Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minns ni…

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-16 21:22

System 7 och övergången från system 6…

I ärlighetens namn så minns inte jag övergången, därför att jag började med Mac precis när system 7 kom och körde bara system 6 i emulator på en Atari ST.

Namnet "MacOS" kom i OS 8. tidigare hette det bara system XX

System 7.6.5 var det sista innan OS 8 kom och var snabbt och rockstabilt (jämfört med system 7.5.2)

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 21:33

System 7.6.x var mycket likt OS 8 på många sätt och vis. Det nya Classic-gränssnittet kom ju redan då bla. och även PPC stöd om jag inte missminner mig. Det var lite av ett Mac OS X 10.2.7 av det hela även om det var ett betydligt större steg med flera uppdateringar osv som sedan skulle komma att övergå i OS8. Apple lanserade väl OS:et för att få fart på bla. PowerMac 6100 som såldes som första PPC mac då.

För mer datornostalgi. Se den här tråden.

edit: slarv

Senast redigerat 2004-01-16 22:06

System 7.6.5 har aldrig funnits.
Efter 7.6.1 hoppade man direkt till 8.0

Här är en sida med information om alla systemversionerna.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 22:03

Mmm... jag tyckte väl att det klingade lite fel men orkade inte kontrollera. Känner snarare igen 7, 7.1 .. 7.5.3, 7.5.5, 7.6.1, 8.0, 8.1, 8.5, 8.5.1, 8.6, 9 osv.

7.1 Pro känner jag givetvis till då varje dag möts av den obrutna kartongen här i bokhyllan tillsammans med en massa andra roliga gamla apple kartonger och annat.

• Medlem
  • 2004-01-16 22:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jesper Ohlsson
System 7.6.5 har aldrig funnits.
Efter 7.6.1 hoppade man direkt till 8.0

Här är en sida med information om alla systemversionerna.

Det har du nog rätt i… fel av mig.

Sjukt att Apple praktiskt taget stannade med System 7 i sju år! Helt oacceptabelt egentligen.

Ordspråket lyder ju som följer; Om det funkar rör det inte. Det var ju i samband med 8.0 som systemet ökade ofantligt mycket i storlek både när det gällde installation och hur mycket RAM som gick åt att hålla det rullande. "Det var bättre förr"

• Medlem
  • 2004-01-16 22:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Ordspråket lyder ju som följer; Om det funkar rör det inte. Det var ju i samband med 8.0 som systemet ökade ofantligt mycket i storlek både när det gällde installation och hur mycket RAM som gick åt att hålla det rullande. "Det var bättre förr"

Jepp. Jag skulle vara ganska nöjd med System 7.6.1 men med en bättre kärna.. (Nu-kernel)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 23:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Namnet "MacOS" kom i OS 8. tidigare hette det bara system XX

Nope, det var tidigare. Kommer inte ihåg när men det är jag helt övertygad om. Tror att det var i början av 7.5.x

• Medlem
  • 2004-01-16 23:40

Det stämmer. Namnet "Mac OS" kom med version 7.5.5. Innan dess hette det bara "System".

Undrar varför Apple hoppade över System 5 förresten.

• Medlem
  • 2004-01-17 00:45

Jag minns när Multifinder kom. Jag tyckte det var helt onödigt... :rolleyes:

• Medlem
  • 2004-01-17 01:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Nope, det var tidigare. Kommer inte ihåg när men det är jag helt övertygad om. Tror att det var i början av 7.5.x

Okej, du har nog rätt i att det var före OS8.. Det var i sammband med att Apple skulle licenciera ut systemet (klontillverkarna) som man gav systemet ett riktigt namn. Det var även då man lancerade den 'nya' MacOS loggan

Jag tycker faktiskt System 7.5.5 var nog det värsta systemet någonsin. Inte nog med att bolag var tvugna att dras med en patetisk mac version av Microsoft Word, utan att bomben kom fram utan anledning stup i kvarten.

Tur nog så startades datorerna på ett par sekunder då i tiden i alla fall

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 14:05

System 7.5 var uruselt. 7.5.2 var bara för vissa datorer och 7.5.3 kan laddas ner gratis från Apple. 7.5.5 hade fixat många fel från original 7.5 systemet. System 7.6 kom ut ca 6 månader innan OS 8 kom ut och många skippade den. Copland original OS 8 lades ner sommaren innan OS 7.6.

OS 8.5 var riktig bra men det bästa systemet är nog OS 9.2.2. Fast OS 7.2 var på sin tid åratal före andra systyem.

//Rob

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-17 15:13

Är du helt säker på att de där 6 månaderna stämmer? Det kan ha varit så att min gode vän körde amerikanskt OS, då de flyttade hem till Sverige från USA det året, och att det sedan dröjde längre innan OS8 släpptes i Sverige osv. Hur som helst så minns jag tiden mellan det att OS8 introducerades och som 7.6 användes flitigt av mig och min gode amerikavän på en PM6100 var längre än 6 månader. :rolleyes:

7.6 var för övrigt ett riktigt bra och stabilt OS tycker jag. Det nya gränssnittet och de flesta av funktionerna som återfanns i OS8, men med avsevärt mycket bättre prestanda i förhållande till hårdvaran det kördes på jämfört med 8:an.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 12:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Är du helt säker på att de där 6 månaderna stämmer? Det kan ha varit så att min gode vän körde amerikanskt OS, då de flyttade hem till Sverige från USA det året, och att det sedan dröjde längre innan OS8 släpptes i Sverige osv. Hur som helst så minns jag tiden mellan det att OS8 introducerades och som 7.6 användes flitigt av mig och min gode amerikavän på en PM6100 var längre än 6 månader. :rolleyes:

7.6 var för övrigt ett riktigt bra och stabilt OS tycker jag. Det nya gränssnittet och de flesta av funktionerna som återfanns i OS8, men med avsevärt mycket bättre prestanda i förhållande till hårdvaran det kördes på jämfört med 8:an.

Hållar med, efter Panther är MacOS 7.6.1 den stabilaste "macupplevelse" jag haft. Om det blev något problem med något program så gick det att tvinga vad som helt att avsluta, utan några som helst problem. Satan vad man saknade den stabiliteten enda fram till OSX...

• Medlem
  • 2004-01-18 12:46

Jag vill också utnämna 7.6.1 till det bästa OS,et av alla MacOS Classic

1
Bevaka tråden