Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämsta programmet i OS X?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilket är det sämsta programmet som följer med Mac OS X?

Jag är medveten om att alla program inte är listade i omröstningen. Kommentera om det är något annat.

Ciryon

Ska jag vara ärlig har jag inte stött på något dåligt program i OS X.

/Kristofer

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-06 21:20

Classic.

• Oregistrerad

Lite "finn två fel" i listan där men det minst bra apple programmet i listan är ju nog dockan... det känns som det fattas lite funktioner där.

• Oregistrerad
  • 2004-03-06 23:33
Ursprungligen av Jonny Larsen:

Lite "finn två fel" i listan där men det minst bra apple programmet i listan är ju nog dockan... det känns som det fattas lite funktioner där.

Fungerar dåligt eller har flest funktioner att önska? Lite skillnad tycker jag...

• Oregistrerad
  • 2004-03-06 23:48

blev ju tvungen att hitta ett mellanläge då inget apple program jag äger funkar dåligt och de andra prylarna på listan, de används inte av mig... så dockan fick bli mitt minst bra val.

Ursprungligen av mikotekniko:

Fungerar dåligt eller har flest funktioner att önska? Lite skillnad tycker jag...

Det gällde inte Apple-program, utan program som följer med OS X.

Ciryon

• Medlem

svårt val mellav Mail och IE. Blev Mail till slut, eftersom jag trots allt använder IE om än i undantagsfall...

• Oregistrerad
  • 2004-03-06 23:34
Ursprungligen av Baron:

svårt val mellav Mail och IE. Blev Mail till slut, eftersom jag trots allt använder IE om än i undantagsfall...

Oj, jag är jättenyfiken på en motivering. Själv tycker jag att Mail är toppen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 00:01

IE... Vilket jä**a sk*t-program! Allt gränssnit är onödigt stort och allt går segt och är fult och tar upp plats...

iPhoto skulle ha varit med för det vet jag att många verkar hata. Själv hatar jag det inte, men jag tycker det inte känns som om Apple har gjort det eftrsom man upplever att det inte går att använda, men man kan inte peka ut vad. Det är bara allmänt dåligt. Tvärtemot Apple som brukar göra program med självklara och perfekt gjorda funktioner som är beroendeframkallande.
I största allmänhet ett program som inte är bra. Jah hatar speciellt den där Biblioteks-principen som går ut på att alla bilder måste finnas i ett bibliotek och inte bara kan vara var som helst. Dessutom är det segt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-07 00:16
Ursprungligen av Rajje:

Jah hatar speciellt den där Biblioteks-principen som går ut på att alla bilder måste finnas i ett bibliotek och inte bara kan vara var som helst. Dessutom är det segt.

Ja man funderar både en och två gånger innan man använder ett program som skall ställa och styra över själva filerna. Man vet aldrig vad den skall hitta på.
iTunes kan också vara ett gissel i det avseendet, men tack och lov går det mesta att stänga av där.

• Oregistrerad
  • 2004-03-07 00:22

Kan väl bara välja på IE och Acrobat eftersom jag inte använder dom - men då kan man ju inte säga att de är dåliga egentligen eftersom man inte provat mer än på tröskeln…

Fast IE har ju aldrig funkat som man önskar (vare sig på mac eller peze) så så får det bli…

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-07 01:14

Problemet med IE är att den inte renderar likadant under OS X som under Windows, därför går den fetbort.

Ursprungligen av molia:

Problemet med IE är att den inte renderar likadant under OS X som under Windows, därför går den fetbort.

Sant. På Mac renderar den bättre, vilket är synd; annars kunde man använt den under webutveckling för att testa sidor.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2004-03-07 11:07
Ursprungligen av molia:

Den renderar ju inte ens likadant på Windows som på Windows…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 01:33

Valde "något annat program" och tänker på CLASSIC, visst det är väl bra att kunna köra gamla OS9 progg men integreringen är inte så bra och jag skulle kunna tänka mig att även ha Classic preferense som optional install!!

Annars är det väl IE, även om det känns lite orättvist då det är en urgammal version....
Tätt följt av Acrobat Reader, då den är så sunkigt integrerad med Safari (ladda ned .pdf er för att se den!?!?)

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-07 01:38

Whoops, röstade fel, såg inte att Internet Explorer fanns med - men det går ju inte att ändra så här i efterhand.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 02:45

Jag valde AR trots att jag lyckligtvis inte behöver använda det längre (normalt) iom Panther. Bland program jag använder blir det Word vilken jag stör mig otroligt på, men som tyvärr inte fanns med i listan.

Safari finns inte med, annars hade det fått min röst.

