Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleVision 1710AV utan "tändning"?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-23 14:15

Efter några veckors tveksamt uppförande - plötslig svart skärm, hysteriskt flimmer - så har nu vår surf-PowerMac´s (PM 9500) skärm(AppleVision 1710AV) slutligen bestämt sig för att inte starta alls. Den "klickar till" vid start, men tänds liksom aldrig och den gröna powerlampan slocknar igen.

Testade den på min PowerBook för att försöka utröna om det inte var PM 9500´s grafikkort som inte strulade istället. På PowerBooken startar skärmen inte heller, den fastnar i ett slags ständiga försök att "tända till" - den klickar upprepade gånger men startar aldrig.

Så - finns det något att sätt att utföra en "hårdvaru-reset", "zappa pram" eller "bygga om skrivbordet" innan den slutligt hamnar i grovsoprummet?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 14:21

min 1710 har också fastnat i en likadan situation ngra ggr, det har löst sig varje ggn med en zappning av pram (äpple+alt+p+r genom minst tre omstarter).
Men alla existerande 1710 skärmar är ganska gamla, jag har haft ett par stendöda 1710-skärmart i bagaget på senaste tiden. Det kan vara värt att titta på en ny.

1710 är verkligen en ökänd skärm - riktigt bra kvalité på bilden när den fungerade, men felbyggd så den gick sönder hela tiden. Jag har förbrukat fyra (!) stycken till min gamla 8600. Två av dom brann till så pass att det steg rök ur skärmen...

Hur fick du den att hålla i så många år? Du måste ha fått ett söndagsex...

Samma problem här och den vilar stilla uppe på vinden sedan 3 år tillbaka - ska bära ned den och testa att zappa PRAM:et eller är det VRAM som man bör zappa ? Året innan den dog så kunde det ibland panga till i nätdelen, kändes som ett varningstecken och som jag fattat det så är det snudd på omöjligt att fixa... kanske finns det fler dåliga komponenter i den än själva nätdelen ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-25 02:21

Oftast är det nätdelen som inte orkar med efter några år.
Kolla med en lokal tv repratör som kan mäta upp den.

mvh

Fast denna lösning är nog bättre i längden.
http://www.butik.it/index.asp?artnr=AV17LS7B

Fast denna lösning är ännu bättre:
http://www.inetdata.se/tillbehorframeset.asp?pl=2201622

Senast redigerat 2004-04-25 03:04

Usch... det där var ju oförskämt snorbilligt... trist och jag som inte behöver en ny eller extra monitor... snyfft

Ursprungligen av [email protected]:

Usch... det där var ju oförskämt snorbilligt... trist och jag som inte behöver en ny eller extra monitor... snyfft

Jag har en skärm stående som jag försöker sälja. Hade ute en annons nyss utan respons. Priset kan ju alltid diskuteras – det är ju dumt att den bara står hos mig och inte används. Vi bor ju båda i Göteborg (kålltorp) så det är inget problem.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=42818

Ursprungligen av jolander:

Jag har en skärm stående som jag försöker sälja. Hade ute en annons nyss utan respons. Priset kan ju alltid diskuteras – det är ju dumt att den bara står hos mig och inte används.

Tackar tackar men har alldeles för mycke av äldre märke som bara står och dräller så jag avstår från detta. Tror att det även står en Philipsmonitor från Amigatiden, den som har för höga strålningsvärden, en fungerande Colour Classic, en först generationen av iMac med trasigt handtag som funkar halvbra, en snygg och välskött Powerbook Duo 280c med minidocken samt diverse tillbehör, en kass Powerbook 145B, två Syquestdrivar för scsii. Tror många känner igen sig när dom börjar leta i alla vrår Tror inte ens att det går att sälja detta på Tradera - mycke skräp blir det med åren

  • Medlem
  • 2004-04-25 12:31

hehe...

tackar så mycket för alla kreativa förslag! Nu räcker det dock, den är nu nerkonkad till grovsoprummet... (den är sjukt tung!) Zappning av pram medförde endast att skärmen ändrade sitt beteende till att då den var kopplad till PM 9500 klickade upprepat precis som den gjorde när den var kopplad till min PowerBook. Har en annan, mindre CRT på gång... (i väntan på iBook G4 tycker sambon att PB 540c´s 9,5" skärm är något liten för surf! )

köpa en sprillans ny CRT skulle jag aldrig drömma om, CRT (och stationära datorer) är ett - nästan - avslutat kapitel här hemma... (i Björkekärr, Göteborg - inte så långt från Kålltorp!)

1
Bevaka tråden