Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple bryter med Microsoft

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Computer Sweden har en artikel om att Apple kanske har ett alternativ till Word på http://www.idg.se/ArticlePages/200301/29/20030129143106_CS/20030129143106_CS.dbp.asp

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 23:37

Bra, det kanske kommer ett alternativ till Word, och Keynote kan ju redan nu ersätta Powerpoint. Men hur blir det med Excel?

Det finns minst tre möjligheter:

a) Apple arbetar med Mac Office: AppleWorks på steroider.
b) Apple hjälper Sun med StarOffice för Mac, eller OpenOffice.org.
c) Apple värvar utvecklarna bakom KDE och bygger allt på KOffice.

Vilket är mest troligt?

[ 29. januari 2003, 23:55: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Skulle vara skönt att slippa all MS-junk på datorn.
Office X funkar dåligt. Word går ju knappt att köra två gånger i rad utan krasch.
Jag tycker att Apple är på god väg till ett utmärkt substitut för MS-junket med Safari i åtanke.
Hoppas att dessa rykten inte bara är rykten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 00:00

Skvallerservern www.macwhisper.com försvann ju snabbare än någon kan säga NDA så man undrar vad som är i görningen...

Snabbare än hur snabbt en abborre kan säga flaska.
Och det vet man ju har snabbt det går.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Skvallerservern www.macwhisper.com försvann ju snabbare än någon kan säga NDA så man undrar vad som är i görningen...

http://www.envestco2.com/macwhispers/

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-30 00:47

På den tiden jag hade plus fanns det ju ett superprogram som hette RageTime, tror jag. Den hade allt.
Den finns kvar vet jag men blev efter en omprogrammering för avancerad att jobba med. Finns dn kvar?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sten_n:
På den tiden jag hade plus fanns det ju ett superprogram som hette RageTime, tror jag. Den hade allt.
Den finns kvar vet jag men blev efter en omprogrammering för avancerad att jobba med. Finns dn kvar?

Jodå, sist jag kollade kunde man ladda ner RagTime gratis för personligt bruk.

• Oregistrerad
  • 2003-01-30 08:57

Det är inte så lyckat om Microsft skippar macen. Det för att vi på större företag har ganska starka band till dem då vi kör blandad miljö.

Jag sitter och väntar på en lösning på exchange problemet. Vill man köra rent Mac OS X och nå exchange så blir det genom OWA (Outlook web access). Alltså mindre kul.

För en tid sedan så fick jag reda på att under våren skulle en Entourage komma med exchangestöd. Senaste budet är att det inte blir någon sådan detta året utan tidigast 2004.

Microsoft hänvisar istället till följande sida:
http://www.microsoft.com/mac/resources/resources_main.asp?embfname=exchange.asp

• Oregistrerad
  • 2003-01-30 09:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Office X funkar dåligt. Word går ju knappt att köra två gånger i rad utan krasch.

Det där är intressant. Jag upplever inte det alls på det viset. Vi är ett par här som kör Mac OS X och Office X. En klagar på samma sätt. Min fråga är, hur har du installerat Office? Har du kört senaste servicepacken som finns?

jag ser vissa samband mellan att uppdatera X ovanpå en gammal version av Mac Os X. Även att släpa runt X i systemet skapar problem!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 09:11

Naturligtvis kommer Apple att låta Document (eller vad programmet nu kommer att heta) läsa och skriva .doc och .xls, och spara i .xml, .pdf och .rtf.

På tal om Officepaketets kvalité. På min arbetsplats i Umeå jobbas det mycket med stora Excelfiler (100MB+) och de tar ungefär 40 sekunder att spara. Hårdvaran är det inget fel på; G4 800MHz och uppåt.

För att jämföra testade jag samma fil på en P4 1.8GHz, 2.4GHz och en AMD 1.4GHz. 5-7 sekunder drygt.

:rolleyes:

Stora Powerpoint-presentationer gör också att OS X börjar krångla, regnbågsbollen snurrar titt som tätt.

Däremot upplevs Office X som något bra när filerna är mindre.

http://www.macwhispers.com/ heter den ju !

/ d

1
Bevaka tråden