Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S-video från PB G4 till Phillips TV

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-28 12:29

nu börjar jag smått bli galen, kanske kan någon av er upphäva kommande tillstånd?

jag vill koppla ihop min PB G4 med min TV (Philipson 9718) via S-video kabel, enligt handboken för datorn är det bara att plugga in sladden mellan parterna och hålla ned äppleknappen o F2 så ska det rulla... men icke...
har någon annan sprungit på detta problem? Front ingången fungerar på tvn då jag tidigare kört dv kameran där så...
eller är det så att dator är kajko?

G

Äpple+F2 har jag aldrig testat, men vad är det för sladd du har? Och hur visar det sig att det inte rullar? Är det en s-videokontakt på framsidan av tv:n?
Istället för att lita till äpple+F2 kan du istället gå in i datorns bildskärmsinställning och välja någon av upplösningarna som stödjer PAL. Alternativet är NTSC och är standarden för bl.a. amerikanska tv-system och brukar ofta bli förvalt i min Powerbook, men som jag då får välja PAL istället...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-29 05:16

helt crazy...
Dator till S-video ingången blir det svartvitt... (hos mig, på min Philips 32" )
Använder jag en s-video till scart adapter funkar det i ett av tre scartkontakter.
Prova med en adapter, gå även i i bildskärminställningarna för att ställa upplösning & PAL/NTSC

Ja, "crazy" verkar det verkligen vara... Tror du man kan gå in i tv:ns egna inställningar och ställa in PAL/NTSC för just den s-videokontakten?

Gonzo, om du väljer att skaffa en s-video->scart-adapter så tänk på att det är som Jonaz erfar; Tv:n stödjer oftast enbart s-video för en av scartkontakterna och då måste du även gå in i tv:ns inställningar och välja s-videoläge för specifik scartkontakt.

• Medlem
  • 2004-03-01 11:03

tack alla ni för att ni svarat och kommit med råd och ideer..
dock tror jag nu att det måste vara datorn, inte tv som är problemet! Tv´n är av sprillans ny model och har 4 st scart ingångar och en front ingång med rca kopplingar och S-video.. jag har testat alla configs jag kan komma på och inget fungerar... däremot kopplar jag en annan enhet. tex dv kamera till tv´, fungerar det problemfrit... även med en extra DVD och video och polarens DV...

Antagligen är det glapp eller något, Apple får helt enkelt titta på det...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-01 11:08

Well... eller så är det så att det bara funkar i en av scartarna, som på min tv som är ett år gammal?
Onödigt att skicka din PB till Holland innan du provar med en scart adapter för 300:-
Mina 10 cent.

Stopp, stanna gör halt!!!!

Jag kanske har lösningen för både Gonzo och Jonaz.

Jag har en TiBook 500 och en Philips TV med ingångar på framsidan (sidan eg, men inte scart iaf).

1. Ni måste ställa om till 1 000-tals färger på datorn för att ni ska få färger på TV'n !!!!!!
2. Command + F2 har jag aldrig ens hört talas om, men däremot vila. Koppla ihop och sätt datorn i vila. Väck och nu ska det funka. OM INTE!! gå till display och sök efter skärmar.
3. jag har märkt att man INTE kan ha en t ex paraboldekoder påslagen kopplad till TV'n för då tar den över signalen helt. STÄNG AV DECODERN!!!
4. Jag kör alltid PAL i inställningarna för TV'n i display settings.

Lycke till!

- Slice -

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-01 11:48

skall tassa bort & testa... spännande.

Ja, gör det!

Vore kul att höra om det var det som var problemet.

- Slice -

Sen kan man köra med bildskärmsdubblering för att visa film på TV'n från DVD-spelaren i datorn.
Det går visst ändå, men jag tycker det blir bäst om man kör dubblering och sen sänker man ljuset helt på PB'n.

- Slice -

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-01 12:04
Ursprungligen av - Slice -:

Sen kan man köra med bildskärmsdubblering för att visa film på TV'n från DVD-spelaren i datorn.
Det går visst ändå, men jag tycker det blir bäst om man kör dubblering och sen sänker man ljuset helt på PB'n.

- Slice -

Mmm... har den setupen mellan min G4 & vardagsrumstv´n...
Det är mellan PB´n & sovrumstv det inte klickar... Skall testa i EM.

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 12:25

Det finns två kopplingsscheman för SCART. Den första saknar Y/C (S-Video) men har istället RGB. Därför tog man fram ett alternativ att koppla kontakten och det är i dag mycket vanligt att TV/Video-utrustning har en SCART av varje sort.
Vad som händer när en SCART-kontakt är av den första modellen och man försöker ansluta en Y/C-signal är att endast luma (svart/vit bild) kommer fram. Det medför att all din utrustning fungerar precis som den förväntas göra.

P.S. Glad att se att saknaden av termen S-VHS vilket naturligtvis är ett videoformat (bandformat)

1
Bevaka tråden