Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemakerproblem, löpnummer försvinner

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av nån anledning försvinner löpnummer, alltså fältet blir tomt men posten finns kvar.

Fältet är låst så det kan inte raderas av misstag. Det här problemet har uppstått på flera olika databaser.

Kan det ha nåt att göra med att man blir nedkopplad ibland för övrigt också ett stort problem vi har)?

/Therese - som lånar storebror Jons konto

Försvinner det bara från en del poster eller påverkas alla poster i registret?
Vilken version av Filemaker kör ni?
Används löpnummerfältet i någon form av relation?
Definiera "nedkopplad".
Kör ni FM klienter mot en server eller körs basen lokalt och det är klienten som kraschar?

Mer info bitte!..

Vi kör mot en server och klienten blir nerkopplad från servern efter ett tag i "dötid". Alltså om man inte använder registret på ca en kvart, avslutas filen och man får ett felmeddelande. Posten man var inne på sparas inte och det är jobbigt att skriva om allt igen.

Servern är version 5.5 och klienterna använder sig av version 5.0 , 5.5 och 6.0. Problemet uppstår på alla versioner. Men inte på alla datorer....

Bara en del poster påverkas. I en databas med 5000 poster har ca 5 stycken löpnummer försvunnit.

Ingen relation eller nåt är kopplat till fältet.

Om inaktiva klienter ska kopplas ner eller inte ställer ni in i server-programmet. I klienten (Programinställningar) kan du ange hur ofta minnet ska sparas till skiva. Använd "när inget görs". Jag är dock inte helt hundra på hur det hanteras när registret delas ut av server.

De försvunna löpnumrena är lite underligt. När sådant händer brukar jag se till att ta ner registerfilerna från servern, och sedan köra Reparera-kommandot (Arkiv-menyn) från en klient.

På servern är det inställt att den inte ska koppla bort gäster utan aktivitet. Och på klienten har jag valt spara till skiva "när inget görs"...

Tack för hjälpen. Ska testa reparera och se hur det går med mina löpnummer.

Inte bara är det inställt i serverprogramvaran att den inte ska koppla ner klienter, men det är också inställt i varje enskild databas/register. Vi funderar på att kontakta Studentlitteratur senare idag...

Hur ställer man in det i klienterna/databaserna?

Klienter som kör på Mac OS X (vet ej med OS9/Win) blir bortkopplade om datorn går i vila, oavsett vad man ställt in på servern. Såvitt jag vet är det inte mycket att göra åt det, förutom att ha lång tid innan datorn går i systemvila.

Upptäckte att några datorer försätter hårddisken i vila efter en stunds inaktivitet, men det gäller dessvärre inte för alla datorer som har problem.

När jag väljer lösenord för en databas och vilken behörighet det ska ha, finns där också en ruta man kan markera: "disconnect from server when idle". Som alltså gäller för just det lösenordet, som jag har fattat det.

Aha, den hade jag glömt... :rolleyes:

Hårddiskvila borde inte innebära att klienterna kopplas ner, i alla fall så har det inte hänt mig. Systemvila däremot är döden för kopplingen till servern.

Om du har ett manus som skapar nya poster (överväg att fixa ett sådant annars) så kan du sist i det lägga in manussteget "Spara till disk" under kategorin "Övrigt". Det tvingar FileMaker att skriva ändringar som klienten har gjort till hårddisken. Normalt så väntar FM på att skriva ändringar tills dess den är sk "idle", dvs har inget att göra så detta brukar inte vara ett problem.

Kanske detta kan hjälpa?

/Ola

Tack, det ska vi kika på!

Har nu fått reda på att Filemaker Server kan skada och/eller förstöra register/databaser när man avslutar serverprogrammet! Filemaker är medvetna om problemet och "undersöker det just nu".

Vi stänger av den då och då, vilket så här i efterhand inte känns speciellt bra.

Ville bara tipsa er andra. Det gäller senaste Filemakerversionen samt OS X Server 10.2+.

Det visste jag, just FM Server i Mac OS X kunde verkligen soppa till en databas om det ville sig illa.

Lite allmänt om BackUp
Gör backuper på ett sådant sätt så att inte den gamla versionen skrivs över hela tiden, utan gör regelbundet versioner för arkivering.

Kanske du kan ha ett schema i den här stilen:
1. Var fjärde timme
2. Varje dygn
3. Onsdagar
4. Fredagar
5. Söndagar
6. Varannan Söndag
7. Första i månaden.

Sedan flyttar man alla dessa filer till en säker plats en gång per månad, tex CD-ROM (ett par stycken som förvaras på olika platser).

Säg att du bara gör backup en gång per dygn och så inträffar ett fel som gör att en databas pajar och det tar mer än ett dygn innan du upptäcker det, då har du ingen backup att gå tillbaka till för den är också paj. Sedan visar det sig att det var sex månader sedan du sist hade en hel version av registret... (Vissa PC-användande företag har varit med om detta, men då gällde det virus).

Man gör heller aldrig någonsin backup till samma hårddisk som man redan har registren på. Man skall ha en (helst flera andra hårddiskar).

Tänk också på att en kopia är inte en kopia om du har raderat orginalet. En säkerhetskopia kräver att du har kvar orginalet, annars är ju kopian orginalet. Mycket vanlig tankemiss när man gör BackUp.

Så det var lite allmänt om Backup.

/Ola

1
Bevaka tråden