Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XServe, hemmamappar - panikproblem!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett bekymmersamt problem ...

Får upp följande vid inloggning mot XServe:

"Du kan inte logga in till användarkontot xxx just nu

Inloggningen misslyckades eftersom ett fel uppstod. Hemmappen för användarkontot ligger på en AFP- eller SMB-server. Kontakta systemadministratören om du behöver hjälp"

Det är en XServe G5, trafiken går via ett Asante fiberkort - en0 är avstängd.

Domänen är xserve1.domän.com, alla användare är upplagda där - sharepoint och network mounts likaså (ex. afp://xserve1.domän.com/Users/nisse). Hemmakatalogerna ligger utdelade fysiskt på en XServe Raid.

Det ska tilläggas att det har fungerat alldeles utmärkt, problemet kommer - i mina ögon - utan att det gjorts något konstigt på servern. Det har visat sig tidigare, men löst sig mha att skapa om network mount för hemmamappen. Fungerar inte i nuläget dock.

Har också ett par övriga network mounts som fungerar som de ska, och användaren verkar också bli autentiserade i Open Directory - men stoppas av just ovan nämnda skäl.

Några stalltips?

/Michael

Jag svarar mig själv

Efter lite grottande på nätet har jag förstått att det finns en magisk 89 teckens gräns för pathname på en network mount, http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107695

Informationen är specifik för just ett network home directory. I vårat fall var inte det ett problem, då sökvägen ligger inom den gränsen.

Däremot har vi ett flertal andra automounts, som delas ut som group folders på gruppnivå - och dessa överskrider gränsen. Efter att ha förkortat namnen på själva sharepointsen, så fungerar det nu.

Visst är det härligt med mer eller mindre dokumenterade features!

/Michael

Ursprungligen av Michael Hammarström:

Har ett bekymmersamt problem ...

Får upp följande vid inloggning mot XServe:

"Du kan inte logga in till användarkontot xxx just nu

Inloggningen misslyckades eftersom ett fel uppstod. Hemmappen för användarkontot ligger på en AFP- eller SMB-server. Kontakta systemadministratören om du behöver hjälp"

Det är en XServe G5, trafiken går via ett Asante fiberkort - en0 är avstängd.

Domänen är xserve1.domän.com, alla användare är upplagda där - sharepoint och network mounts likaså (ex. afp://xserve1.domän.com/Users/nisse). Hemmakatalogerna ligger utdelade fysiskt på en XServe Raid.

Det ska tilläggas att det har fungerat alldeles utmärkt, problemet kommer - i mina ögon - utan att det gjorts något konstigt på servern. Det har visat sig tidigare, men löst sig mha att skapa om network mount för hemmamappen. Fungerar inte i nuläget dock.

Har också ett par övriga network mounts som fungerar som de ska, och användaren verkar också bli autentiserade i Open Directory - men stoppas av just ovan nämnda skäl.

Några stalltips?

/Michael

1
Bevaka tråden