Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netscape tillbaka ?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under något år mer eller mindre trott att Netscape var ett projekt som misslyckats, men när jag nu provar nya OSX-version av NS 7.01 så har tron återvänt. Förvisso bara efter några minuters provande. CNN´s sida tog 3 sekunder att hämta och rendera upp medans Explorer tog 9 sekunder. I skrivandets stund så kommer jag låta Chimera få vila tills det är färdigt med en 1.0-version.

Olle

  • Medlem
  • 2002-12-11 00:48

Jo, jag gillar Netscape också. Fast jag tycker faktiskt att IE Explorer är snabbare... i allmänhet.

Dom senaste Nightly builds Chimera versionerna är ca 6x snabbare och responsivare än innan. Det bara susar iväg.
Snabbare än på IE på XPn.

Om du gillar Netscape så tycker jag ändå att du ska köra med Mozilla. Som är samma sak, men nyare och mindre krimskrams som "register @ netscape.com" o.s.v

CNN.com rendrering:

IE 5.x OS X: 21 sek
Chimera: 3 sek
Mozilla 1.2: 5 sek
Opera 6b: 6 sek
Omniweb: 9 sek

[ 11 December 2002, 04:39: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 00:34

Även om netscape/mozilla renderar websidorna snabbt så är själva programmet hur segt som helst. Känns ju som det har hängt sig emellanåt. Kör TiBook 667 med radeon.

Jag föredrar helt klart webbläsare som bara är webbläsare och inte även hanterar irc, newsgroups, mail, IM samt kan köras som ett eget OS med lite pill. Det lär ha varit någon känd person som sade "Jag vill ha mina webbläsare kalla, torra och gratis" och jag kan inte annat än att hålla med.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 11:26

jag tycker om netscape. Det var den andra browsern jag använde och sen har den varit med ganska mycket. pefekt för att kolla om ens kod funkar då man bygger websidor!

Man blir lite nostalgisk när man tänker tillbaka. Jag kommer ihåg när Mosaic var den regerande webbläsaren och så fick man veta att det fanns en uppstickare som kallades Netscape, skapad av några som tidigare gjorde Mosaic. Tror 0.9 var den första versionen av Netscape som jag använde.

Ja det var tider det... *känner sig gammal*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Man blir lite nostalgisk när man tänker tillbaka. Jag kommer ihåg när Mosaic var den regerande webbläsaren och så fick man veta att det fanns en uppstickare som kallades Netscape, skapad av några som tidigare gjorde Mosaic. Tror 0.9 var den första versionen av Netscape som jag använde.

Ja det var tider det... *känner sig gammal*

jo ... CERNs webbplats har man lagt några timmar på.

Säger bara 1 sak - CyberDog rules

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-13 20:23

Någon som vet varför jag inte längre kan skriva in en adress i adressfältet och sedan klicka på retur eller enter för att få fram sidan? Att skriva in en adress går givetvis alldeles utmärkt, men det händer inget när man slår på enter. Hur jobbigt som helst. Funktionen bara slutade och problemet kvarstår trots att jag startat om datorn.

PS. Nu har jag t.o.m. installerat om Netscape, men problemet kvarstår. DS.

[ 13 December 2002, 20:37: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-13 20:55

HALLÅ DÄR UTE! Se ovan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 21:00

Det är märkligt att folk kan lägga ut tusentals kronor på Photoshop, Office och Dreamweaver men inte är beredda att ett par hundralappar för en riktigt BRA webbläsare och ett BRA epostprogram - program man använder dagligen - tycker jag!

[ 13 December 2002, 21:02: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 21:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Man blir lite nostalgisk när man tänker tillbaka. Jag kommer ihåg när Mosaic var den regerande webbläsaren och så fick man veta att det fanns en uppstickare som kallades Netscape, skapad av några som tidigare gjorde Mosaic. Tror 0.9 var den första versionen av Netscape som jag använde.

Ja det var tider det... *känner sig gammal*

Ja, man känner sig verkligen off. Har förmig det fanns ännu äldre versioner...

En guldgruva för oss browser freaks är följande:
http://browsers.evolt.org/

Där finns 0.9 betan till mac. Till PC finns version 0.4.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 21:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
PS. Nu har jag t.o.m. installerat om Netscape, men problemet kvarstår. DS.

Hmmmm....

Skumt. Vilken version är det? Vilken version av Mac OS kör du?

  • Medlem
  • 2002-12-13 22:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
...inte är beredda att ett par hundralappar för en riktigt BRA webbläsare och ett BRA epostprogram...

Kom med ett exempel som är värt några hundralappar mer än gratisalternativen. Jag ser inte att det finns en riktig marknad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-14 03:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
PS. Nu har jag t.o.m. installerat om Netscape, men problemet kvarstår. DS.

Hmmmm....

Skumt. Vilken version är det? Vilken version av Mac OS kör du?

OS är 9.2 och versionen av Netscape är senaste 7.0.1. Jag fattar ingenting!

Edit: det funkar fortfarande inte; jag har startat om och all
t...

[ 14 December 2002, 03:45: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-16 14:53

Nu har Netscape blivit SEEEEGT ovanpå allt. Det går som trög sirap. Några idéer om var problemet ligger?

Netscape 7 funkar riktigt bra med OS 10.1.5 för mig, men när jag prövade versionen för OS 9 så strulade det rejält. Något slags inbyggt program för inhämtande av uppgifter från användarna hängde sig och visade sig efter omstart ha tuggat sönder registret på hårddisken! OK; det fixades av skivkontroll; nytt försök att starta Netscape resulterade i ny hängning och nu krävdes Techtool Pro för att ens hitta hårddisken! Puh! Gick dock att fixa! Slängde diverse programinställningsfiler; bl.a. en som hörde ihop med uppgiftshämtarprogrammet. Nu funkade Netscape men det gick inte att spara ändringar i Netscape preferences... då fick det vara nog! I OS 9 tänker jag fortsättningsvis använda Explorer!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-27 19:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Nu har Netscape blivit SEEEEGT ovanpå allt. Det går som trög sirap. Några idéer om var problemet ligger?

Jag har ingen aning... Har inte drabbats av det. Kör du andra program som kan störa? några skumma tillägg?

Anledningen att köra Mozilla istället för Netscape är lätt.

*Programmet ser exakt likadant ut.
*Netscape 7 bygger på Mozilla 1.1s kodbas
*Senaste Mozilla har mosat över 5000 buggar från kodbas 1.1
*I Mozilla slipper du "spyware"

1
Bevaka tråden