Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VAtt vlja rätt mark-digitalbox

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok, nu ska det köpas markbox. Jag har inte pengar till en modell med HD men vill ha digital ljudutgång. Har summerat följande som alternativ.

Force 320T
Nokia Mediamaster 112
Sagem ITD 64
Triax DVB356T
Thomson DTI 2000TH

Har jag missat nå´n modell? Vilken ska jag köpa? Specarna är skrämmande lika. Force har tydlgen ett bild-i-bild-läge. Det låter skojj men kvalité går före extra lullull.

Tack för all input!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-07 21:33

Köp inte sagem.
Värre skit får man leta efter...

mvh
b0bben

Hm... Utvckling kanske?

Expert i Uppsala sa exakt tvärt om - att Sagem var bra.

Är detta en religionsfråga or what?

Ursprungligen av iJohannes:

Hm... Utvckling kanske?

Expert i Uppsala sa exakt tvärt om - att Sagem var bra.

Är detta en religionsfråga or what?

Lite sent svar, men min åsikt är att Expert-anställda skall man inte lita på:

http://www.offtopic.se/showthread.php?t=16246
(Mitt inlägg är sist. )

Ursprungligen av Taz_1999:

Lite sent svar, men min åsikt är att Expert-anställda skall man inte lita på:

http://www.offtopic.se/showthread.php?t=16246
(Mitt inlägg är sist. )

Skojjig läsning Otroligt att sådant kan inträffa - ingen affär har råd att hålla på sådär (om allt nu stämmer)

Force 530 är just nu bäst, mkt bra hårddiskinspelning. Nackdelen med Force öht är att den kräver perfekt antennsignalstyrka för att inte bli instabil. Thomsons nya, lilla 2000-box är också bra, om man inte vill ha hårddiskinspelningen (vilken jag dock tycker är ett måste, när man ändå ska välja en box). Den är extremt liten, och Thomsons nya gränssnitt är mycket behagligt, långt bättre än Force stenåldersgrafik.

>> Stinky, sventa46 mfl.

TACK FÖR ERA SVAR!

Självklart är Force 530 drömmen, men jag har inte pengarna/ vill inte de extra pengarna för HD:n. Student man är trots allt.

Därav min sammanställning kring 2000:- men med digital ljudutgång:
* Force 320T
* Nokia Mediamaster 112
* Sagem ITD 64
* Triax DVB356T
* Thomson DTI 2000TH

Såhär sammanfattar jag hittills:
* Force 320T utgår om den har samma krav på signalen som 530. Boxen måste nämligen fungera vid en sommarstuga (då med hjälp av antenn + signalförstärkare) också där mottagningen är sämre förutom i stan.
* Nokia 112 har vara SCART-ut (ingen SCART-in). Den optiska ljudutgången ska enligt El-Giganten vara av sämre kvalité vilket kan leda till signalavbrott. Koaxial tycks vara att föredra, vilket den saknar. Nokia är tydligen också kända för att ha en buggig programvara som hänger sig.

Slaget står alltså mellan:
* Sagem ITD 64
* Triax DVB356T
* Thomson DTI 2000TH

... där Thomsson tycks vara en het kandidat.
... liten dörr på glänt åt Force, men den måste jag nog testköra då för att se om den diggar signalen.
... b0bben är Sagem skit, men jag behöver lite sakligt argument där innan den styks.

Fler erfarenheter/ åsiker att dela med sig av? Triax:en är helt oberörd hittills...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-08 14:17

Tänk på att signalförstärkaren bara förstärker signalen, den förbättrar inte en redan dålig signal. På Terracoms hemsida kan du knappa in ditt postnummer och få besked om mottagningsförhållandet.

Min granne satte upp en antenn på taket och testade med och utan signalförstärkare, det gjorde ingen skillnad, antenn på taket var däremot ett kvalitetslyft jämfört med utan.

Ursprungligen av larsand:

Tänk på att signalförstärkaren bara förstärker signalen, den förbättrar inte en redan dålig signal. På Terracoms hemsida kan du knappa in ditt postnummer och få besked om mottagningsförhållandet.

Min granne satte upp en antenn på taket och testade med och utan signalförstärkare, det gjorde ingen skillnad, antenn på taket var däremot ett kvalitetslyft jämfört med utan.

Har 4/4 pluppar i stan. 1/4 pluppar på landet. Hoppas alltså på antenn+box-kombinationen vilket det finns hopp för enligt sidan. Tack för signalförstärkar-utredningen, ska tänka på det. Dock har en sammarstuge granne riktigt bra bild tack vare en sådan och jag har taskigaste bild tänkbara. Båda har vi nyare moster till antenner som får stugan att se lutande ut.

