Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriealbum PS>Ill>InD?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-20 14:37

Hej allihopa.

Jag håller på med en serieberättelse. Jag har scannat in tecknade/målade sidor och photoshoppat dem. Nu vill jag sätta in textrutor och pratbubblor. Hur borde jag gå tillväga?

Min idé är att göra alla pratbubblor för en sida i ett Illustratordokument, och länka in bilden (den tecknade/målade sidan) dit. Alltså, ett nedre lager med inlänkad bild, och ett övre lager med vektorbaserad text. På så sätt borde texten bli som skarpast och mest opixlig.

Jag vet att jag kan göra alltihop i Photoshop (300 ppi, gudbevars), men jag tänker mig en risk att texten blev mindre skarp och mindre svart då.

Den här serien är inte planerad för utgivning än, så jag har inget specifikt att gå efter (montering, prepress etc), men jag vill göra den så klar det går. Så den kan skrivas ut (dubbelsidigt, sidorna i ordning) eller, så småningom, tryckas på riktigt.

Det är här jag undrar mest. Ska jag skapa albumet i t ex InDesign, länka in alla tecknade sidor, och sedan, ovanpå dem, alla "Illustratorsidor" (dvs. alla pratbubblor för en sida, en sida i taget)? Blir i så fall "illustratorsidan" genomskinlig (dvs. att bilden under är synlig mellan pratbubblorna)?

Och sedan, kanske, göra hela InDesigndokumentet (inkl. bilder och textobjekt) till någon sorts högupplöst pdf...?

Är det någon som har jobbat med något liknande?

Och dessutom förstår ungefär hur jag menar?

Jag vore hemskt tacksam för råd, vägledning och synpunkter. Serien kommer att bli så sjukt bra.

Varför inte smacka in de scannade sidorna i Indesign och typografera det hela där? Måste väl vara enklast.

Jag förstår heller inte varför Illustrator ska med i sammanhanget. Det är väl bättre med InDesign som hanterar flersidiga dokument. Smacka in bilderna och lägg in texterna i bubblor sida för sida.

Så här har arbetsgången varit på de serieförlag jag jobbat med: det sv/v originalet scannas och sparas i 1200 dpi bitmap. Sedan öppnar man en kopia i Photoshop och färglägger i ett underliggande lager. Därefter kastas det sv/v lagret bort och färgläggningen sparas som 300 dpi CMYK. Till sist monteras bilderna ovanpå varandra i layoutprogrammet. På detta vis blir de sv/v linjerna knivskarpa.

(Det är riktigt att om du sätter texten direkt i en gråskale- eller färgbild så blir texten rastrerad och luddig i tryck. Texten måsta vara bitmap - eller vektorgrafik, eller satt med ett typsnitt.)

• Medlem
  • 2004-06-21 16:47

Ja, ni har nog väldigt rätt. Eftersom jag inte petat så mycket i Indesign tänkte jag inte på möjligheterna att skapa pratbubblor där.

Monkeyboy, tack! Jag har alltid undrat över det där. Är det sv/v lagret, linjerna, vektoriserat eller bara 1200 dpi? Funkar det med genomskinlighet? (Alltså Bara Linjer.) Om du orkar ange fler teknikfakta, blir jag hemskt glad.

Tack forumfrämjare, ni är klippor.

Ursprungligen av lufra:

Är det sv/v lagret, linjerna, vektoriserat eller bara 1200 dpi? Funkar det med genomskinlighet? (Alltså Bara Linjer.) Om du orkar ange fler teknikfakta, blir jag hemskt glad.

Photoshop: Bild > Läge > Bitmap... >1200 pixlar/tum, 50% tröskelvärde. Spara som TIFF.

InDesign: Montera bilden. Det som var vitt i bilden i Photoshop blir genomskinligt i InDesign (eventuellt måste du ändra inställningar för förhandsvisning för att det ska synas på skärmen - högerklicka på bilden för alternativ.) Lägg ett färgat block underst för att kontrollera.

• Medlem
  • 2004-06-23 20:17

Det var vad jag hoppades att du skulle svara! King. Tack så mycket.

1
Bevaka tråden