Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia ADSL+4 PC+1Mac=funkar inte?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har blivit ombed att fixa till så att 4 PC datorer och 1 mac maskin kan använda Telias ADSL. Trodde ju att det var en lätt sak att fixa. Men tji fick jag. Macen svarar bara med "det gick inte att hitta den angivna servern". har testat det mesta. Alla inställningar är rätt i explorer.
proxy.telia.com någon till. Det som delar internet är en Netgear FR318 om jag inte minns helt fel.

Jag undrar nu hur man skall kunna surfa med alla datorer sammtidigt (4 PC samt 1 Mac)?

Skulle vara tacksam för snabba svar

/tack på förhand kigge

>>kigge

Pröva att helt strunta i proxyserver på Macen!

Kan inget om ADSL ännu, så jag kommer med en gissning, om du går in i TCP/IP och väljer inbyggdt Ethernet bara.
Läs mitt inlägg på annan plats ang Airporting;-)

>>kigge
Glömde säga att det ligger under Allmänt.

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2002-01-28 21:59

Jag kör Telia ADSL på tre Macar utan problem. Använder en 7100 med dubbla ethernetkort som router & logindator(MacIC).
De enda inställningar jag har lagt in på datorerna är i TCP/IP kontrollpanelen:

Anslut via: Ethernet

IP via: DHCP(på routern), IP manuellt: 192.168.x.x (på klienterna)

Router: 192.168.x.x (På klienterna)

DNS: 10.0.0.1

Sökdomän: telia.com

Känner tyvätt inte till netgears mer en till deras spec.
Kan dock rekkomendera Prestige 314
eller Zywallserien De fungerar.

på kontoret har vi ibland ett 20 tal pc och ett 20 tal macar uppe samtidig = nemas problemas..

Jag vet har testat allt föregående förutom att föbigå proxy servern. Hur gör man det?

När jag går in under TCP/IP och väljer Ethernet så tilldelas jag en ip i en helt annan ip-serie än de som PC maskinerna använder. Om PC maskinerna har 192.168.xxx.xxx så får macen 169.xxx.xxx.xxx men jag har dock inte testat att tilldela den en egen ip i samma serie.

/kigge-som upptäckte att han inte testat så mycket av ovanstående som han trodde

Troligtvis har du inte någon DHCP server i ditt nätverk utan bara fasta IP-adresser, att du får "fel" adress, 169.xxx.xxx.xx tyder på att du får den adressen av någon DHCP server ute på Internet.

För att lösa detta har du två val

1. Starta DHCP-tjänsten i Netgear:n (adresserna du delar ut ska vara i samma ip-nät som du redan har PC-datorerna i, 192.168.x.x, dock inte de som PC-datorerna har)

2. Sätt en fast IP-adress på Macen, precis som du har på PC-datorerna

Personligen skulle jag välja 1. då kommer nästa dator du vill ansluta funka utan problem

/Ulf

Citat:

Skapades ursprungligen av: kigge:
När jag går in under TCP/IP och väljer Ethernet så tilldelas jag en ip i en helt annan ip-serie än de som PC maskinerna använder. Om PC maskinerna har 192.168.xxx.xxx så får macen 169.xxx.xxx.xxx men jag har dock inte testat att tilldela den en egen ip i samma serie.

169.xxx.xxx.xxx är en slags default address som datorn får om den inte hittar en dhcp server, varför den sätter detta istället för ingenting är väl av enkelhet antar jag.

Jag ska just till att installera Telias adsl med hjälp av en D-link 804. Kan man låta D-linken sköta inloggningen? Såg något i inställningarna om att man kan välja PPPoE och PPPTP. Har dessa med inloggningen på internet att göra?

Nej, du kan inte använda D-Link till att logga in på Telia, vad jag vet iallafall, prova http://www.cs.lth.se/~roger/macic.html. Han har gjort ett program som sköter jobbet åt dig.

PPPoE (Point to Point over Ethernet) är ett protokoll du använder för att få IP-adressen av Telia och PPPTP (p-to-p tunneling Protocol) är för krypterade länkar över Internet.

/Ulf

PPPoE är nåt som används i USA, inget att bry sig om här. För övrigt har min D-link 804 varit påloggad sen jag installerade den förra veckan. Gjorde en konfiguration med hjälp av Setup Wizard, kör dhcp-servern för mina Macar. varför den håller uppkopplingen öppen vet jag inte, men så länge jag slipper logga på manuellt är jag bara glad.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Jag ska just till att installera Telias adsl med hjälp av en D-link 804. Kan man låta D-linken sköta inloggningen?

Jag vet inte med 804:an, men det funkar perfekt med DI-704. Enda gången jag behöver logga in är när Telia startat om sina DHCP-servrar och sparkat ut en. I D-linkens admin interface kan du ange "Get dynamic ip address" eller något liknande så sköter den det själv.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-02-13 23:24

Lite sent inlägg men ändå,

Först, anledningen till att en del switchar/hubbar typ D-Link och netgear håller förbindelsen uppe är att det går att ställa in att dom automatiskt förnyar sin dynamiska IP-adress säg var 20:e minut. Då kopplas man inte ner av telia. Av någon anledningen byts Ip-adressen mkt sällan av Telia fastän det är dynamiskt.

Det andra är att att Netgear Fr 318 är lite speciell. FR står för Firewall i detta fallet och det rör sig om en "äkta brandvägg" med stateful inspection. Om man inte konfigurerat den rätt torde det bli tvärstopp. Vanliga switchar med brandvägg har i regel bara NAT vilket egentligen inte är en brandvägg utan bara översättning till en lokalt nät med egen IP-nummerserie, vilket iofs gör det mkt svårare att angripa. FR 318 kan mkt mer bla skicka DoS-attacker på en IP-adress på det lokala nätet där det inte sitter någon klient utan anropen bara "försvinner". från en angripare kommer din brandvägg att antingen inte synas alls eller som en väldigt upptagen dator. Den som angriper kommer (om konfigureringen är rätt) att få väldigt lite information om vad det sitter för burkar och operativ bakom brandväggen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-02-13 23:24

Lite sent inlägg men ändå,

Först, anledningen till att en del switchar/hubbar typ D-Link och netgear håller förbindelsen uppe är att det går att ställa in att dom automatiskt förnyar sin dynamiska IP-adress säg var 20:e minut. Då kopplas man inte ner av telia. Av någon anledningen byts Ip-adressen mkt sällan av Telia fastän det är dynamiskt.

Det andra är att att Netgear Fr 318 är lite speciell. FR står för Firewall i detta fallet och det rör sig om en "äkta brandvägg" med stateful inspection. Om man inte konfigurerat den rätt torde det bli tvärstopp. Vanliga switchar med brandvägg har i regel bara NAT vilket egentligen inte är en brandvägg utan bara översättning till en lokalt nät med egen IP-nummerserie, vilket iofs gör det mkt svårare att angripa. FR 318 kan mkt mer bla skicka DoS-attacker på en IP-adress på det lokala nätet där det inte sitter någon klient utan anropen bara "försvinner". från en angripare kommer din brandvägg att antingen inte synas alls eller som en väldigt upptagen dator. Den som angriper kommer (om konfigureringen är rätt) att få väldigt lite information om vad det sitter för burkar och operativ bakom brandväggen.

1
Bevaka tråden