Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

seriekoppla DVkamera och HDD med FireWire???

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På en dator med bara en FW-port. Kan man då koppla in en extern FW-hårddisk till datorn, och sedan koppla in en DV-kamera till den externa hårddiskens andra FW port, och sedan tanka in på FW-hårddisken? Alltså seriekoppla DV-kameran och HD:n och ändå kunna spara materialet på den externa disken.

Eller blir det totalkollission när kamerans signal in i datorn "möter" signalen ut till hårddisken som ju då går i samma kabel?

Kanske en jättedum fråga, men precis såhär okunnig är jag.

• Avstängd
  • International user
  • 2004-04-11 19:47
Ursprungligen av gleisner:

På en dator med bara en FW-port. Kan man då koppla in en extern FW-hårddisk till datorn, och sedan koppla in en DV-kamera till den externa hårddiskens andra FW port, och sedan tanka in på FW-hårddisken? Alltså seriekoppla DV-kameran och HD:n och ändå kunna spara materialet på den externa disken.

Eller blir det totalkollission när kamerans signal in i datorn "möter" signalen ut till hårddisken som ju då går i samma kabel?

Inga problem att göra som du beskriver.
/Mattias

Ursprungligen av Mattias L:

Inga problem att göra som du beskriver.
/Mattias

men vad gör jag då för fel? FCP hänger sig hela tiden, eller hittar inte kameran. Är det vajsing på mina grejer?

Och jag bor inte i el stokolmo, utan i Knugsbacka i halland. Strax söder om Götlaborg.

Jag testade däremot en annan variant som inte fungerade. Component (RCA) ut från en DVC Pro 25-bandare ( dvs. ej små DV-band ) inställd för DVC Pro, in i en SONY PD 150, ut PD 150 firewire via iMovie och till extern FW-disk - fick jag lägga ned, löstes istället med att först kopiera till kameran för att sedan lägga över det på disken... trist då det blev några timmars merjobb.

Du gleisner, den där orten som du anger att du bor i, dvs. " Knugsbacka" är det där Knugen bor, dvs. där de andra nollåttorna bor - alltså han som väl har minst en 300-rummare i Gamla stan ??

• Oregistrerad
  • 2004-04-13 11:29
Ursprungligen av [email protected]:

Jag testade däremot en annan variant som inte fungerade. Component (RCA) ut... ...in i en SONY PD 150, ut PD 150 firewire via iMovie och till extern FW-disk...

Det skall gå bra att digitalisera video med en PD150 och direkt sända det vidare till Firewire.

Ställer du kameran i VCR-läge och går in i menyn så finner du under den andra rubriken (kamerasymbol med beteckningen "v") att du har en inställning som heter "A/V->DV Out". Sätt denna till "ON".

Apple har en sida för supportade kameror - finns din med där ???

http://www.apple.com/macosx/upgrade/camcorders.html

NÄr jag ansluter kameran direkt till FW-porten funkar allt klockrent, men det vill sig helt enkelt inte när jag går via HD:n.

Efter typ tio försök har datorn hängt sig nio gånger. En gång fungerade det alltså, men då var jag naturligtvis tvungen att stänga av programmet igen, för att testa om det fungerade även nästa gång. Det gjorde det inte.

Är det extremt noga med hur man slår på de olika delarna? Måste HD:n vara avstängd/påslagen när kameran ansluts? - Skall datorn vara av/på när kameran kopplas in?

Eller skall jag installera om FCP, eller rent av hela systemet?

Bitte Hilfe!

mvh Gleisner

Kan du berätta vilken version av FCP som du har samt hur mycket minne datorn har... låter lite som att minnet inte räcker till. Har du senaste Quicktime, för FCP 4.1 gäller versiom 6.4 av quicktime. FCP 4.1 kräver MINST 256 MB och det är nog i underkant, tror att Apple rekomenderar minst 512 MB. Vet av erfarenhet att 256 MB för FCP 4.1 är för lite, på version 4.0 räcker detta med nöd och näppe för att kunna öppna programmet men tvivlar på att det sedan orkar jobba. Inne i FCP´s "paket" finns en fil som heter info.plist där kan man se vilken långsammaste processor som gäller samt det minsta antalet RAM som gäller för dem versionen och även versin av quicktime. Av det som jag klistrade in nedanför detta stycke så ser man även att MacOSX versionsnummer inte ska understiga version 10.2.5. För FCP 4.1 gäller:

<key>AELMinimumRAMSize</key>
<string>256</string>
<key>AELRequiredCPUType</key>
<string>G4</string>
<key>AELMinimumCPUSpeedSingle</key>
<string>350</string>
<key>AELRequiredIOPCIDevice</key>
<string>AGP</string>
<key>AELMinimumOSVersion</key>
<string>10.2.5</string>
<key>AELMinimumQuickTimeVersion</key>
<string>6.4</string>
<key>AEPCopyFiles</key>

En annan tänkbar felkälla skulle kunna vara att firewirekablarna eller kabeln inte är av högsta kvallité - jo det är tyvärr sant att det finns både bättre och sämre kablar... har du tillgång till fler kablar så testa även dom.

