Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera iCal till Excel?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som har nåt tips hur man gör om man vill exportera iCal till Excel?

Man kan ju importera externa data i Excel har jag för mig, och jag vet ju av en annan tråd här på 99mac hur strukturen i vCal 2 data ser ut.

Jag gör vårt tjänstgöringsschema i Excel, och eftersom jag använder iCal själv, tänkte jag att jag skulle slippa mata in allt två gånger.

/Erik

Edit: Lade till frågetecken i rubriken.

[ 21. februari 2003, 13:20: Meddelandet ändrat av: Erik R. ]

Jag skulle nog gå via en databas som tex FileMaker Pro eller en middleware som tex PHP eller Lasso med bra textprocessegenskaper som sedan kan exportera/skapa en tabseparerad textfil. Men det är lite jobb att bygga. Har inte hört talas om någon sådan redan existerande lösning.

Här är ett par alternativa lösningar:
1. Få alla att använda iCal
2. Det finns iCal-läsare för PC, det finns tom ett program som heter iCal för PC med kalender-server, finns på Versiontracker och verkar superfiffigt för planeringsproblem. Webbserver inbyggt.
3. Gå från iCal-formatet till webbsida istället, det finns PHP-exempel på kalendrar på webbsidor skapade från iCal-filer. Be sedan alla läsa webbsidan. (Skall bygga något sådant i Lasso någon dag).

Lycka till!

/Ola

Ok, vitsen med att ha tjänstöringsschemat i Excel, är att jag då automatiskt summerar tjänst, jour och ledigheter. Smidigt sätt att skapa rättvis tjänstgöring. Så det är inte det att alla ska få ta del av schemat som är poängen.

Ska kolla in Lasso och PHP. Tack för tipsen!

/Erik

1
Bevaka tråden