- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Inte helt nytt, men The Imaging Resource skrev tidigare i år en artikel om att dom tror 2004 kommer att bli året då 8-megapixelkamerorna slår igenom. Då snackar dom om kameror för "prosumers" vilket väl närmast kan liknas vid avancerade amatörer eller halvproffs. Ett exempel på en sådan kamera är den redan släppta Sony DSC-F828 som diskuterats flitigt här på 99mac.
Eftersom dom skrivit under NDA så kan dom inte säga någon specifikt, utan bara konstatera att flera stora tillverkare är pågång med kameror på 8 megapixel.
As always at this time of year, we're under NDA (Non-Disclosure Agreement) with essentially all the major digicam manufacturers. We know a lot of what's coming over roughly the next 6 months, but can't breathe a word of it to anyone.
Well, almost. While we can't say anything about any individual manufacturer's plans, it certainly doesn't violate anything that we've signed to observe that 2004 is going to be the year of the 8 megapixel prosumer digicam.
Men precis som i fallet med F828 så är brus ett allt större problem ju fler (och därmed mindre) pixlarna i chipen blir:
This is exciting news, but it also leads me to wonder what's going to happen with image noise. It's no secret that making sensor pixels smaller leads to increased image noise, all other factors being held constant. I'm personally of the opinion that the general internet discussion has blown image noise quite a bit out of proportion, but it *is* still an issue, and an important one at that.
And just how much better are 8 megapixel files than 5 or 6 megapixel ones? For my part, I'd much rather see a 5 megapixel camera with *really clean* shots at ISO 800 or 1600, than an 8 megapixel one that struggles at ISO 200.
Jag kan bara instämma i deras åsikter, hellre en 5 megapixel med riktigt bra bilder än 8 megapixel och mer brus.
Förutom mer brus så tar bilder på 8 megapixel större plats också, vilket leder till att färre bilder ryms på minneskortet och bildbiblioteket på datorn växer sig än större. Vad tycker ni?
Läs hela artikeln här:
NDA report: The 8 megapixels are coming!
Jag håller med, lägre brus är viktigare. Då kan man få ner exponeringstiderna och lyckas med en massa knepigare foton.
8 megapixel nedsamplat till 5 megapixel sänker dock bruset radikalt, så om bruset i nedsamplad bild inte är högre än från en 5 Mpix-sensor så är allting bra.
Kan man inte stoppa större sensorer i prosumerkamerorna? 1/1.8" är ju det största som de flesta har, och många har mindre ändå.
Jag tycker att det är viktigt att bildsensorn är på 24mm x 36mm som på vanlig småbildsfilm.
Så personligen hoppas jag på att vi får se en kamera från Canon med med en bildsensor på 24x36 samt :rolleyes: 8megapixel.
Som tar över efter Canon EOS 10D och lägger sig i samma prisklass som den.
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Jag tycker att det är viktigt att bildsensorn är på 36mm x 24mm som på vanlig småbildsfilm.
Så personligen hoppas jag på att vi får se en kamera från Canon med med en bildsensor på 36x24 samt :rolleyes: 8megapixel.
Som tar över efter Canon EOS 10D och lägger sig i samma prisklass som den.
Men då snackar vi inte riktigt "prosumer" längre, va?
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Men då snackar vi inte riktigt "prosumer" längre, va?
Njo, eller alltså de tycker jag vi gör, men det är väll på gränsen.
Jag har varit sugen på en 10D länge men avvaktar just för (24x36) och jag lever inte på fotograferingen.
-
Canon EOS-300D ca 9.000 kr inklusive moms
Canon EOS-10D ca 14.000 kr inklusive moms
-
Visst kan man se EOS 10D som en proffskamera. Men det är ändå så att det finns ju den betydligt proffsigare 1D och dessutom kan ju faktiskt en privat person med ett brinnande intresse eller ett halvproffs ta en avbetalning på 14.000kr, utan att det känns allt för mycket i börsen. Så visst tycker jag att 10D inte bara är proffskamera, utan också en ”prosumer” kamera.
