Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud från Fujitsu 60Gb i iBook G4

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-03-25 14:42

Men..

Ursprungligen av DaPhox:

Tyvärr måste jag hålla med malen, har själv aldrig haft en "perfekt" P-Book, det är alltid nån liten detalj som skiljer. Har en ibook nu & batteriet är snett på undersidan, men, men... Att hårddisken knäpper ibland....det har den gjort på varenda bärbrar jag har haft...
Kort sagt: det jag har lärt mig är att man ska vara oerhört glad när maskinen funkar bra, det är ofta den inte ens gör det.

Eh...men vi pratar ca 15 papp här. Ett snett batteri hade jag kunnat leva med, likaså den där döda pixeln även om det stör. Hårddisken SKA låta så här har jag förstått. Men att styrplattan knakar / knarrar - det är värre, och skulle ju sänka priset om jag valde att sälja datorn.

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2004-03-25 15:24
Ursprungligen av Nifo:

Eh...men vi pratar ca 15 papp här. Ett snett batteri hade jag kunnat leva med, likaså den där döda pixeln även om det stör. Hårddisken SKA låta så här har jag förstått. Men att styrplattan knakar / knarrar - det är värre, och skulle ju sänka priset om jag valde att sälja datorn.

/Fredrik

Min kostade lika mycket. Vad var det för fel på den förra?...

Vad jag försöker säga: Du kommer inte hitta en perfekt maskin, de är absolut inte perfekt gjorda. Det bara är så, sorgligt men sant. Har du tur & byter knarrar inte styrplattan, har du otur är det 7 döda pixlar...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-26 09:57
Ursprungligen av Nifo:

/Fredrik

Hum... kul kanske ? Men jag har också EN död pixel och mitt batteri sitter också snett och min styrplatta knakar också! Undra om det är samma fel på alla iBooks? Har också en 14" 933.

Nej jag tycker som CUBEIS, och hota med att du skickar ett brev reklamationsnäm. och att du skickar ett brev till PLUS på 1an ;), va f#n.. det är 15 pappppp det handlar om!!!... de e klart du ska bara nöjd, du köpte en "NY" dator inte en begagnad.. då ska allt funka utan problem och det ska inte vara några fel på den......

Och nästa gång du köper en Mac så köp den hos Computer City i Backa, eftersom du är från GBG va?? Dom har lite Mac, inte för att dom kan så mycket om Mac, men dom säger att dom tar exakt samma pris som på MacStore, om man vill ha en dator med extra utrusning osv… så tar dom o beställer från MacStore, och är det några problem är det bara att lämna den hos Computer City , och så ska dom fixa det….

Senast redigerat 2004-03-25 15:17
  • Medlem
  • 2004-03-25 22:47

Men vi pratar 15.000 kronor!!! Jag ställer krav. Apple har väl alltid stått för det där "lilla extra" ?

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2004-03-25 22:49
Ursprungligen av Nifo:

Men vi pratar 15.000 kronor!!! Jag ställer krav. Apple har väl alltid stått för det där "lilla extra" ?

/Fredrik

Inte på hårdvaran. Myt, tyvärr...

• Medlem
  • 2004-03-26 10:41

Man kanske ska vara nöjd. Eller ska man verkligen det? Min CD-Rom spelare tjuter även något när den står och snurrar i standby.

/Fredrik

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-26 11:46

det gör däremot inte min. Men man ska nog vara nöjd det är en ovanligt tyst och kvick liten maskin iaf.

min styrplatt knirkar inte, det blir en kant på en halv mm mellan skalet och batteriet (inget jag betraktar som snett) och jag har åtminstone en död pixel (men det stör absolut inte).

jag är nöjd med min maskin. mycket nöjd.

• Medlem
  • 2004-03-27 11:24

Har nu fått mail från Apple igen där de verkligen ( 2 gånger till och med ) beklagar att det varit problem med båda mina två maskiner. Så länge jag får så kommer jag nog skicka tillbaks till jag är nöjd. Jag accepterar inte sådant här och tycker nog inte att ni ska göra det heller. Klagar inte konsumenterna så lär det ju aldrig bli någon bättring ifrån tillverkarens, i det här fallet Apples sida.

Såg att Apple har startat en kampanj där man får med väska på AirPort-kort till datorn. Borde inte jag kunna kräva åtminstone detta "tillbehörsbaket" som en rimlig ersättning för vad jag gått igenom? Länk: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=42088

Hälsningar Fredrik

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-27 18:36

Såg att Apple har startat en kampanj där man får med väska på AirPort-kort till datorn. Borde inte jag kunna kräva åtminstone detta "tillbehörsbaket" som en rimlig ersättning för vad jag gått igenom? Länk: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=42088

Hälsningar Fredrik[/QUOTE]

Utmana inte ödet i onödan när det gäller Apple !

