Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota i Linux

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej

Har en gammal beige G3 (266) som ska få tjänstgöra som server. Eftersom den här modellen, vad jag förstått, inte kan starta direkt i Linux, utan måste börja uppstarten i Mac OS och sedan, via en bootloader, botta i Linux har jag följande frågor:

1. Finns det någon Linux-variant som trots allt kan starta direkt på den här datorn?

2. Hur konfigurerar jag att Linux ska starta automatiskt? Med BootX, som används av YDL, startas Mac OS om man inte gör ett aktivt val, vilket kan vara svårt att göra om jag inte har någon skärm kopplad eller sitter långt hemifrån och startar om datorn.

/Jens

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-17 17:17

Det enklaste sättet att köra linux på en oldworld som din är att lägga in OS9 på en egen partition, 100MB räcker gott och väl om du ser till att minimera installtionen ordentligt. Sedan är det, som du skriver, BootX som gäller för att inifrån OS9 kicka igång Linux. Det går även, med mycket tålamod och en hel del tur, att använda en alternativ oldworld-specifik bootloader, quik, men den utvecklas och stöds knappt längre.

BootX kan konfas för att defaulta hur du vill. Jag har för mig att det var så enkelt som att tabba över så att "Linux"-knappen är inramad (men ej tryckt) och sedan klicka "Save to prefs" (tror jag den heter).

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-18 19:58

Jag har en beige G3:a som jag kör debian på, det funkar kalas.
BootX är installerat som ett tillägg, och drar igång Linux ungefär 10-15 sekunder in på Mac OS uppstart.
Kanske inte det absolut snyggaste man kan tänka sig, men det funkar bra iallafall. Burken står i min garderob utan skärm numera, och omstarter är inga problem.

1
Bevaka tråden