Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV till HD via PB = Ryckiga klipp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-26 23:39

Kopplade in min externa disk (7200 rpm, 8Mb Cache, 160 Gig) till PowerBookens (enda) FireWireuttag.
Därefter kopplade jag in DV-kameran till diskens andra uttag.

PowerBooken är en G4/500 med 512 i Ram.

Klippen som jag tankar in via iMovie 4 blir ryckiga!
Vad kan felet vara måntro?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-27 02:12

Hittade detta i texten som hör till kvällens uppdatering; 10.3.4:
"Addresses a situation in which video frames may be missed when digital video is being captured from a FireWire camera connected to a PowerBook."

Verkar ju lovande. Ska testa.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-27 09:40

*irriterad*
Ingen skillnad med 10.2.4: Fortfarande hackigt material när jag sparar ner till externa disken!

Disken är en "FireSmart ALU 160GB (8MB Cache) - ... det yppersta inom externa FireWire-hårddiskar. Hög kvalitet och läcker design med snyggt och tåligt hölje i borstad aluminium. Hårddiskarna är fläktlösa och extremt tysta. Små yttermått! Överföringshastighet ca 30-35 MB/s."

Kopiering av filer funkar snabbt och bra och disken verkar fungera perfekt vid "vanlig användning".

Någon som kan dela med sig av erferanheter av att tanka in video med PowerBook (dvs endast EN FireWirekontakt...=)?

Jag har själv haft problem med intankning av seriekopplade enheter i FW. Jag gjorde som du: Anslöt HD tlll Datorn, och kameran till HD:n. Resultatet blev att det inte hände ett skit. Datorn hittade inte kameran. Jag fick inte heller något riktigt bra tips på vad som kunde vara fel. Jag körde iofs 10.2.6 och inte panther.

Kör du FCP/E eller Imovie eller vad?
Vilken kamera?
Jag antar att detta problem inte uppstår om du tankar in rätt i datorn... För det har du såklart testat redan, antar jag.

Mitt problem löste sig genom att jag ändå skulle köpa ny dator. Alubook med 2 FW (400+ 800)

• Oregistrerad
  • 2004-05-27 10:55

ryckigheten i Imovie kan bero på att imovie kanske står i NTSC läge?
i övrigt får inte norton vara eller liknande processer vara i gång, inte heller savevault säkerhets krypteringen.

reparera skivbehörigheter också om ni inte har gjort det.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-27 12:33

Använder alltså iMovie 4, 10.3.4 och en PBG4 500 - att köpa en ny är INTE ett alternativ...

Kameran, Panasonic NV-GS3 (?) funkar bra, tanka direkt in i datorn funkar klockrent.

Hittade ett intressant tips här:
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=296370&postcount=11
och ska även testa NTSC vs. PAL-läge, samt rättigheter, under kvällen.
Återkommer...

1
Bevaka tråden