Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Server 2003 rättighetsproblem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har ett nätverk med 10 Macar, 2 PC samt en PC server med Windows 2003 på. Nu har vi sakta men säkert börjat uppgradera till X, då vi tidigare kört 9.2, men det fungerar inte riktigt som det skall mot servern.

Jag får automatiskt browse rättigheter på hela servern, men kan inte kopiera saker ens dit jag skall kunna enligt mina rättigheter. Enda möjligheten är att logga in som admin, men inte ens då har jag möjlighet att ta bort objekt, även om jag är skaparen. Finns det någon lösning? Hela vår uppgradering hänger på det.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-30 17:26

Tack för tråden, felet ligger alltså på klientsidan. Men hur skall jag göra med alla våra användare? Måste jag ändra behörighet för ALLA nätverksanvändare, de som inte är admin kan ju inte röra något överhuvudtaget?

Och då kommer den självklara följdfrågan: Varför har inte Apple gjort något åt detta än?

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-02-04 16:34

Det är enklast att göra det på klientsidan, förutsatt att antalet klienter är begränsat. Det är kalasenkelt med Tinkertool.

Det går också att göra det på servern genom att skapa ett cron-script som med jämna intervaller går igenom ett bestämt antal mappar och filer på servern och att behörigheterna då ställs till önskat läge. Detta är frågan om ett terminalknack som i och för sig inte är så svårt men som ligger ovanför min terminal-kunskapsnivå.

Varför Apple inte gjort något åt detta än är en gåta. Särskilt som samma problem fanns redan på os9-servern. Det kanske är någon form av medvetet säkerhetstänk.

Har nu provat med Tinkertool och det fungerar inte alls. Kan fortfarande inte komma åt mappar på servern. Alltså Windows Server 2003. Jag upprepar; det är inga problem så länge man är admin, men så fort man försöker logga in med en användare som inte är det så fungerar inte skrivrättigheterna. Panik! Nu får användarna sitta inloggade med mitt konto för att komma åt sina mappar på servern och det är ju inte så kul att låta dem ha full access till allt på servern.

Knuffar upp den här tråden lite, då det är väldigt akut nu. Fler datorer skall uppgraderas.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-02-11 11:46

Jag hoppas att du noterat att det är enbart mappar/filer som skapats EFTER tinkertool installerats på påverkas.

Vill du ändra på befintliga mappar kan du gå in och markera mappen, välj visa info och därefter ändraa ägare och behörigheter på tidigare skapade mappar.

Hoppas det löser problemen.

Ursprungligen av pekka:

Jag hoppas att du noterat att det är enbart mappar/filer som skapats EFTER tinkertool installerats på påverkas.

Vill du ändra på befintliga mappar kan du gå in och markera mappen, välj visa info och därefter ändraa ägare och behörigheter på tidigare skapade mappar.

Hoppas det löser problemen.

Tinkertool hjälpte bara till med en sak, nämligen att jag nu som admin kan ta bort mappar som jag själv skapat. Vanliga users kan inte skriva till servern oavsett om jag ger dem full control.

Ändra befintliga mappar på servern kan jag inte göra, inte nyskapade heller för den delen. Det står bara "Du kan läsa och skriva" på infon som inte går att ändra, och... DET HAR JAG INTE, så länge jag inte är inloggad som admin.

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 11:49

Ett känt problem med autentiseringen av användare. Microsoft krånglar till det å det grövsta för att slippa snack om dålig säkerhet. Man kan inte ens starta om den utan att motivera anledningen i en dialogruta.
Läs mer om detta på MacWindows (http://www.macwindows.com/Win2003.html)

Jag får alltså inte något "SMB -5000 error", kag kan ansluta, men inte skriva till servern, jag har inte "tillräckligt med behörighet".

Jag ordnade det! Ganska enkelt, som allt annat när man väl lyckats med det . OS X kräver lite mer utökade rättigheter på "sharen", iom att AD är aktivt, något som jag missat totalt.

1
Bevaka tråden