Jag har Force 530 , den är ok men nackdelen med inspelningsfunktionen är att man måste ha boxen inställd just på den kanalen under hela inspelnilngen.
Och då tar man ju bort finessen med det hela tycker jag.

• Oregistrerad
  • 2004-05-08 14:48

Köpte en Force 530T i januari och är nöjd med den förutom ett antal brister i bl a gränsnittet. Skulle man inte få uppdateringar om man har den där postfunktionen på? Har testat med enkel inomhusantenn och fick bild med den (har dålig mottagning som kräver en jätteantenn på taket för den analoga sändningen). Det var dock bara en kort test på ett par minuter.
Även Force har buggar, den har frusit ett par ggr i samband med PVR manövreringen och då och då slutar bakåtspolningen att fungera. Då det inte finns någon strömbrytare måste man dra ur sladden för att återställa. Klumpigt. Vid uppspelning från hårddisk kan man inte pausa uppspelningen, se på något annat och återgå. Man måste då spola fram från början, klart irriterande. Viloläget är rena skämtet, apparaten blir lika varm ändå så den drar mycket ström i onödan. Och den blir väldigt varm.
Är mycket positivt överraskad av den goda bildkvalitén på digitalsändningen jämfört med analoga. Nu kan man t o m titta på tv med projektor utan att reta sig på den taskiga bilden.

Ursprungligen av Jan-Anders Lindqvist:

Köpte en Force 530T i januari och är nöjd med den förutom ett antal brister i bl a gränsnittet. Skulle man inte få uppdateringar om man har den där postfunktionen på? Har testat med enkel inomhusantenn och fick bild med den (har dålig mottagning som kräver en jätteantenn på taket för den analoga sändningen). Det var dock bara en kort test på ett par minuter.
Även Force har buggar, den har frusit ett par ggr i samband med PVR manövreringen och då och då slutar bakåtspolningen att fungera. Då det inte finns någon strömbrytare måste man dra ur sladden för att återställa. Klumpigt. Vid uppspelning från hårddisk kan man inte pausa uppspelningen, se på något annat och återgå. Man måste då spola fram från början, klart irriterande. Viloläget är rena skämtet, apparaten blir lika varm ändå så den drar mycket ström i onödan. Och den blir väldigt varm.
Är mycket positivt överraskad av den goda bildkvalitén på digitalsändningen jämfört med analoga. Nu kan man t o m titta på tv med projektor utan att reta sig på den taskiga bilden.

Ang värmeutveckliingen och taskigt sparläga: Tror du det gäller lillebror-modellen (utan HD) också?

• Oregistrerad
  • 2004-05-09 12:32
Ursprungligen av iJohannes:

Ang värmeutveckliingen och taskigt sparläga: Tror du det gäller lillebror-modellen (utan HD) också?

Svårt att veta, det kan ju vara just hårddiskfunktionen som drar ström. Det får någon annan svara på

Senaste nytt:

Var till Expert idag för att köpa alla(!) modeller på "öppet köpt" för att provköra dom i helgen. Detta måste redas ut en gång för alla!

Tyvärr hade dom bara Thomson-boxen hemma. Säljarn pläderade Thomson, men jag misstänker att det berodde på att det var den enda dom hade hemma. Efter lite snack kom det fram att Sagem var på gång igen och att Force 320:an sålt mycket bra och var slut hos deras huvudlev. för tillfället.

Det blev inget köp denna gång. Men dom tyckte att det var helt OK att köpa hela rasket för utvärdering (dom ska ha alla utom Nokia och Triax när hyllorna är fulla). Vi får se nästa vecka.

Värt att notera är att säljaren menade att Thomson-boxen är den kinkigaste modellen gällande mottagningssignal. Inte Force som det har talats om här. Men han gjorde inte det mest säkra intrycket. Kanske beror just mottagningsförmåga mycket på var man befinner sig i landet(?) Men det låter ju konstigt att man inte kan utkristallisera vilka boxar som har bättre resp. sämre mottagning...

Ja det här var ju en spännande tråd, vill jag mena!
Jag undrar själv vad det är för skillnad på Nokia 112 och 212.

Enligt Antennservicegubben som satte antenn på mitt villatak så rådde han mig att inte köpa en Thomson eftersom den haft problem att ta emot något över huvud taget här i Skåne. Någon som kan bekräfta eller motbevisa detta?

Sagem är pytteliten och fin. Nokia är ful och svårplacerad, men kanske ändå den man ska köra på? Den verkar ju grymt spridd, den finns på ElGiganten, Siba, OnOff m.fl. Men VILKEN Nokia? 112 eller 212...hm?

