Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittsproblem kraschar Distiller

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt ATM (4.6.1) och Distiller (5.0) kommer inte överens. När jag ska ska skapa en pdf från ett pagemakerdokument där jag använder postscript-typsnitt aktiverade av ATM hittar inte Distiller typsnittet och ersätter det med Courier. När jag sedan i Distiller lägger till "sökvägar för teckensnitt" och hänvisar till platsen där jag har mina typer som jag aktiverar med ATM, kraschar Distiller. Har provat att installera om Distiller men det hjälper inte. När jag startar om datorn får jag följande meddelande:

Någon som har en susning?

Kör typsnittet utanför ATM... dvs. i Typsnittsmappen.

Kraschar även då.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 13:36

Har råkat ut för det förr ett tag sedan. Om jag minns rätt så blev det ominstallation på allt. Då funka det. Tror jag kom fram till att ATM gått sönder.

Minns att det inte hjälpte att slänga alla preferenser. men det kan kanske funka hos dig!

Har testat även att slänga prefs-filerna. Då fungerar distilleringen men typerna ersätts med courier eftersom distiller inte hittar ps-fonten. Så fort jag hjälper Distiller genom att tala om vart den ska hämta typerna kraschar den.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 16:17

Sen är det på samma sätt med ALLA pagemaker dokument eller bara detta? Det kan vara fel på pagemaker dokumentet med. Testa det först.

Sen är det bara att släng allt som rör ATM. Släng Acrobaten. Sen gör ominstallation!

Det är likadant med alla dokument. Har nu även gjort en ominstallation på ATM, men icke... Det är samma problem om jag skapar en ps-fil och droppar på Distillern. Oavsett vilket program som skapat ps-filen.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 20:08

Har du en ren disk?

Om du har det. Installera ett nytt system. Installera ATM sen Acrobaten. Kan du skapa PDF av PS filen då så är mitt råd att göra en total ominstallation med mjukvara efter mjukvara. Testa så det funkar emellan varje installation!

Sen är typsnitten hela och friska?

Kör du senaste versionen av Destillern?

Vad för system kör du? vad har du mer installerat? Inga konstiga shareware? har du virusprogram igång?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Ahlström:

Någon som har en susning?

Har inte detdär med de MultipleMaster typsnitt som installeras med ATM att göra? Visst är det nån mapp som man inte bör jäklas med i ATM installationen.

Minns inte riktigt, det var ju läääänge sen man hade med ATM att göra, tyvärr, det var ju ett trevligt program.

/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 20:42

Det skapas två specialfonter i typsnittsmappen, de får man ju inte röra om det är de du tänker på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Det skapas två specialfonter i typsnittsmappen, de får man ju inte röra om det är de du tänker på.

Ahh, just det, två fonter - fyra filer.

AdobeSanMM
Adobe Sans MM

och

Adobe Serif MM
AdobeSerMM

Dom var det tror jag allt.

Kan det vara så att dom blivit undanstädade i någon "nu ska alla fonter in i ATM" anda?

/Mattias

[ 10 December 2002, 20:56: Meddelandet ändrat av: Mattias Jonsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 20:56

ja, så heter de ja.

[ 10 December 2002, 21:51: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

Upptäckte att de mycket riktigt var borta. Men efter ominstallation ligger de i systemmapppen,men problemet kvarstår. Det skumma är att Distillern bearbetar filen färdigt och precis innan den är klar med att spara kraschar den.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 09:44

Har du installerat om Pagemaker med?

  • Medlem
  • 2002-12-11 10:17

jag säger då det...
Pagemaker och typsnitt...
Dessa kompinationerna blir ALLTID trassligt.
Tänk er sedan ni gjort en produktion och sedan ska ett tryckeri eller en reprofirma ta hand om det! De gör säkerligen en PS- eller en EPS-fil av dokumentet och nästan alltid fattas det fonter. Särskilt specialtecken såsom dessa <=>=±.
Värt att tänka på!

1
Bevaka tråden