Ursprungligen av [email protected]:

Kan du berätta vilken version av FCP som du har samt hur mycket minne datorn har... låter lite som att minnet inte räcker till. Har du senaste Quicktime, för FCP 4.1 gäller versiom 6.4 av quicktime.

En annan tänkbar felkälla skulle kunna vara att firewirekablarna eller kabeln inte är av högsta kvallité - jo det är tyvärr sant att det finns både bättre och sämre kablar... har du tillgång till fler kablar så testa även dom.

Jag kör FCP 3.0 och har 256+64 MB minne, och OS 10.2.6
Kablarna funkar nog, eftersom hd:n funkar hela tiden, och kameran fungerar när den är kopplad direkt till FW-porten.

Det är just när kameran är seriekopplad med HD:n som hela skiten (FCP) hänger sig. Om jag stänger av kameran, försvinner badbollen, och det går att jobba i programmet igen.

Kan det vara så att det blir nån typ av konflikt mellan de olika enheterna i FW-kedjan? Jag vill ju hellst inte installera om hela OS:et och alla program, det tar ju en massa tid och är skitbökigt.

Som sagt, enheterna funkar så länge jag inte ger mig på att seriekoppla. Det allra märkligaste är ju att det ändå fungerade en gång. Kommer bara inte ihåg i vilken ordning jag satte på och kopplade in alla kablar och manicker.

mvh Gleisner

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-13 12:03

Du menar Kungsbacka... Är det ett nytt sätt att säga det, eller har du alltid sagt fel?

Ursprungligen av speedy:

Du menar Kungsbacka... Är det ett nytt sätt att säga det, eller har du alltid sagt fel?

Mitt lilla sätt att uttrycka mina känslor inför orten i fråga. Befinner mig sedan 2 år i ofrivillig exil från Göteborg. Men det är en lång historia.

Gleisner: Det kan ju vara värt att se om version 3.0 fick några uppdateringar som skulle kunna hjälpa till, vet att det finns uppdatering till 3.0.4 - tror att nästa steg sedan blev 4.0

http://www.apple.com/support/downloads/finalcutproupdate.html

http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty1.pl/product=01643&platform=osx&method=sa//FinalCutPro3.0.4.dmg

Tror du glömt att berätta vilket fabrikat det är på din lösa firewire disk, vissa av dom kan behöva firmware uppdateras - kolla om just ditt märke har en nyare firmware att ladda ned... om du inte vet var sådan går att hitta så försök med att just ge oss vilket ställe som sålde den till dig - dom kan veta mer om var man hittar ny firmware.

Andra tänkbara felkällor:

Finns vissa indikationer på att ISight-kameran kan kollidera med andra firewiregrejor.
Lacie´s drive för 800Mbit externa drive har rapporterats behöva firmwareuppdateras

Fråga:

Vet någon hur Gleiser kan se vilket firmware som hans disk har ???

Senast redigerat 2004-04-13 18:20
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-27 10:51

Jag har liknande problem, men inte med kracher. Däremot prestanda vid samma uppkoppling:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=375033

Firmware-uppdatering? Vart, hur?

Sätt HD och kamera på olika FW-port då? Fungerar inte det?
hade en FW-konflikt med en extern CD-brännare förut och då funkade det att ändra.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-28 08:56
Ursprungligen av Svante S:

Sätt HD och kamera på olika FW-port då? Fungerar inte det?
hade en FW-konflikt med en extern CD-brännare förut och då funkade det att ändra.

PowerBook G4 = 1 port...

Ursprungligen av Micke F:

PowerBook G4 = 1 port...

Uh,

En firewirehub kanske. Men det gör nog ingen skillnad tyvärr

Ursprungligen av gleisner:

Problemet är nog att bandbredden inte räcker till för både kameran och hårddisken.

Ursprungligen av Errol Garner:

Problemet är nog att bandbredden inte räcker till för både kameran och hårddisken.

Det bör inte var några problem öht. DV är på ca 3,5 MB/sek och en (slö) extern hårddisk klarar minst 12 MB/sek.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-28 09:09

Jag får alltså ryckig videoimport när jag seriekopplar enligt första inlägget i denna tråd:
PowerBook med en port, extern disk med två, kamera i en av dessa, den andra till datorn.

Disken är ny, 160 Gig, snabb i övrigt.

Hur funkar det med Firmwareuppgradering: Raderas innehållet på disken då, eller?

prova med ett extra fw400 PCMCIA kort. Disken till inbyggda FW - kameran till det extra kortet.
Detta brukar kunna lösa problem av den här arten (Både på Mac & Wintel PC, Avid, FCP m.m)
Varför det ibland uppstår vet jag inte, bara att det brukar kunna strula ibland.

/Robert

1
Bevaka tråden