Fontbook, utan tvekan. Maken till värdelöst program har jag aldrig varit med om.

Personligen tycker jag Finder. Det är det enda program som får min Mac att hänga sig.

Ciryon

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-07 11:58

Jag svarade Finder. Jag saknar massvis med funktioner...sen var man ju bortskämd med Konquerer innan switchen...

• Medlem
  • 2004-03-07 14:07

Jag testade mail ett tag men kunde inte fortsätta då jag får mycket bilder i posten. Det gick (åtminståne inte då) att ställa in mail att inte visa bildertna utan att stänga av all htmlvsning. Det tog en bra stund att visa ett mail även i preview. Det gick inte att ha flera användare om jag minns rätt.

Det var fler "funktioner" jag störde mig på, men de har jag förträngt. Jag gav det verkligen en ärlig chans, men kände mig tvungen att gå tillbaka till Entourage efter nån månad.

• Oregistrerad
  • 2004-03-07 16:29

detta är nog det enda program som inte många bryr sig om om man fuskar till sig serienumret till

Ursprungligen av jockeleu:

[FONT="Tahoma"]QuickTime[/FONT]

- På grund av att det fattas en mäktig funktion som, HELSKÄRM .Visst, man kan
ladda ner små-program som man öppna filerna och visst kan man köpa Quicktime,
FFS, Jävla sätt att tjäna pengar på oss filmälskare

• Oregistrerad
  • 2004-03-07 16:48

detta är nog det enda program som inte många bryr sig om om man fuskar till sig serienumret till

....

Senast redigerat 2004-03-07 17:02
  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 16:50

[FONT="Tahoma"]QuickTime[/FONT]
- På grund av att det fattas en mäktig funktion som, HELSKÄRM .Visst, man kan
ladda ner små-program som man öppna filerna och visst kan man köpa Quicktime,
FFS, Jävla sätt att tjäna pengar på oss filmälskare

[FONT="Tahoma"]DVD-Spelaren[/FONT]
- Snyggt, smidigt och pålitligt. Saknar tyvärr LFE-0.1 Mix (Så subwooferkanalen mixar in
sig i Fronthögtalarna), tråkigt om man bara har två högtalare och vill ha mer tryck.

[FONT="Tahoma"]iCal[/FONT]
- Satte igång det en gång (rätta mig om jag har fel), man kan inte sätta in exakt start
och sluttid för en aktivitet i schemat.. Tex 14:42 - 18:23 , funkade tillochmed inte med
X:10 , X:15 ,X:05..... något av de

[FONT="Tahoma"]Internet Explorer[/FONT]
- Det är bara Microsoft som kan lyckas att göra ett program till Mac som ser värre och
beter sig hundra gånger klumpigare än Windowsversionen, Hur kunde de göra den
så ful och slö?

[FONT="Tahoma"]Safari[/FONT]
- Äntligen kommer den, det känndes just som om den fattades. Nästintill alla sidor jag
håller hus på funkar perfa med safari. Snabbt, snyggt och cleant.. Såsom det skall vara.

[FONT="Tahoma"]Slutord[/FONT]
Har jag något fel så rätta mig Och som ni ser så hade jag inget att göra så jag gjorde
en liten layout för att dra ut på tiden....... Det går så sakta när man inte gör något...

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-07 18:16

Jag säger, som Ciryon, Finder.
Eller för att vara mer exakt, biten av Finder som hanterar nätverksanslutningar. Är man ansluten mot en filserver och sätter datorn i vila, och sedan väcker den när den inte längre kan komma åt filservern, då får man oftast problem.
Sen brukar Finder av någon anledning inte gå att döda när det hänger sig, varken med kommando+alt+esc eller från terminalen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 18:54

Jag röstade på Finder. Det saknar massor av funktioner. Bland annat vill jag ha en inställning så att ALLA mappar och fönster visas exakt likadant. Det finns i Windows filhanterare, Gnome och KDE för Linux, så varför inte på Macen?

Det är väl det enda som retar mig med OS X: att systemet inte minns hur saker och ting ska visas, samt att det inte finns några fungerande generella inställningar.

Ett annat program som retar gallfeber på mig är Förhandsvisning. Varför i h-e suddar det till bilder när man öppnar dem? Det GÅR INTE att stänga av den s-t-ns kantutjämningen av bilder!

Valde "Textredigerare" för att det utvecklats på tok för långsamt - inte ens i närheten av där BBEdit var för 10 år sedan... pinsamt dåligt av Apple.

• Medlem
  • 2004-03-07 19:53

Även min röst hamnar på Findern. Tja ord är överflödiga för dom som redan röstat för den har täckt in allt jag själv inte gillar med den.

Bevaka tråden