Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Banta System i Panther och mindra ikoner

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-16 16:44

Vad och var kan man ta bort i Panther för att banta systemet (japanska etc...) och finns det ett sett att få mindra symboler/ text för ikoner på skrivbordet eller i Finder?:rolleyes:

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 17:06

Enklast är att göra en anpassad installation men det går även att plocka bort på efterhand. Hur du går tillväga för att radera dessa filer på efterhand vågar jag dock inte uttala mig om då jag ej gjort det själv.

Mindre text och symboler får du genom i menyn "Innehåll" i Finder välja "Visningsalternativ" samtidigt som du har ett fönster öppet i Finder. Välj sedan "Alla fönster..." och ställ in textstorlek och symbolstorlek.

• Medlem
  • 2003-12-16 17:22

Det var snabbt och konsist. Hittade iofs reinstallation i en annan länk.
Blir lite mycket info om program och applikationer totalt sätt, måste få gjort något som skaffar in det som ska hålla Steve i levande live för att hitta på nya leksaker vi kan drömma om.......:D

Tack så hemskt mycket!

´¯`·.¸¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

• Medlem
  • 2003-12-16 17:28

En följdfråga.......

Finder och dess fönster funkade OK och var redan inställda, men finns det något sätt att minska ikonerna på skrivbordet......

• Oregistrerad
  • 2003-12-16 17:53

View > Show view options med skrivbordet markerat så får du fram ett skjutreglage som ändrar storlek på ikonerna. Antar att det är samma menyval som nämnt ovan fast med engelska inställt.

• Medlem
  • 2003-12-16 18:03

Tackar, hittade det....
Börjar bli gammal uppenbart. Ser dåligt och inlärningsförmågan på gång neråt....:rolleyes:

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 19:29

Alla blir vi äldre och får svårare för att lära oss saker. Men det är väl inget att deppa över. Det är ju bara att klicka runt i OSX tills man lär sig. Om inte annat så lär man sig av de problem som man uppstår när man klickar fel.

Jag minns själv hur virrigt det var att gå från OS9 till OSX i början.

• Medlem
  • 2003-12-16 20:01

Som sagt tack så hemskt mycket;)

Övergången till panther och först OS X hr annars varit över all förväntan. Har arbetat mycket med PEZE.... men inget går upp emot Apple och Macintosh.
Här på forumen finns trevlig hjälp att få; jag har tagit hand om PEZE support för användare i hemPEZEavtal...... Ingen rolig historia:eek:

Nu är det lite bantning som gäller..... 10GB HD på en iBook var nog bra i sin tid;
extern HD finns, men det nästa blir att byta HD på iBook´en....

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 20:04

Om du planerar att banta utan ominstallation skulle jag rekommendera att du laddar ner ett 3:e parts program som kan hantera "avinstallationer". All programvara som installeras i Mac OS X med installeraren (pakethanteraren) lämnar ett kvitto över det som har installerats.

Tyvärr stödjer ej apples installationsprogram avinstallation med hjälp av dessa kvitton, men det finns andra program som gör det. Om du inte känner dig allt för osäker och ditt enda alternativ är att blåsa datorn för en nyinstallation av OSX kan du testa att avinstallera Asiatiskt språkstöd och annat på detta vis.

För mer info, se den här tråden:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35587

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-16 20:35

du kan lätt banta en installation av x med en gb, skippa skrivar drivare och språk så

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 20:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
du kan lätt banta en installation av x med en gb, skippa skrivar drivare och språk så

Vid nyinstallation ja? Men är det enkelt att plocka bort alla relaterade filer på efterhand när ens kunskap om OSX är relativt nyutvecklad? *inget ont*

• Medlem
  • 2003-12-17 09:16

Jag har för mig att det finns något tredjepartsprogram som kan ta bort de språk man inte använder. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det heter men det har varit uppe i en tidigare tråd.

1
Bevaka tråden