Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med redigeringsbygge.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-04 23:05

Hej folk. Ska eventuellt sätta ihop en redigering till ett företag. Är inte så hemma på video men borde kunna sätta ihop allt. Mjukvaran ska vara från Avid och hårdvaran ska vara en Powermac G5. Tror att det är någon mellanredigering som gäller. Över DV men under det fläskigaste. Nu till frågorna.

Kan man använda vilka hårddiskar som helst eller måste man använda svindyra från Avid?

Kort, vad är det för skillnad mellan Avidprogrammen.

Måste man köpa en massa extra kort för att det ska flyta på ordentligt?

Tar gärna emot tips på sidor på nätet med mer info.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 10:32

Det beror lite på vad de har för krav...

AVID Xpress Pro som nu finns är deras "mellan maskin" så att säga. Den bygger på mjuk och hårdvara, för själva redigeringen, från AVID, där man på maskin sidan är lite friare att välja.

Kostnaden är blir då:

PowerMac G5 (välutrustad dual 1.8 Ghz): c:a 30 000 kr
Skärmar (2st 19" CRT): c:a 8000 kr

AVID Xpress Pro 4.1 (mjukvara): c:a 16 000 kr
AVID Mojo (hårdvara in/out, accelerator): c:a 16 000 kr

Till detta tillkommer diskar om du ska gå över DV50 som systemet fixar. Du kan även i AVID Xpress Pro ha "mixed media in timeline" vilket betyder en blanding av DV, DVCPRO, OKOMPRIMERAT m.m. Ett RAID-set är att rekommendera. Dessa går från c:a 15 000 kr och uppåt. Vi kör hår på jobbet fyra stripa:de SCSI-diskar till både AVID:en och Final Cuten, funkar bra, men du får inte så mycket utrymme (200-300 GB).

Räkna med att systemet går på c:a 80-100 000 kr om du går efter ovannämnda.

Ska du ha en annan AVID-lösning finns ju:

- AVID Xpress DV (likt Pro ovan, men bara DV)
- AVID Xpress (hårdvarukort)
- AVID Media Composer (börjar bli en bra maskin nu - och dyr...)
- AVID Symphony (bra, välanvänt onlinesystem. Dyrt.)

Har Avid Mojo stöd för RS-422 el. måste man höpa en Avid Xpress om man vill ha det. Förövrigt hur ser en Avid Xpress ut? Är det ett kort med en breakout-box?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 17:53

Vi har en AVID Xpress här, lite äldre modell (4.6) som kör i OS9. Nu kör de i OSX eller WinXP.

Ja, Xpressen kör med ett/ett par hårdvarukort samt en tjock breakoutbox. Den har mer kopplingsmöjligheter, tror jag, än Xpress Pro. Du kan uppgradera den med allt från Composite till SDI in/ut. Xpress Pro + Mojo ger dig som bäst Component tror jag. Xpress Pro + Mojo lider också, tror jag, av "firewire laggen". Du får synkad bild över allt med 5-7 bilders "lagg" när du stoppar/startar, eller så kommer interna bildskärmen ligga 5-7 bilderutor framför monitorn (tror jag, FCP med AJA Io får detta fenomen och det kändes mycket likt en Xpress Pro jag testade på en mässa innan jul).

RS-422 vet jag inte på Mojo:n... Vår xpress har en dongel….Seriell eller USB , vet inte exakt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 00:58

Hej och tack för tipsen! Ska kolla lite med kunden. Återkommer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 23:09

Förresten…

När vi köpte vår AVID var det krav på "AVID-diskar". Dyrare, troligen, men de ger också garanteri för A eller B. Sen om den funkar är en annan femma

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 20:57

Hittade följande idag:

Avid Xpress Pro recension

Hoppas det är till lite hjälp.

Följande saker upptäckte jag:
- Avid Xpress Pro fixar "upp till 5 stömmar" DV25 (då skall du nog ha en Dual G5)
- Programmet är väldigt likt media composer men saknar vissa delar av vissa plugins. Bra color-correction, inte lika bra som Symphony ex (doh!)
- Mojo:n har bara obalanserat ljud in/ut och kan hantera composite och s-video out the box. Component kräver ytterliggare en adapter för 75 dollar, SDI är inte möjligt.
- Du kan köra en DV-timeline med okomprimerade effekter/titles. Detta är grymt. På FCP-sidan måste man idag ha ett Cinewave-kort för det.
- Offline-codecen 15:1 funkar tydligen bara internt och inte ut via Mojon
- RS-422 patch får man skaffa separat (USB-dongel)
- Du kan inte använda andra FireWire-enheter när Mojon är inkopplad. Detta kräver att de i sådant fall ligger på ett separat PCI-kort och gäller ÄVEN när man bara jobbar med DV genom Mojon.
- Programmet krashade, enligt testarna, c:a 1-2 ggr per dag vid hård belastning (låter sådär i mina öron, men men...)
- Multikamerafunktionen är begränsad till scrubbning tydligen.

Det var vällen det. 4 av 5 kossor fick det. Troligen en stabil, prisvärd, AVID-redigering om man är ute efter det.

• Medlem
  • 2004-02-19 12:48

köper man från avid swe var det ialla fall förut "krav" på support, som man fick betala svindyra pengar för! När man väl ringde dom var oftast deras svar på frågan... formaterar om hårdiskarna (arggg det går ju inte med x antal timmars material på).. fast det kanske har ändrats... jag ringer inte dom längre, frågar kollegor istället.

För att följa tråden, ang hårdvara osv, kolla in Avids forum, där var det någon som hade fixat helt egna prylar för inga pengar alls och satt ihop.. dock en adrenalin burk men ändå...

ps. Erik.Dv.. var f€%&€n jobbar du?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-19 15:42

Mjo, AVID har inga krav på supportavtal. De är faktiskt DÅLIGA på att "pusha" för dessa måste jag säga. Jag jag har frågat dem varje gång de ringer om förlängt avtal och uppgrade av vår AVID till OSX utan några vettiga svar. Mycket märkligt. De vill väl inte ha kunder...

Vad gäller hårdvara så funkar det ju med allt som funkar på Mac. Men då garanteras inget. Och du får "fiffla" mycket för att få tag på grejerna kan jag tänka mig.

Gonzo: På företaget "resource film" i Stockholm. Själv?

1
Bevaka tråden