Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallera Classic... hur?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-03-30 12:00

Sitter på en gammal häck med 4 GB HD och tänkte frigöra lite space. Classic har jag inte rört sen... ja, vem minns, och steg ett skulle kunna vara att deleta systemmappen alt lägga eländet på en extern HD.

Jaha, dra den till papperskorgen fungerar inte - felmeddelande om att objektet behövs för systemet - har någon vördnadsvärd vän en välfungerande metod eller andra synpunkter på min idé?

• Oregistrerad
  • 2004-03-30 13:13

Kolla så att classic inte kör. Dvs att det inte startar när systemet startar. (Kontroll panelen/ Classic)

Om inte det fungerar är väl nästa steg att via terminalen ta bort System 9 mappen.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-03-30 13:20

är det ett av de mystiska -rm kommandona... jag e helt okysst i dessa sammanhang.

• Oregistrerad
  • 2004-03-30 13:31

Ja - tyvärr...

Som det sig bör så skall jag varna för rm. Ett mycket kraftfullt litet program. Skriver du fel kan allt innehåll på disken försvinna och det finns inga undo till rm.

starta terminalen:
skriv:
cd /
nu står du i rooten
sudo rm -fR System\ \(OS\ 9\)

Jag använder alltid cd före rm så att jag aldrig skriver rm -Rf / och sedan av misstag trycker enter. Jag litar inte på mina fingrar.

sudo = super user do
rm = remove
f = utan att fråga
R = rekursivt, dvs alla filer och mappar med root i mappen man tar bort
System\ \(OS\ 9\) = namnet på din OS 9 system mapp.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-30 13:44

Jag kanske gjorde nåt väldigt dumt, men en gång i tiden bara slängde jag Classic-mappen precis som vilken annan mapp som helst och det var inge mer me de. Har aldrig haft några probs p.g.a. detta...tror jag.

Ursprungligen av Danne V:

Jag kanske gjorde nåt väldigt dumt, men en gång i tiden bara slängde jag Classic-mappen precis som vilken annan mapp som helst och det var inge mer me de. Har aldrig haft några probs p.g.a. detta...tror jag.

Tänkte just skriva så: Det är väl bara att slänga OS9-mappen och OS9-applikationer med den i papperskorgen.
Töm papperskorgen, färdigt!

Det kan knappast vara några problem med det. Finns ingen anledning att pilla i terminalen för detta. Det enda vore i så fall att det eventuellt ligger kvar några skräpfiler som varken gör från eller till.

• Oregistrerad
  • 2004-03-30 14:05
Ursprungligen av Wiberg:

Jaha, dra den till papperskorgen fungerar inte - felmeddelande om att objektet behövs för systemet - har någon vördnadsvärd vän en välfungerande metod eller andra synpunkter på min idé?

Det var just det som var problemet. Det fungerade inte.

Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Det var just det som var problemet. Det fungerade inte.

Nu får du ett dumt svar men jag sitter på en PC just nu (jobbet) så jag kan inte testa:
Sök helt enkelt på avinstallera classic i MacHjälp

Det är ju för tusan Mac OS 9 vi talar om. Lägg i papperskorgen och töm.

Om det inte går att tömma, testa att starta om först.
Eller tömma med alt nedtryckt.
I nödfall får du väl starta från en cd och tömma.

• Oregistrerad
  • 2004-03-30 15:04

"trash it!" på versiontracker kan ta bort i stort sett allt... lite enklare (eller ja, mindre klcketi-klick), bara att släppa filen man vill ha bort på trash it:s icon i dockan och skriva in sitt lösen och poff... borta.
Lösen behöver man btw bara skriva första gången man använder programmet.

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-03-30 16:11
Ursprungligen av Jonny Larsen:

"trash it!" på versiontracker kan ta bort i stort sett allt... lite enklare (eller ja, mindre klcketi-klick), bara att släppa filen man vill ha bort på trash it:s icon i dockan och skriva in sitt lösen och poff... borta.
Lösen behöver man btw bara skriva första gången man använder programmet.

Eller Cocktail av 99Mac medlem'en Kristofer Szymanski, bra program som ändå borde finnas på din Mac.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-03-31 09:46

Cocktail deletade mappen i fråga - nu blir det spännande att se om man får ångra detta!

Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2004-03-31 10:02
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-31 12:12
Ursprungligen av Wiberg:

Cocktail deletade mappen i fråga - nu blir det spännande att se om man får ångra detta!

Tack för hjälpen!

NENENENEEEE!!! LURAD!!! Inte fasen kan du bara dumpa OS9!

(närå, bara skojar. De ska nog gå alldeles jättebra...)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-31 10:02

Hur långt har du kommit då? Har du slängt OS9 i papperskorgen men kan inte tömma den? Är det rätt uppfattat?
Ta hem Xupport. Den kan bl.a. tömma korgen, men även mykke mykke mer:
http://www.computer-support.ch/Xupport/download.html

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-03-31 10:03

Ändrade just mitt inlägg - men som du ser gjorde cocktail susen! Skall kika på Xupport.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-03-31 10:04

(Ursprungligen kunde jag inte ens dra systemmappen till papperskorgen...)

1
Bevaka tråden