Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka program testar RAM? Vilket RAM ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 21:08

Hej på er.

Jag har nyligen bytt upp mig från en B/W G3 till en 400Mhz Sawtooth. Maskinen rullar fint i OS9, men, jag har en del problem med att bland andra Safari och Software Update konstant kraschar. Samma fel varje gång och på samma ställe.

I loggarna får jag bland annat det här:

Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_INVALID_ADDRESS (0x0001) at 0xbbadbeef

Adressen "badbeef", lite humor ;), dyker upp när vissa andra program crashar också så det verkar vara där skon klämmer på något sätt. Som jag minns det med min G3'a så fick jag även där en hel del liknande felmeddelanden och dessa kunde jag härleda till dåligt RAM. Jag vet också att RAM som funkar bra i OS9 inte alltid rullar under OSX.

Men, det är i princip BARA softwareupdate, safari, Xcode och Word som krashar. Jag har kört Photoshop, Logic, Firebird, Thunderbird, massor med spel och inget händer med dessa.. hade det vart fel på någon RAM-modul så borde ju spel som t.ex. Black & White hänga sig då dessa slukar RAM, eller hur?

RAM konfigurationen är som följer:
1x PC100 128Mb SDRAM, (322) märke: Viking
1x PC100 64Mb SDRAM (322) märke: Viking
1x PC100 64Mb SDRAM (322) märke: Samsung

Alla är som ni ser "kvalitets" RAM och av samma hastighet (322) samt PC100.

Jag har testat att köra utan vissa RAM-moduler för att isolera vilken modul som felet skulle sitta i, men, inte lyckats. Det verkar lite skumt om det skulle vara fel på alla moduler, eller hur?

Hur som helst har jag svårt att få rätsida på problemet och tänkte därför fråga er som vet, följande:

1. Vilka program kan jag använda för att testa och hitta fel i RAM moduler?

2. Vart ska jag köpa mitt RAM för att vara SÄKER på att det kommer att funka under OSX på en G4 400?

3. Är det nån i Umeå som är sugen på att hjälpa till? Kanske låna mig lite RAM som ni vet fungerar att testa med eller rent utav sälja lite till mig?

Det kanske inte är fel på dina RAM-kretsar. Det låter som om du har fel på din hårddisk. Kontrollera den först med skivverktyg och sedan kan du prova att ominstallera dina "problemprogram".

Jag skulle också kolla upp hårddisken efter skadade block. Jag tror inte på felaktiga RAM-kretsar. Du kan köpa minnen där du finner det billigast så länge du håller dig till kvalitets minnen och då håller jag hellre på Samsung än Viking.

Samsung är världens största tillverkare utav minnen och deras minnen presterar alltid bra. Mer om Samsung finns att läsa här bla;http://www.anandtech.com/memory/showdoc.html?i=1998&p=1

• Medlem
  • 2004-03-20 08:08

Om du vill testa RAM så vet jag att Tech Tool Pro gjorde det i tidigare versioner. Jag har dock inte använt programmet på ett tag så jag vet inte om nuvarande version gör det.

Ursprungligen av xplane:

Jag skulle också kolla upp hårddisken efter skadade block. Jag tror inte på felaktiga RAM-kretsar. Du kan köpa minnen där du finner det billigast så länge du håller dig till kvalitets minnen och då håller jag hellre på Samsung än Viking.

Samsungs minnen har faktiskt haft en del ganska rejäla formsvackor, så de är inte alltid att lita på heller. Nu har de säkert bättrat sig, men för ett par år sedan var deras minnen allt annat än pålitliga. Därför skulle jag nog inte stryka Samsung-minnet från listan över misstänkta, åtminstone inte än.

Det är nästan omöjligt att hitta alla fel i en minneskrets via programvara; en del fel visar sig bara när vissa mönster av ettor och nollor ligger i minnet, och för att kunna hitta alla fel måste man i princip skriva varenda möjlig kombination till minneskretsen och kontrollera resultaten. Eftersom det rör sig om groteskt många kombinationer tar en fullständig test årtionden, så testprogrammen kör bara mindre ingående tester som hittar de värsta felen. Trots att ett minne rapporteras som OK kan det alltså fortfarande ha "spöken" i sig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-20 09:12

Programmet DIMM First Aid ger svar på om dina minnen är OK. Fungerar endast under OS9. Finns att hämta på http://www.mactcp.org.nz/dimmfirstaid.html

• Oregistrerad
  • 2004-03-21 13:04

Tack för tipsen.. Systemet ligger för närvarande på orginal 20Gb ATA66 disken som kom men maskinen, så man vet ju faktiskt inte hur het den är efter ett antal år av snurrande. Jag ska kolla upp den.

Men, en annan fråga om RAM när jag ändå har er på tråden då...

Hela den här frågan om PC100-222S eller PC100-333S osv.. vad är det? Jag fick veta för ett tag sen att PC100-322 var dom snabbaste minnena, är det så? Spelar det nån roll om jag blandar olika "hastigheter"?

1
Bevaka tråden