Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill inte veta när jag får skräp-post (mail.app)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-02-20 12:08

Funktionen att Mail högt och tydligt talar om för en att det kommit post är ju toppen.
Vad som inte är fullt så toppen är att den säger till även om det bara är skräp som kommit.

Jag har sökt med ljus och lykta efter ett apple-script (eller liknande) som fixar till att så att jag slipper detta.

Är det någon här på 99mac som kan tipsa hur jag blir av med det?

(som alternativlösning har jag använt Spamfire. Men då Mail är bättre på att filtrera så känns det lite overkill att ha två applikationer för samma grej. Men jag slipper för det mesta höra "You've got mail" när jag låter Spamfire filtrera först)

/Bosse

Jag hade samma önskemål när jag började använda mail.app och löste det (ganska) enkelt med den inbyggda filterfunktionen.

Först stängde jag av "Nytt brev-ljud" under "Allmänt" i inställningarna.

Därefter skapade jag en regel "Skräppost" som ligger först i listan och innehåller instruktionerna "Om brevet är skräppost flytta det till brevlåda skräp och sluta behandla regler" Man kan ju även lägga till "Markera som läst" och/eller "Spela ljud" om man vill.

I mitt fall har jag sedan ytterligare några regler för andra varianter av spam (för att fånga ytterligare några fall som inte plockas av det inbyggda spamfiltret).

Slutligen, eller kanske snarare som början på resten av filterlistan där alla vanliga brev sedan tas om hand och sorteras ligger sedan en regel som lyder: "För alla brev, spela ljud" och så har jag valt något trevligt ljud. Se till så att det inte ligger en "Sluta behandla regler" efter bara, för då blir inte resten av filtren särskilt användbara...

Med ovanstående åtgärder kommer skräppost och annat man inte vill kännas vid att ha förpassats till lämpliga brevlådor innan ljudet för ny post har triggats och man blir inte störd i sitt viktiga arbete i onödan!

/Göran

• Medlem
  • 2004-02-21 00:04
Ursprungligen av Göran Bolinder:

Först stängde jag av "Nytt brev-ljud" under "Allmänt" i inställningarna.

Hej Göran,

Du använder Panther...?
Hittar nämligen inget "Allmänt" i mina inställningar. (kör Jaguar)

/Bosse

Jo, jag kör Panther, men det spelar ingen roll. Mina filter skapade jag redan i 10.1 eller nå't och har inte ändrat dem sedan dess. I tidigare versioner av Mail.app (åtminstone i 10.2) ligger inställningen för Nytt e-brevsljud längst ned under fliken "Konton".

/Göran

• Medlem
  • 2004-02-21 09:34

Och hur f-n kunde jag missa det? Den var ju där, rakt framför näsan på mig.
Tack för tipset!

/Bosse

1
Bevaka tråden