Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kallar du knappen för?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I Engelskan låter "Command Key" väldigt mycket bättre än den svenska översättningen som är "kommando knappen". Det låter bara inte fint helt enkelt. Det får oss att i det undermedvetna välja bort det och säga andra namn som är mycket trevligare, som Äpple eller Kringla -- det spekulerar jag i alla fall

Men hur som helst, vad kallar du det för? Det är som sagt en av dom viktigaste knapparna på tangentbordet, speciellt då för en effektiv och inbiten användare. Den är också enligt mig en av anledningarna varför man inte behöver en till musknapp men samtidigt vara ruskigt effektiv i Mac OS X ändå. I Windows så använder man som sagt CTRL/Control-knappen, men den använder dom flesta typ bara för att göra CTRL+S eller ducka i Quake eftersom stödet i Windows, enligt mig, är inte lika bra som det är i Mac OS, vilket har i sin tur gjort att det inte är lika brett använt av många användare (samt att dom har en extra musknapp från början också).

Lowendmac.com har för övrigt en intressant sida om själva knappen som du kan läsa här..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 19:13

Haha, detta är en fråga att diskutera! "Kanelbulle" är väl iofs. en eufemism för "snabel-A" snarare än Äppelknappen.

Ville bara säga att jag säger "kommando" av gammal vana (Mac Plus ) men ska nog försöka gå över till äpple av många skäl. Alla förstår vad man menar, risken att förväxla med Ctrl minskar och dessutom är det så charmigt med en äppelknapp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 19:14

Alternativen Apple, CMD, fornminne och Annat saknas...
Själv kallar jag den Äpple. Jag gör det bara för att jag har blivit uppfostrad så, egentligen vill jag vara korrekt och kalla den kommando eller cmd eftersom jag av någon anledning vill säga det korrekta när det gäller allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 19:16

OT: Förresten, alla PC-nissar som ser mitt tgb tror att den knappen är till för att skriva Apple-symbolen... (alt-A)

  • Medlem
  • 2004-01-25 19:20

Kommando- eller Apple-tangenten.

Ingen idé jag röstar, eftersom jag använder alla de tre första alternativen, beroende på vad som faller mig in.

  • Medlem
  • 2004-01-25 20:09

Undervisar en Windowsklass i Pshop. Min framskridna senilitet tvingar dem att lära in sin controllknapp som "kringla", eftersom jag vägrar referera eller lystra till något annat. Kör dessutom all demo på en PB via projektor, så jag slipper greppa fel. Ser kringlan som något sött och mänskligt i windowsmiljö.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 20:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Undervisar en Windowsklass i Pshop. Min framskridna senilitet tvingar dem att lära in sin controllknapp som "kringla", eftersom jag vägrar referera eller lystra till något annat. Kör dessutom all demo på en PB via projektor, så jag slipper greppa fel. Ser kringlan som något sött och mänskligt i windowsmiljö.

Att du vågar! Men bra är det, och Photoshop är ändå så modellerat efter macen. (anno 1995, men ändå) Kolla på dokumentsymbolerna till exempel!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-25 20:15

Jag kallar den för kommando.
Om den jag pratar med ser otroligt oförstående ut då säger jag äpple eller kringla.

Ursprungligen av nillon:

Jag kallar den för kommando.
Om den jag pratar med ser otroligt oförstående ut då säger jag äpple eller kringla.

Men eftersom det _egentligen_ bara finns Mac som gäller så blir det ju äpple.

Äpple är det "intuitiva" (och därmed mac:iga). Jag har alltid sagt det eftersom det är ett äpple på knappen. Med tiden har jag lärt mig förstå att det "egentligen" heter kommando (cmd). Men i så fall borde det ju stå cmd eller kommando på knappen. Jag har ofta (förr i tiden) varit osäker på om cmd betyder ctrl-knappen, alt-knappen eller äpple-knappen. Omöjligt att veta utan att "läsa på". Äpple är i princip omöjligt att missförstå.

Fornminne är också okej antar jag, eftersom det är logiskt enligt mitt resonemang ovan. Undrar verkligen hur den symbolen har hamnat där. Mysko.

Mina medialärare på gymnasiet kallade alltid commando-tangenten för kringla så det kom också att bli mitt föredragna namn på den. Det var förövrigt här som jag för första gången kom i kontakt med macar och jag minns ännu våran lärares stående replik när han märkte att alla killarna i salen satt och spelade Marathon och Excalibur över nätverket: Kringa-Q grabbar, kringla-Q.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-25 21:11

"None of the above". På jobbet har vi alltid kallat den för klöver.