Nöj dig om du får ibooken utbytt en tredje gång, det är inte många som får den möjligheten.

Hoppas det blir bra denna gång eller som man säger tredje gången gillt !

• Medlem
  • 2004-03-31 08:59

Jag kan nu meddela att själva datorn har börjat att TJUTA. Det här är fanemig det största skämt jag varit med om. Hade fått för mig att Apple stod för kvalitet, men nu är jag enormt besviken. Jag ska fanemig ha någon kompensation.

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2004-03-31 09:13
Ursprungligen av Nifo:

Jag kan nu meddela att själva datorn har börjat att TJUTA. Det här är fanemig det största skämt jag varit med om. Hade fått för mig att Apple stod för kvalitet, men nu är jag enormt besviken. Jag ska fanemig ha någon kompensation.

/Fredrik

Har dom inte fått ordning på det på tre försök så kan du kräva att köpet återgår...
[Det låter som om du vore mest nöjd med den lösningen...]

• Medlem
  • 2004-03-31 09:20

Detta blir det tredje försöket, men jag hyser inga hopp.

/F

• Oregistrerad
  • 2004-03-31 09:22

Man kan häva redan efter 2 försök...

Var nära att byta min iBook G4 på grund av ojämn/knarrande styrplatta, men problemet försvann efter lite medvetet intensivt användande . Verkar som den behövde lite inkörning. Batteriet sticker ut ungefär en millimeter men det är absolut inget som stör mig. I övrigt fungerar den perfekt och jag ville inte gärna riskera att få den utbytt mot ett sämre exemplar.

PS: Min laddare låter/piper när datorn går i vila. Brukar den göra det?

• Medlem
  • 2004-03-31 13:24

Ringde Apple Support idag, men ska ringa igen då jag inte hade mitt SN tillgängligt. Dock började killen snacka om att ta den på rep, vilket jag inte är ett dugg tänd på. Hur tycker ni jag ska göra (igen) ? Det är ett jäkla jobba att hålla på och ringa, skicka och ominstallera. Jag varken hinner eller orkar. I mitt fall piper inte laddaren, så jag vet inte om det är normalt - det kanske är en spole som låter? Är nog inte normalt dock.

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2004-03-31 13:32
Ursprungligen av Nifo:

Hur tycker ni jag ska göra (igen) ?/Fredrik

Softa...

• Medlem
  • 2004-03-31 18:05

Hmm. Jag får ingen ny dator i alla fall. Kan lämna in den på rep om problemen inte går över fick jag veta.

/Fredrik

• Medlem
  • 2004-04-01 23:11

Nej...blir tokig. Hårddisken (även denna) skrapar och låter och kluckar hela, hela tiden. Är det verkligen ingen annan som stör sig på detta, eller har jag åter igen fått en knepig hårddisk? Vad sysslar hårddisken med egentligen. Inget ovanligt rullar i bakgrunden.

/Fredrik

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-02 09:27
Ursprungligen av Nifo:

Nej...blir tokig. Hårddisken (även denna) skrapar och låter och kluckar hela, hela tiden. Är det verkligen ingen annan som stör sig på detta, eller har jag åter igen fått en knepig hårddisk? Vad sysslar hårddisken med egentligen. Inget ovanligt rullar i bakgrunden.

/Fredrik

I bakgrunden sker ibland saker och ting bl a defragmentering av hårddisken som är inbyggd i Panther.
Kopplar du dator till ett nätverk då kommer du på att de lever sitt eget liv helt utan vår inblandning.

Man brukar säga att med tiden så även de mest inbitna lyssnare och tittare (de som ser den minsta lilla repa och hör den minsta lilla oljud - från datorer, bilar what ever) vänjer sig vid skavanker och ser inte längre de repor, släkta pixlar och liknande saker de störde sig på.

• Medlem
  • 2004-04-02 09:37

Hej,
sålde min titanpowerbook och hämtade ut en G4 ibook12" i förrgår. Helt knäpptyst. Jag har dock standarddisken. Jag gillar verkligen den lilla krabaten! Titanen var lite bräcklig som soffdator. Den här är som en hård karamell.

Jag kan tänka mig att de större diskarna låter mer när de läser/skriver/parkerar. Kolla strömspararinställningar om du kan justera något där.

/Martin

Bevaka tråden