Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie 500 GB blev "bara" 467 GB

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-02 11:16

Pluggade in en LaCie Big Disk på 500 GB i en Xserve 10.3. Efter formatering (Mac OS Extended) återstod "bara" 467 GB. Blev direkt av med 33 GB!! Är inte det lite väl mycket som försvinner?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 11:22

Är det inte skillnaden mellan GB och GB som spökar? Dvs tillverkaren säger 500 GB och menar 500 miljarder bytes medan datorn säger 467 GB och menar 467 * 2^30 bytes (ca 501 miljarder bytes).

I själva verket har du inte "blivit av" med något utrymme alls (jämfört med specen).

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-02 11:39
Ursprungligen av steli:

I själva verket har du inte "blivit av" med något utrymme alls (jämfört med specen).

Eftersom jag enligt 'Finder' bara kan lagra 467 GB - har jag ju blivit av med 33 GB. :rolleyes:

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-02 11:31

Ja, det är lite märkligt. Kör jag 'df -k' i Terminalen har jag 490 GB ledigt på den disken...

• Oregistrerad
  • 2004-07-02 11:45

Tror ändå på formateringen.
Som på en iPod, man köper 20GB, får 17.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-02 12:10

500000000000 / 1024 Byte
= 488281250 KB

488281250 / 1024
= 476837.158203125 MB

476837.158203125 / 1024
= 465.6612873077393 GB

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-02 13:54

Det stämmer bra.
Min LaCie d2 200Gb blir 186Gb.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-02 16:38

500 GB - my ass. Vilseförande marknadsföring (inte för att jag bryr mig egentligen).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 16:53

Så har det alltid varit. Bara att läsa bebbens inlägg... Dessutom om du tittar på Produktsidan så står det500 GB*. Längst ner i faktafältet står det:
* A gigabyte means 1 billion bytes. Total accessible capacity varies depending upon operating environment.
Dvs, dom missar 1024 biten...

Så, nu vet du, och det står dessutom!

/glemme

Apple, IBM och Dell och HP osv har blivit stämda för det här. Helt rätt tycker jag. Det är ljugeri/medvetet försök att lura köparna.

Ursprungligen av Wire:

500 GB - my ass. Vilseförande marknadsföring (inte för att jag bryr mig egentligen).

Nu ska man ju inte vara sån, men man får lust att fråga vilken sten du bott under de senaste åren...

Att man kan räkna på olika sätt när det gäller hårddiskar har varit med sedan... tja, macens begynnelse. Du är dock inte ensam om att upptäcka det. Det är fult, kan man tycka, men det är inte fel, bara två olika sätt att se på det.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Apple, IBM och Dell och HP osv har blivit stämda för det här. Helt rätt tycker jag. Det är ljugeri/medvetet försök att lura köparna.

Att hårddisktillverare blivit stämda är en sak, folk stämmer ju kors och tvärs, men blev dom dömda också?

Senast redigerat 2004-07-04 00:13
Ursprungligen av Wire:

Pluggade in en LaCie Big Disk på 500 GB i en Xserve 10.3. Efter formatering (Mac OS Extended) återstod "bara" 467 GB. Blev direkt av med 33 GB!! Är inte det lite väl mycket som försvinner?

Använder inte BigDisk JBOD för att slå ihop diskarna? Inte riktigt optimalt för en server va?

Du får ju halverad redundans - pajar ena disken försvinner alla data. Värst är väl Bigger Disk med 4 diskar = 1/4 redundans. Lite jobbigt att köra Backup på 1TB dessutom.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-03 11:29
Ursprungligen av Björnström:

Använder inte BigDisk JBOD för att slå ihop diskarna? Inte riktigt optimalt för en server va?

Du får ju halverad redundans - pajar ena disken försvinner alla data. Värst är väl Bigger Disk med 4 diskar = 1/4 redundans. Lite jobbigt att köra Backup på 1TB dessutom.

LaCie:n är endast "fuldisk" för backup av Xserves ordinarie diskar. Dessutom är "fuldisken" backupad - dubbla gummin

Ursprungligen av Wire:

LaCie:n är endast "fuldisk" för backup av Xserves ordinarie diskar. Dessutom är "fuldisken" backupad - dubbla gummin

Oki. Du har inte tittat på Firewire 800 baserad RAID-5 istället?

• Medlem
  • 2004-07-03 00:00

Detta är ju ett klassiskt "statistiskt" problem - du kan alltid presentera fakta på ett sätt som gör dem vackarare än de är. Men det är ju skönt att man numera talar om storleken på formatterade diskar - och inte en teoretiskt uppskattning över oformatterat utymme. Läs alltid det finstilta!

det är Skillnad på GB och GiB fanns någon sida om det, hårddisk tillverkarna räknar varje KB som 1000B medans operativsystemen räknar dom som 1024B sen är det ju bara räkna ut matten själv men för att göra det rätt ska operativsystemen egentligen använda GiB istället för GB eller om det var andra vägen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 09:01

Dessutom så tar filallokerings tabellen (där datorn håller reda på var alla filer finns) upp utrymme på disken, vilket gör att man tappar användbart utrymme.

Men då tillverkarna specar "rå" lagringskapacitet på diskarna och storleken på filallokeringstabellen varierar från OS till OS (och på storleken på den aktuella disken) så är det svårt att säga exakt hur mycket användbart utrymme man får.

Gillar man inte det så är det väl bara att formatera diskarna i RAW format (men då är de inte så användbara till annat är Oracle databaser (vad jag vet))

• Medlem
  • Lund
  • 2004-07-14 09:33

Jag är nästan lite imponerad av att någon lyckats missa att diskstorlek alltid anges i oformaterad storlek och där 1 GB = 1 miljard byte. Så har det varit sen urminnes tider...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-14 10:03
Ursprungligen av swede:

Dessutom så tar filallokerings tabellen (där datorn håller reda på var alla filer finns) upp utrymme på disken, vilket gör att man tappar användbart utrymme.

Men då tillverkarna specar "rå" lagringskapacitet på diskarna och storleken på filallokeringstabellen varierar från OS till OS (och på storleken på den aktuella disken) så är det svårt att säga exakt hur mycket användbart utrymme man får.

Gillar man inte det så är det väl bara att formatera diskarna i RAW format (men då är de inte så användbara till annat är Oracle databaser (vad jag vet))

Den roll som filsystem och OS spelar i sammanhanget är minimal, vilket OS eller filsystem du än använder så kommer 500GB alltid bli 467GiB eftersom hårddisktillverkarna räknar med ^10 och datorn räknar ^2

1
Bevaka tråden