Det skiljer inte så mycket mellan 300D och 10D idag rent tekniskt och de båda modellerna måste ju utvecklas för att det ska säljas nya kameror. Så ett steg upp med ca 2meagpixel borde inte vara så konstigt på båda modellerna.
Sen att jag vill ha 24mm x 36mm bildsensor är mer önsketänkande kanske. Men man vet ju aldrig. Canon har ju överraskat förut.
Skrevs ursprungligen av Lizardman
Det har ju visat sig att eos 300d i flera fall har betydligt bättre bildkvalitet än Sonys nya 8pixare... Tror inte att en fullformats 8pixare från canon i nuläget skulle hamna i konsumentklass..
Nej, men hoppas på att Canon släpper en kamera med en sensor i storlek mellan dagens 10D och fullformat. Är det omöjligt att de lyckas göra en sensor som är lite större än sensorn i dagens 10D?
Det har ju visat sig att eos 300d i flera fall har betydligt bättre bildkvalitet än Sonys nya 8pixare... Tror inte att en fullformats 8pixare från canon i nuläget skulle hamna i konsumentklass..
300D är bättre på allt. Testade Sony idag, bruset på 200ISO,interpolering uppräkningsfel , CA, påminde om Nikon 990 som kom ut för 2år sedan. Mao en tämligen dålig kamera med dagens mått mätt..
Angående fullformat sensor och Canon.
Canon kommer med största sannolikhet följa Nikons väg att bygga dedikerade objektiv för 15 x 23 mm chips. Billiga kameror med 24 x 36 mm chipsyta kommer
sannolikt ej att produceras utan den är förbehållen profs marknaden.
Det är så mycket vanskligare att ta fram objektiv som kan teckna ut 24 x 36 utan brytningsfel och kostanderna skulle bli för stora för konsument marknaden.
Dessutom är ett 24 x 36 mm chips avsevärt dyrare att framställa än 15 x 23 mm
Skrevs ursprungligen av miri
Det är så mycket vanskligare att ta fram objektiv som kan teckna ut 24 x 36 utan brytningsfel och kostanderna skulle bli för stora för konsument marknaden.
Du är medveten om att du talar om objektiv som har producerats i drygt sextio år? Mina förhållandevis billiga Nikkorobjektiv för småbild tecknar skarpt.
Är det omöjligt att de lyckas göra en sensor som är lite större än sensorn i dagens 10D?
Nej det är inte ömöjligt att göra större sensorer . Problemet är dagens objektiv som inte är framräknade för en ccd eller cmos yta. Brytningsfelen avslöjas direkt, speciellt problematiskt är det för vidvinkelobjektiven. Därför har Nikon valt att bygga nya vidvinkel objektiv till sina digital kameror.
Skrevs ursprungligen av stfm
Du är medveten om att du talar om objektiv som har producerats i drygt sextio år? Mina förhållandevis billiga Nikkorobjektiv för småbild tecknar skarpt.
Visst gör dom det, men nu kommer det in felaktigheter som inte kunde ses på film med samma tydlighet som det görs med den digitala tekniken. Skärpebortfall ut mot hörnen, diffraktion, cromatisk abberation.
Visst gör dom det, men nu kommer det in felaktigheter som inte kunde ses på film med samma tydlighet som det görs med den digitala tekniken. Skärpebortfall ut mot hörnen, diffraktion, cromatisk abberation.
Det kan väl knappast vara något problem, när det har fungerat bra så länge? Anledningen till att man vill ha större CCD är väl delvis att man vill kunna använda vanliga objektiv i kombination med kortare skärpedjup? Vill man plåta extremt skarpt använder man väl fortfarande en Sinar med bakstycke, och inte en presskamera?