  • Medlem
  • 2004-01-25 21:13

Kringla säger jag, dels för att det är vad min gamla lärare i skolan sa och dels för att när man kollar i menyerna så är kringlan med vilket varken kommand eller äpple är. Tänkte alltid kringla-q, kringla-w osv innan jag lärde mig dem utantill.

Google sökning på ? ger inget svar alls!!!
...Och så märker jag nu att det ändrar typsnitt här nere i snabbsvarsrutan...???

!!! och så postas äpple-tecknet visst som "?"...

Personligen tycker jag Äpple låter mer tilltalande än Kommando, och det låter också finare än Kringla. Dock så säger jag Kommando ändå

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-25 21:52

Äpple såklart, för det sa mediafröken Karin, sådeså.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jag kallar den för kommando.
Om den jag pratar med ser otroligt oförstående ut då säger jag äpple eller kringla.

Dito.

Kommando är kanske en tråkig beskrivning, men ändå korrekt, för det handlar ju om att ge ett [snabb]kommando till datorn. Och kommando-tangenten är också vad Apples dokumentation kallar det så vitt jag vet.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 01:53

Skrämmande att bara ca 30 procent använder rätt uttryck.

Jag säger kommando för att det låter coolt. Det låter som en knapp som finns på alla datorer, men när man säger det så fattar inte pecefolk vad man menar och då suckar man irriterat och förklarar. det låter helt enkelt som att man kan massor om datorer om man säger åt folk att trycka kommando+o för att öppna i ett program.
Jag sa nog äppel-tangenten när jag var ny på Mac-området.

  • Medlem
  • 2004-01-26 03:02

Om jag inte minns fel så skapades cmd-symbolem av Susan Kare efter ha blivit ispirerad av någon bok om skandinavien. Frågan är vem som skapade den skandinaviska fornteckensymbolen?

Mina misstankar går till Karl Erik Forsberg likt nästan alla andra loggor från 50 60-talet

Jag kallar den för "Kaka". Helt enkelt därför att han som introducerade mig för macen och osX för 2 år sen kallade den för just "Kaka". Lite besviken att det alternativet inte fanns med på listan.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-26 09:56

Jag håller också med nillon:

Citat:

Jag kallar den för kommando.
Om den jag pratar med ser otroligt oförstående ut då säger jag äpple eller kringla.

  • Medlem
  • 2004-01-26 10:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Om jag inte minns fel så skapades cmd-symbolem av Susan Kare efter ha blivit ispirerad av någon bok om skandinavien. Frågan är vem som skapade den skandinaviska fornteckensymbolen?

Mina misstankar går till Karl Erik Forsberg likt nästan alla andra loggor från 50 60-talet

Jag tror att den ursprungligen symboliserade en fornborg med fyra torn. Det är nog inte en runa eftersom den har runda former (de flesta runor är kantiga eftersom de ristades i sten eller trä), men jag kan ha fel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jag kallar den för kommando.
Om den jag pratar med ser otroligt oförstående ut då säger jag äpple eller kringla.

Samma här...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-26 10:19

Jag säger äpple. Svårt att misstolka vad man menar då. Men kringla eller kommando är helt OK tycker jag.

Alt-knappen är det en roligare symbol på. Den påminner om förklaringen Doc kommer med i Tillbaka till framtiden 2 när han förklarar det alternativa 1985 som Marty och han kommer till efter utflykten till framtiden. En alternativ väg framåt helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 10:31

Jag vet att den bör kalla kommando, men jag tycker fortfarande att det är så roligt att använda ordet äpple att jag helst kallar knappen äpple. Det låter så varmt och icke-tekniskt, tycker jag. Det känns helt enkelt väldigt mac.

  • Medlem
  • 2004-01-26 11:41

Äppelkrustadbulle-c, äppelkrustadbulle-v är väl branschstandard?

  • Medlem
  • 2004-01-26 12:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Alt-knappen är det en roligare symbol på. Den påminner om förklaringen Doc kommer med i Tillbaka till framtiden 2 när han förklarar det alternativa 1985 som Marty och han kommer till efter utflykten till framtiden. En alternativ väg framåt helt enkelt.

Jag tycker den ser ut som en stekpanna…

Bevaka tråden