Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte DV-kamera på FW

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Införskaffade en begagnad eMac för att leka lite med min Nyinköpta videokamera. När jag ansluter den , så hittar inte 10.3 någon kamera (iMovie) Jag har köpt ett FW-kort till PC:n och Win XP hittade kameran direkt ! Jag skaffade eMacen för att slippa använda kameran med Windows,Kameran är en Samsung VP-D55.
några tips ?

Per S

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-28 14:28

Det fungerar bra i Mac OS 9 men inte i Mac OS X. Har däremot för mig att jag lyckats få ut material från en Samsung med ImageDV.

Ursprungligen av acke:

Det fungerar bra i Mac OS 9 men inte i Mac OS X. Har däremot för mig att jag lyckats få ut material från en Samsung med ImageDV.

Image DV fungerar i Classic ,men inte i OS X, inte ens i Classicläge.Man får väl hoppa mellan operativen.

Någonstans har nog Apple en lista över VILKA kameror som är kompatibla med MacOSX - på stillbildsidan har dom det.

Förvånad

Nu har jag kollat på iMovie´s hemsida. Där framgår det vilka kameror som stöds. Lite chockad är jag , eftersom jag tog för givet att mediadatorn No. 1 , Mac enkelt kunde hantera video, precis som den gör när jag ansluter min digitalkamera. Funkar visserligen i OS 9.2 men programmet skapar en fil som inte går att öppna i iMovie...suck ! tack för att Windows finns, så man får grejorna att fungera !

Föreslår att du testar igen när nästa uppdatering släpps ( 10.3.3 ) ... är nog bara några dagar dit - kan ju hända att fler kameror har hunnit bli kompatibla med tanke på att den tydligen fungerar med OS9.

Liten rekomendation till folk som köper kameror - kolla alltid ifall den stöds av operativsystemet.

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 22:58

Kan det vara som med CD-brännare i diskBurn förr i tiden…
Det räckte att lägga till text i en "pref"-fil.

Kolla med samsung om dom har driver - eftersom apple inte har en generell för dom. (ie. som på peze:n)

Tack för tipset

Ursprungligen av Pär:

Kan det vara som med CD-brännare i diskBurn förr i tiden…
Det räckte att lägga till text i en "pref"-fil.

Kolla med samsung om dom har driver - eftersom apple inte har en generell för dom. (ie. som på peze:n)

Har redan mailat dom (ikväll) och ställt frågan. Känns på något sätt syndigt att använda PC för att meka med media. Återkommer med resultat.

• Medlem
  • 2004-02-29 14:25

Per,

Vet att det här kommer att låta heltokigt. Men jag hade samma problem för något år sedan i Jaguar med en Canon MV400i som iMovie vägrade hitta under OSX. I OS9 på en gammal iBook gick det dock bra enda tills jag uppgraderade även den till 10'an. Förtvivlade lite enda tills en kompis till mig var hemma och hade med sig en DV-kamera + kabel som var nyinköpt. Den fungerad perfekt! Blev lite sotis och f-bannad. Jag blev lång i ansiktet när jag provade att koppla in min egna kamera med hans kabel eftersom det då fungerade alldeles felfritt under OSX. Tidigare hade det endast gått under OS9 ju så att misstänka kabeln hade jag aldrig ens funderat över. Drog till Claes Ohlsson (tror jag) köpte en ny Firewire kabel till DV och efter det har det aldrig varit något problem. I mitt fall var det alltså kabeln som kom med kameran som inte var helt ok helt enkelt. Långsökt men kan ju vara värt att prova iaf.

Mvh
/Ulf

Ursprungligen av Ulf H:

Per,

Vet att det här kommer att låta heltokigt. Men jag hade samma problem för något år sedan i Jaguar med en Canon MV400i som iMovie vägrade hitta under OSX. I OS9 på en gammal iBook gick det dock bra enda tills jag uppgraderade även den till 10'an. Förtvivlade lite enda tills en kompis till mig var hemma och hade med sig en DV-kamera + kabel som var nyinköpt. Den fungerad perfekt! Blev lite sotis och f-bannad. Jag blev lång i ansiktet när jag provade att koppla in min egna kamera med hans kabel eftersom det då fungerade alldeles felfritt under OSX. Tidigare hade det endast gått under OS9 ju så att misstänka kabeln hade jag aldrig ens funderat över. Drog till Claes Ohlsson (tror jag) köpte en ny Firewire kabel till DV och efter det har det aldrig varit något problem. I mitt fall var det alltså kabeln som kom med kameran som inte var helt ok helt enkelt. Långsökt men kan ju vara värt att prova iaf.

Mvh
/Ulf

Tack för tipset, har tittat lite snett på kabeln, men släppt det. Köpte ett PCI-FW kort till pc:n , kabeln följde med det. Köper en kabel på måndag och testar, visserligen finns inte kameran med i iMovie-listan , men det kan vara värt ett försök.

Per

Får instämma i detta med kassa kablar... har hört om detta tidigare... är iof inte det första som man tänker på men kan vara klart värt att testa. Har noterat en markant prisskillnad på kablarna, undrar varför det är så. Hur vet man att det är en kabel med hög kvallité ?

Som exempel säljer DrBoot kablar som är rejält kompatibla:

http://www.drbott.com/prod/db.lasso?code=3949-F664

Unibrain are the first to produce 10m FireWire cables, with no data loss, guaranteed durability, reliability and 400Mbps high speed data transmission. Unibrain FireWire cables are compatible with all PC FireWire enabled, Apple FireWire and Sony i.Link devices.

High-speed data transfer with no data loss! Unibrain's FireWire cables are ideal for streaming large data files via any FireWire devices and multimedia applications.

Unibrain's FireWire cables offer superior features, due to better connectors, shielding and storage conditions:
Top quality connectors with high-density enclosures to eliminate an often under estimated source of noise.
Outer shield and inner (foil and braid) ensures compliance with the latest FireWire standards, which reduces radio frequency and electro-magnetic interference.
Careful storage and shipment procedures ensure that performance is not affected by accidental excessive bend radius.

Av allt detta kan jag bara fatta att det finns de som har sämre komponenter även i kablar.

Senast redigerat 2004-02-29 20:54
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-26 15:50

Jag har försökt få en samsung att fungera med en ibook g4 utan trevliga resultat och tydligen skall det inte gå att installera os 9 på den heller. Efter kontakt med Samsungs support konstaterade de att inga drivrutiner för os x har gjorts. Känns rätt lamt då det inte är igår det kom och andelen människor som sysslar med videoredigering och använder os x inte är helt oanselig. Någon som lyckats med något fulhack (jag kan dunka in filerna via en pc och sen flytta över datan till mac:en men det är långt ifrån smidigt) ännu eller är det bara börja spara till en ny dv-kamera som inte har märket Samsung?

1
Bevaka tråden