Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra kan man printa på en svart-vit laserskrivare?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ämnar köpa en en svartvit-laserskrivare. De flesta printar bilder grådisigt. Vad beövs för maximal kvalitet, någon som vet?
Strulla.

  • Medlem
  • 2004-03-19 19:53

ett tillräckligt grovt raster.

på en 1200dpi-laser kanske ett raster på 100-120 lpi.

Vid 2400dpi, vilket raster

Tack för svaret. Det finns skrivare med högre dpi- tal som tex 2400. Blir bilderna fortfarande inte bättre, coh vilker raster rekommenderas till den. Jag har svårt att förstå varför det inte går att få mera tryck i svartvita laserbilder. Papperet är vitt och tonern är svart.

Papperskvaliten är förstås också viktig, och kan ge tydligt märkbara skillnader. Jag misstänker att det är som i tryck - man får anpassa upplösningen efter papperets kvalitet. Jag har dock inte fördjupat mig mer i vår s/v-skrivares kvalitet mer än att jag kan intyga att en bättre papperskvalitet gav en hel del mer skjuts i de svartvita bilderna.

  • Medlem
  • 2004-03-20 14:04

lite förenklat:
utskriftsupplösning/X=lpi

om X är 12 ges 12x12=144 gråskalor, om X är 16 ges 16x16=256 gråskalor

så en 1200 dpi-laser ger 144 gråskalor vid 100 linjers raster, och lite mer stuns om man skriver ut i 80 linjers raster (225 gråskalor)

så för att få ett tillräckligt fint raster och tillräckligt många gråskalor för att det ska se bra ut krävs nog 2400 dpi. Detta gäller för traditionellt raster, om man använder fm-raster så klarar man sig med lite mindre.

Givetvis blir det oxå bättre med ett bestruket laserpapper än med vanligt kopieringspapper.

fm-raster?

Hej igen,
Vad är fm raster?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-20 19:53
Ursprungligen av Strulla:

Hej igen,
Vad är fm raster?

Frekvensmodulerat raster, även kallat stokastiskt raster.

Istället för att bygga upp rasterpunkter i olika storlekar så fördelas maskinpunkterna jämt över rastercellen. Det hela påminner om silverkornen på ett negativ/dia och ger en högre skärpa än traditionellt raster. Bläckstråleskrivare använder den tekniken till exempel.

Hur gör man för att använda fm-raster? Jag har tittat i Photoshop men inte funnit denna rastertyp. Köper man det som ett plug-in till Ps?

1
Bevaka tråden