märkligt att supporten på Adobe inte kunnat hjälpa mig med detta, trots flera påstötningar.

Mats,

Jag beklagar om du tycker att du fått ett bristfälligt bemötande av supporten, men i ärlighetens namn så skall de enbart ägna sig åt teknisk support, alltså då något inte fungerar som avsett, inte åt användarhandledning.

Mallsidor och lokala åsidosättningar finns också väl beskrivet i såväl handboken som den inbyggda hjälpfunktionen.

Med detta sagt, så försöker vi huvudkontoret alltid hjälpa till om någon användare kört fast på något.

Richard Rönnbäck
Adobe Systems Nordic

1
Bevaka tråden