Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några newbie frågor

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag har nu efter många, långa års PC-användande beslutat mig för att "gå över" till Mac. En av de främsta anledningarna till detta är Mac OS X eftersom jag jobbar mycket i UNIX miljöer. Skulle egentligen vilja slänga ut alla PC datorer hemma och köpa Mac´ar, men det är tyvärr en ekonomisk fråga. Det som jag tänkt skaffa först är en iBook. Jag har några frågor som jag hoppas kunna få besvarade!

* Kan man använda AirPort kort mot andra 802.11b basstationer?

* Går det spela DivX i Mac OS X? Det finns OpenDivX. Hur funkar detta på Mac? Klarar en iBook av att spela upp det med bra framerate?

* Jag har lite SDRAM minne liggande, kan jag stoppa in det i en Mac eller måste det vara någon sorts special minne?

* Var kan man ställa såna här frågor på IRC?

Mycket tacksam för svar, hoppas att Mac communitity´t är lika vänligt som *nix community´t.

Ciryon

Ja du kan använda Airport mot andra basar om dessa följer standarden. Jag kär blandat Airport och WaveLan (Orinoco).
Angående minnen så kan du i stationära Macar (Gx) använda samma minnen som i PC. Nyaste G4 (ej iMac) använder PC-133 andra PC-100.
För att undvika problem skall man använda kvalitetsminnen.
Någon annan får svara på DivX frågan...

  • Medlem
  • 2002-01-12 19:51

det går att spela divx i osx. quicktime med ett tillägg. jag kör en ibook och det fungerar, har dock inte hittat något som riktigt bra uppspelningstillägg. har inte leta så mycket heller i och för sig.

opendivx vet jag ingenting om och överlåter det åt någon annan.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-13 00:35

irc.sorcery.net i kanalen #beos där jag är bannad är det många som har gått över till macosx, fråga dem, tror många kan svara på programmerings frågor med där, sen finns kanalen #macintosh med på det nätverket. Resterande frågot över låter jag till andra

1
Bevaka tråden