Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer efter X ? 10.9....

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-08 14:49

Jo nu har vi börjat vänja oss till att snygga X osv... Det ser ju nice ut med OS X ..(uttalas visserligen "O-äss-Tio" ).... Men tror ni det kommer vara OS XI, OS11 ? eller kommer de sluta med nummerbeteckning?
"OS VIPER"

Köra med slogans "Who like numbers anyways" Låtsas som om det var de som slutade med numerbeteckning..

AJa ni kan spinna vidare på tanken..eller kanske någon so rakt av vet vad som ska hända :P...

De är ju ett bra tag innan numren än slut så man behöver nog inte oroa sig än

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 16:13

Jag tror att det blir Mac OS X 11.0 En av anledningarna till "X" är att markera skillnaden mellan Mac OS 9 och Mac OS X plus att X:et stod för unixrötterna. Mac OS XI och OS11 låter dåligt. Innan det händer så kommer Apple på något eller så ändrar man helt enkelt uttalet från tio till X. Tror jag. Hoppas verkligen att Apple håller sig ifrån Mac OS X Extreme och allt det andra nördnamnen.

Tror inte det är omöjligt att de tonar ner siffrornas betydelse och istället kör på olika nam i fortsättningen. Titta bara på Tigerreklamen från WWDC, där står det Tiger Mac OS X istället för Mac OS X 10.4. Jag vill minnas att Apple knappt nämnde Jaguari i sin marknadsföring för 10.2. Så trenden är entydligt på väg åt ett mer namndominerat håll. I fallet med Jaguar var de i och för sig kanske rädda att få biltillverkaren med samma namn på sig.

/M

Som Pär och andra här skriver så dröjer det länge innan Apple behöver fundera på vad nästa steg ska bli. Med en utlovat långsammare utvecklingstakt lär det dröja mer än 2010 innan det ens blir aktuellt. Tills dess har det hänt väldigt mycket. Men om Apple inte av marknadsföringskäl byter namn helt innan dess så tror som Acke, att det skulle bli "Mac OS X 11.0". "Max OS X" är produktnamnet och "10.4" eller för den delen "11.0" är den numeriska delen som stadigt ökat sedan macens begynnelse (vi har ju i alla fall sluppit XP, 2000, 95, NT och andra konstiga tillägg ).

Ursprungligen av Martin Belak:

Tror inte det är omöjligt att de tonar ner siffrornas betydelse och istället kör på olika nam i fortsättningen. Titta bara på Tigerreklamen från WWDC, där står det Tiger Mac OS X istället för Mac OS X 10.4. Jag vill minnas att Apple knappt nämnde Jaguari i sin marknadsföring för 10.2. Så trenden är entydligt på väg åt ett mer namndominerat håll. I fallet med Jaguar var de i och för sig kanske rädda att få biltillverkaren med samma namn på sig.

Åh, nej, det måste vi kämpa emot!

• Oregistrerad
  • 2004-07-08 16:21

Du acke, X11 vore väl inte så smart
F.ö. så finns ju redan X11 på installationsskivorna

Hur som haver... 10.4 om ett år, och minst ett år mellan releaserna (troligen mer nu när allt börjar lira fint) så det är väl efter 2010 vi behöver bekymra oss över huvud taget

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-07-08 17:49

2010 tror jag inte MacOs finns längre i den form vi känner det nu, så jag tror inte det blir några problem.

Kom ihåg att dom kan använda Tiger två gånger hehe
2004 Mac OS X Tiger

?Mac OS X White Tiger

Mvh

Martin

• Medlem
  • Solna
  • 2004-07-08 23:00

Skulle det inte vara fullt möjlit att bara fortsätta att öka underversionerna?

Efter 10.9 kommer 10.10, sedan 10.11 osv. Kanske inte riktigt helt och hållet konventionellt sätt att hantera versionssiffror, men det förekommer.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-07-08 23:04
Ursprungligen av TERdON:

Skulle det inte vara fullt möjlit att bara fortsätta att öka underversionerna?

Efter 10.9 kommer 10.10, sedan 10.11 osv. Kanske inte riktigt helt och hållet konventionellt sätt att hantera versionssiffror, men det förekommer.

Windows 3.11 .... :rolleyes:

• Medlem
  • Solna
  • 2004-07-09 07:41
Ursprungligen av Clas:

Windows 3.11 .... :rolleyes:

Ja, fast det är versionen efter 3.1 så den räknas inte. Microsoft körde den mer konventionella varianten att andra siffran efter punkten är "underversion".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-08 23:29

I så fall har jag redan OS X 10.34 :rolleyes:

Hoppas inte någon OS X-version får smeknamnet "Copycat"

1
Bevaka tråden