Är det förresten någon som har vetskap om CardTrix.net? Funkar det med Boxer, nu när de (Boxer) har bytt sina kort? Är det lagligt att köpa och inneha? Hur i hela friden kan "[email protected]" fortsätta med sin försäljning? (för det är visst förbjudet att SÄLJA). Moraliskt är det naturligtvis oerhört tveksamt, men innan ni skriker högt, så är det tämligen intressant att få svar på detta, tycker i alla fall jag. Den som vägrar piratkort - betalar den alltid också tv-licensen? Och - kanske mest intressant: Om man har piratkort - varför betalar man då tv-licensen (om man nu gör det)? Då är man ju nån slags "halvmoralisk" person bara. Då kan man ju lika gärna strunta i alla de avgifter som finns.
Hm. Ursäkta tankeutsvävningen, jag blir så nyfiken på hur det där funkar bara...

Ursprungligen av sjovall:

Ja det här var ju en spännande tråd, vill jag mena!
Jag undrar själv vad det är för skillnad på Nokia 112 och 212.

Enligt Antennservicegubben som satte antenn på mitt villatak så rådde han mig att inte köpa en Thomson eftersom den haft problem att ta emot något över huvud taget här i Skåne. Någon som kan bekräfta eller motbevisa detta?

Sagem är pytteliten och fin. Nokia är ful och svårplacerad, men kanske ändå den man ska köra på? Den verkar ju grymt spridd, den finns på ElGiganten, Siba, OnOff m.fl. Men VILKEN Nokia? 112 eller 212...hm?

Är det förresten någon som har vetskap om CardTrix.net? Funkar det med Boxer, nu när de (Boxer) har bytt sina kort? Är det lagligt att köpa och inneha? Hur i hela friden kan "[email protected]" fortsätta med sin försäljning? (för det är visst förbjudet att SÄLJA). Moraliskt är det naturligtvis oerhört tveksamt, men innan ni skriker högt, så är det tämligen intressant att få svar på detta, tycker i alla fall jag. Den som vägrar piratkort - betalar den alltid också tv-licensen? Och - kanske mest intressant: Om man har piratkort - varför betalar man då tv-licensen (om man nu gör det)? Då är man ju nån slags "halvmoralisk" person bara. Då kan man ju lika gärna strunta i alla de avgifter som finns.
Hm. Ursäkta tankeutsvävningen, jag blir så nyfiken på hur det där funkar bara...

* Nokia 212:an är påväg ut. Ersätts med 112:an och en 260:a. 260:an har HD-inspelning medans 112.an är en enklare variant som spec-mässigt liknar gamla 212:an. 112:an är mycket smidig och lättplacerad, 260:an har kvar samma bull-design men har ändå fått en face lift i silver och bättre fjärr. Men priset skäms inte för sig och lirar i samma exklusiva division som Force 530.

* Suverän utläggning om Thomson-problematiken i ditt område! Detta blir bara virrigare och virrigare. Vilken box ska man ha?! Inte ens säljarna (gjorde ännu en road trip runt till butiker i Uppsala idag) kan ge mig raka besked: "Öh... den här boxen är det inga kunder som har klagat på... den fungerar bra..." Skulle jag grilla dom med de aspelter du tar upp med mast-val vilket virrar till det för Thomson-boxen i Malmö skulle dom vara lost:a direkt.

Jag vet inte om korten fungerar någonsin (har aldrig haft ett piratkort och väntar på min första digitalbox) men hittade följande som du kanske är intresserad av:

http://satellite.canaldigital.se/templates_CD/NewsPage.aspx?id=2753

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-05-08 19:29

Har också börjat fundera på en digitalbox utan abonnemang. Har redan kabel-tv, så kanalerna i sig är inte så intressanta, utan det är digitalljudet jag vill åt.

Räcker det med en liten bordsantenn? Bor ju i lägenhet, så någon stor antenn på taket är inte aktuellt.

sjovall//
Låter som om din antennservicegubbe får bättre kick-back av nån av Thomsons konkurrenter... kan inte tänka mig annat än att han har fått nåt om bakfoten och dragit förhastade slutsatser. Den enda box som är sämre än andra på att reagera på svagare signalstyrkor är Force. Resten är ganska likvärdiga, även om jag personligen föredrar Thomson för dess gränssnitt.

Stinky//

Intressant tanke. Hans åsikt var att Force var i en helt annan klass än alla andra. Bäst alltså. I och för sig kan han ju faktiskt ha rätt också... Han sade att Thomson kan inte "bestämma sig" för om den ska gå efter Hörby-sändaren eller Jägersro-sändaren, så i stället levererar den inget alls. Låter ju logiskt, det kan ju vara så att just här i Malmötrakten finns just det problemet. Men, men...vem vet. Synd att det inte verkar finnas någon egentlig sanning i något nuförtiden...