Stfm
Om du tittade på en bild tagen med ett objektiv som uppvisar brytningsfel innebär detta att exv en flaggstång markeras med ett röd färglinje på ena sidan och grön på andra,RGB färgerna bryts inte på samma punkt, plan eller pixel. Detta brytningsproblem ökar från bildens centrum ut mot kanterna. Eftersom gamla objektiv inte har moderna glas sammansättningar, blir brytningsfelen än värre.
bara för gamla objektiv har varit med länge och varit bra tillsammans med film så uppfyller dom inte alla dagens eller morgondagens digitala krav. Just pga detta så kommer den mindre chipsytan att behållas vad det gäller spegelreflex kameror och objektiv omdesignas så att skärpan blir än högre , linsytan förändras , för att bla minska bla brytningsfelen.
Flertal av mina Nikon objektiv som inte uppvisar CA tillsammans med Nikon D1X
chips storlek på 15 x 23 mm skulle med all sannolikhet uppvis fula brytningsfel tillsammans med Kodak 24 x 36 chips kamera.
Ett lysande exempel är just Sony kameran med zeiss objektivet. Denna kamera uppvisar sådana brytningsfel så man förundras över hur de överhuvudtaget släpper en kamera med så ful CA .
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Jag tycker att det är viktigt att bildsensorn är på 36mm x 24mm som på vanlig småbildsfilm.
Jag tycker att 24x36 (2:3) är för avlångt, det har det alltid varit. Det är bättre med 24x32 mm (3:4), så att bilderna passar i en vanlig bildskärm.
Jag tycker fyrkantigt är bäst, och när man inte har film finns det ju ingen anledning att den inte ska vara det egentligen...
Skumt det där att digitalsensorer är känsligare för brytningsfel... Vad beror det på? Upplösningen är ju fortfarande högre på en riktig skarp film, eller hur?
Skrevs ursprungligen av Sverker Hahn
Jag tycker att 24x36 (2:3) är för avlångt, det har det alltid varit. Det är bättre med 24x32 mm (3:4), så att bilderna passar i en vanlig bildskärm.
Då har du missat trenden med skärmar... (Tips: kolla in PowerBook, iMac och Apple Cinema Display)
Skumt det där att digitalsensorer är känsligare för brytningsfel... Vad beror det på? Upplösningen är ju fortfarande högre på en riktig skarp film, eller hur?
o ja 15-20 mpx
alf
för att förstå vad CA är kommer en bra förklaring:http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Chromatic_
Aberrations_01.htm
lite om brus:
http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Digital_Imaging/Noise_01.htm
Hur fungerar en sensor:
http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Camera_System/Sensor_01.htm
Lite om objektiv:
http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Lenses_01.htm
OK, så en mindre sensor är känsligare än en större? Då borde man ju vilja ha större sensorer?
Obegripligt att man offrar bidkvalitet till förmån för LCD-finder...
OK, så en mindre sensor är känsligare än en större?
Ja, eftersom bruset ökar oundvikligen. Samma sak gäller för fler (och därmed mindre) pixlar på samma yta.
Jag önskar att foveon-tekniken skulle utvecklas mera och hamna i fler kameror, det är ju definitivt en intressantare utveckling än fler pixlar.
And that is? ...drum roll...
Sorry, kanske skulle ha länkat in en förklaring också, men DP Review är nere just nu, där det finns bra förklaring. Det handlar om att lägga alla tre färgernas bildpunkter under varandra istället för i ett mönster som alla andra bildchip gör idag.
Läs mer här:
http://www.foveon.com/X3_better.html
Foveon-tekniken känns verkligen som framtidens supersensor. 4x ytan på rött och blått, 2x på grönt, det är totalt 3 gånger känsligare över lag! Det kommer att ge lågbrusiga sensorer vid samma storlek, eller mindre sensorer för samma prestanda (dvs tillåter rejält högre upplösning).
När vi får Gigapixel, eller åtminstone över tjugo megapixel, så kanske de kunde ha stockastiska, eller slumpartade pixlar. Ger nog en skönare känsla i bliderna.
På tal om Gigapixel; http://www.tawbaware.com/maxlyons/gigapixel.htm Finns idag inga sensorer för gigapixelbilder, men som länken visar går det ändå att skapa gigapixelbilder, om än väldigt omständigt eller iaf. drykt.