Mina två cent
Att diskutera piratkopiering tror jag är nyttigt och det enda sättet att undvika en total låt-gå situation. Piratkopieringen blir inte mindre för att man förbjuder en diskussion på 99mac eller kastar ut Laseranders. Visst, ingen ska uppmana till piratkopiering men det är inte samma sak som att diskutera piratkopiering.
Danne V har förfasat sig över några av de trådar där Laseranders diskuterat piratkopiering. I de trådar jag själv sett så har "inlägg på gränsen" möts av ett direkt och omedelbar respons från olika medlemmar som med olika tydliga argument påpekar de negativa konsekvenserna av piratkopiering. Den diskussionen tror jag faktiskt leder till att fler verkligen tänker till på vad man sysslar med när man piratkopierar och inte bara gör "som alla andra" i slentrian. Av denna anledning vill jag att debatten ska fortgå. Ni som programutvecklar kom igen istället med konkreta konsekvenser av piratkopiering så förstår folk bättre vad det handlar om. Musiker likaså.
Däremot ska 99mac inte vara moralpolis och utesluta folk av anledningar att man diskuterar kontroversiella ämnen så länge man håller sig inom forumets regler (i detta fallet inte uppmana till piratkopiering). Att utestänga folk som diskuterar p2p-program är ju lite märkligt då p2p-program inte är olagliga (inte ens att hämta hem .mp3, däremot är de som lägger ut filerna lagbrytare). Att i det läget komma och påstå att alla som diskuterar p2p-program ska uteslutas för att "man vet ju vad dom är till för" håller inte.
Enda sättet att motverka piratkopiering är att konstant föra diskussionen och därigenom förhoppningsvis få folk att förstå konsekvensen av sina handlingar.