• Oregistrerad
  • 2004-05-08 20:20

Cardtrixkortet jag har slutade funka härom veckan. Men under de tre månader vi hade alla kanaler hann man konstatera att det inte är värt pengarna att betala ett abonnemang till Boxer.

Ursprungligen av Jan-Anders Lindqvist:

Cardtrixkortet jag har slutade funka härom veckan. Men under de tre månader vi hade alla kanaler hann man konstatera att det inte är värt pengarna att betala ett abonnemang till Boxer.

Därför att det var så mycket bättre att inte betala något till Boxer, eller därför att kanalerna hade så dåligt utbud att det helt enkelt inte var värt det?

• Oregistrerad
  • 2004-05-10 22:14

Därför att det var så mycket bättre att inte betala något till Boxer, eller därför att kanalerna hade så dåligt utbud att det helt enkelt inte var värt det?

Utbudet är så magert att det helt enkelt inte är värt det. t ex Discovery verkar ju rätt kul ett tag, men de upprepar samma program om och om igen så efter ett tag är det bara tjatigt. För att inte tala om canal+, hur många gånger kör de samma film? och de kör dem i flera månader (minst tre i alla fall). Enda kanalen som hade något var kanal 5 som kör några intressanta serier (T ex CSI och Allå, Allå), då är det bar med hårddisken så man kan snabbspola reklamen. Tilläggas kan att jag inte är det minsta intresserad av sport, har man sådana böjelser kanske man tycker annorlunda. Många kanaler tycker jag enbart är utfyllnad ( t ex E!)
Att man ska behöva betala för att se reklamfinanserade kanaler begriper jag inte (gäller inte canal+, men för 170 kr per månad är det inte värt).

sjovall//
sändarproblematiken vet jag givetvis inget om, men så mkt kan jag ju säga att Thomson är bättre än Force vad gäller signalingångsstyrka eftersom jag har båda märkenas senaste modeller. Min förra box var en äldre Thomson och även den var stabilare än Force 530. Men jag vill ändå rekommendera Force som förstaköp pga hårddiskinspelningen. Men man bör nog testköra den hemma före köp.
Eller så väntar man till höstens nyheter, lär komma ett helt koppel markboxar med hårddiskinspelning OCH dubbla kortplatser då.

Ursprungligen av Stinky:

sjovall//
sändarproblematiken vet jag givetvis inget om, men så mkt kan jag ju säga att Thomson är bättre än Force vad gäller signalingångsstyrka eftersom jag har båda märkenas senaste modeller. Min förra box var en äldre Thomson och även den var stabilare än Force 530. Men jag vill ändå rekommendera Force som förstaköp pga hårddiskinspelningen. Men man bör nog testköra den hemma före köp.
Eller så väntar man till höstens nyheter, lär komma ett helt koppel markboxar med hårddiskinspelning OCH dubbla kortplatser då.

Signalstyrkan kommer att vara kritisk i mitt fall, pga sommarstugan. Jag skiter i Force även om båda modellerna (med och utan HD tycks ha bra finesser). Thomson är hett val, men vad tror du om Triax eller Sagem? Har du testat dom?

P.S.

Det är inte bara Force som har HD-inspelning för marksänd digital-TV.
http://www.nokia.se/digitaltv/products/260t/

D.S.

Men, som sagt, jag måste tänka på priset denna gång.

• Oregistrerad
  • 2004-05-08 20:45

Kommer det något med två kanaler? man vill ju kunna se en kanal och spela in en annan.

För att fokusera problemet på nytt:

Jag ska alltså völja mellan:

* Sagem ITD 64
* Triax DVB356T
* Thomson DTI 2000TH

Stinky's argument (ang. signalstyrka exempelvis) för Thomson väger tungt.
Nokia känns osäkert och 112:an är plasig och eländig (var och tittade idag och känns low-quality).
Force faller pga signalstyrkeaspekten.

Men Sagem och Triax då?! Ingen som kör dessa modeller?!

Jan-Anders:
två kortplatser = möjlighet att titta på en kanal och spela in en annan.

• Oregistrerad
  • 2004-05-09 16:59

Men 530T har ju två kortplatser eller i alla fall två öppningar, men inte står det någonstans i manualen att man kan göra två grejer på en gång.

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-05-09 23:10

Har kört med en Sagem 4410 sen våren 2001, fungerar hur bra som helst utan signalförstärkare (signalstyrka 2/4 enligt boxers hemsida)

Bevaka tråden