Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildinsamling av bilder > 100 Meg?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man i Bildinsamling samla in bilder större än 100 Meg på något sätt? Har en Epson Perfection 2400 som jag är väldigt nöjd med, men i val av upplösning märker jag att jag begränsas av en total filstorlek på högst 100 Meg. Jag har senaste 12'' med 1.25 Gig internminne. Inte för att jag egentligen behöver det, men jag undrar ändå hur jag scannar in större bilder i upplösning upp till 12800 dpi!

Vänligen

Jont Olof

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-11 01:05

din scanner har en upplösning på 2400dpi x 4800dpi vilket motsvarar en bildfil på ca 33mb i 8 bitar färgdjup. Bildfilen ökar med vilket färgdjup du använder vid inläsningen men återgivningen är 2400 x 4800 dpi. Optiska upplösning hos din scanner är 2400 dpi
Förstår inte riktigt frågan angående bildinsamling?
Antalet pixlar utöver är interpolerade och kan göras i ett bildbehandlingsprogram likväl som scannerprogrammet gör det.

mvh

Senast redigerat 2004-06-11 01:39

Okej! Jag är grön på området. När jag kör Bildinsamling för att scanna in bilder så kan jag välja vilken upplösning jag vill ha i utdragslådan. När jag sedan redigerar storleken på det fält som jag vill skanna in, märkte jag att jag kunde läsa in bilder i upp till 12800 om jag gjorde inläsningsfältet tillräckligt litet, så litet att storleken på filen underskred 100 Megabyte.

Alla val över 2400 innebär alltså interpolering av bildinsamling snarare än högre faktiskt upplösning? Oavsett storlek på inläsningsfältet?

/Jont Olof

Fortsätter denna tråd. Jag har nu märkt att jag oavsett upplösning på scanningen är begränsad till 100 MB stora bildfiler. Det är rätt irriterande eftersom det innebär att jag exempelvis inte kan scanna in en hel A4:a i 2400 dpi.

Jag jobbar som sagt uteslutande i bildinsamling när jag scannar. Finns det någon lösning på problemet?

• Medlem
  • 2004-06-20 01:54

Jag ställer mig lite undrande till varför du vill scanna en A4 i 2400dpi... jag menar, vad ska du ha en så enorm bild till? Knappast tryck?

Normalt är det nog enklare att använda sig av antingen att instick till Photoshop, eller ett externt scannerprogram, eftersom du då kan skriva in exakt hur du vill ha slutbilden. Exempelvis 300dpi och 20cm bred. Annars får du ju sitta och räkna själv.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-06-20 01:57

Har inte Epson programvaror för läsa in bilder? Har själv en 2450, men jag använder Photoshop och Epsons twain-plugin för att läsa in mina bilder. Kika vad som finns här vetja: http://www.epson.se/technical/download/

/arvid

1
Bevaka tråden