Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD till VHS?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-07-08 22:28

Tänkte fråga först innan jag börjar felsöka... Finns det någon spärr att kopiera från DVD-spelare till VHS-bandspelare via SCART-kabeln? Provade med en DVD precis, och det blev störningar i bilden efter någon sekund.

Förklarar vad jag tänkt mig innan någon kommer med pekpinnar om upphovsrätten:
Jag har en iMovie-film som jag vill få över till VHS. Tänkte mig bränna en SVCD (så fort jag får hem Toast) och sedan kopiera över till VHS där ifrån...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 22:45

Från köp/hyr DVD-skivor till VHS via SCART så kommer du med stor sannolikhet få störningar. Färger blir muddiga o vissa färger inverteras nästan.

Från en hem-bränd DVD till VHS ska du inte få störningar. Hur artar sig dessa?

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-07-08 22:49
Ursprungligen av Erik.dv:

Från köp/hyr DVD-skivor till VHS via SCART så kommer du med stor sannolikhet få störningar. Färger blir muddiga o vissa färger inverteras nästan.

Från en hem-bränd DVD till VHS ska du inte få störningar. Hur artar sig dessa?

Har ingen DVD-brännare. Ska göra en Video-CD så snart jag får hem Toast (förhoppningsvis imorgon). Tänkte bara göra ett litet "för-test" nu ikväll, och det blev mycket riktigt som du beskrev. Är det någon form av kopieringsskydd?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 22:49

"får hem Toast"? Du menar väl när du har köpt Toast. Annars blir det piratkopiering.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-07-08 22:50
Ursprungligen av acke:

"får hem Toast"? Du menar väl när du har köpt Toast. Annars blir det piratkopiering.

Det är beställt på Macoteket naturligtvis! Är på väg med posten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 23:29

Ingen stjärna på det här men om du har en DV-kamera som jag tror pga att du pratar iMovie borde det väl bli enklare om du kör iMovie > DV > VHS?

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-07-08 23:34
Ursprungligen av acke:

Ingen stjärna på det här men om du har en DV-kamera som jag tror pga att du pratar iMovie borde det väl bli enklare om du kör iMovie > DV > VHS?

DV-kameran har tyvärr inte DV-in, så det går inte skicka tillbaka det till kameran. Annars hade det naturligtvis varit det enklaste.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-09 01:26

Det låter helt klart som Macrovision-kopieringsskyddet. Filmen växlar mellan ljust och mörkt i intervaller, stabiliserar sig några sekunder i ett av lägena och börjar sedan växla ljusstyrka igen. Känns det igen? Många DVD har detta skydd som visar sig när du kopplar till video-in på en VHS-bandare. Det förekommer för övrigt även på hyr- och köpfilmer på VHS. Om du kopierar hemmagjord film så kommer inte detta fenomen uppstå.

Har själv detta problem när jag ska kika på DVD på TV via SuperDriven i min PowerBook. Det går inte att manuellt välja AV-ingång på vår gamla TV. TV:n kan endast välja AV-kanal automatiskt via den signalspänning som en av ledarna i SCART-kabeln som exempelvis en Videos SCART skickar ut. Detta gör att jag då måste koppla till videobandarens komposit AV-in med följd att videobandaren tror att jag skall spela in och börjar då härja med Macrovisionskyddet. Jobbigt. Lösningen är att spela DVD med VLC. Då funkar det fint utan det jämrans kopieringsskyddet och hux flux får jag möjlighet att titta på mina DVD på TV.

Ursprungligen av Clas:

DV-kameran har tyvärr inte DV-in, så det går inte skicka tillbaka det till kameran. Annars hade det naturligtvis varit det enklaste.

Det brukar finnas omvägar för att lösa DV-in blockeringen. Jag gjorde så med min Panasonic. Kommer tyvärr inte ihåg adressen men Googla lite så hittar du nog något.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 04:51

Att den inte har DV-in betyder bara att du inte kan spela in det färdiga materialet på DVband, du kan fortfarande koppla kameran till en monitor eller VHS och skicka ut en analog signal. Leta efter anslutningen A/V out. Ska du komprimera till SVCD först och sen till VHS har du knappt nån bild kvar eftersom du förlorar upplösning för varje steg.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-07-09 09:58

Tack för alla svar!
Gjorde lite snabba försök att få ut monitorbild i kameran utan att lyckas, ska kolla lite mer på det. Någon som har erfarenhet av Canon MV600 och iMovie? Eller någon som vet något om att lösa DV-in blockeringen? Håller på att Googla, men det är måååånga sidor som dyker upp.

Något annat sätt att få över det till VHS?
Har provat att köra genom monitorspeglingen på iBooken till TV:n, men filmen går så ryckigt, kan tänka mig att min dator inte riktigt orkar med det.

Någon gång ska jag köpa mig en egen videokamera, som då ska ha DV-in! (lånar föräldrarnas just nu...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 11:05

Prova sök på Canon.se Läs mina läppar d e n h a r A/V u t...! Alla kameror har A/V ut, man måste ju kunna titta på det man filmat på en TV. Om du sett de där tre RCAkontakterna som ofta finns på framsidan av VHS, surroundförstärkare och TVapparater så är de just till för kameror. På Canon har du en liten gul kontakt där du kopplar en medföljande sladd som i andra änden blir de tre RCAkontakterna med en löstagbar SCART-adapter.

Sen är det många nya och mer avancerade kameror som också har DV-in så att du kan spela in på band från dator eller annan DVspelare. Och A/V-in som gör att den kan digitalisera en analog signal till DV (t.ex från VHS, DVD eller Hi8kamera).

Edit: DV-in är som sagt en mjukvarufråga man kan fixa i efterhand (det går att lämna in den och få det gjort för ca 500-1000:-) Hårdvaran (kameran) är exakt densamma vare sig bara DV-ut eller både och.

Senast redigerat 2004-07-09 11:16
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-07-09 11:18

Jo, den kontakten har jag självklart hittat!
Men frågan är ju hur jag får materialet som nu ligger redigerat i datorn till VHS!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 12:03

Det finns en kryssruta i inställningar som heter "spela upp video till kameran", men jag har provat den nu utan resultat. Dessutom kan jag inte skicka tillbaka materialet för inspelning heller av nån anledning (har en annan Canon med DV-in). Prova den där inställningen, men desvärre är iMovie ett simpelt program utan många möjligheter. Som jag förstår det ska iMovie klara av det och det är dåligt om det inte gör det! Det kan också ha att göra med vilka kameror programmet supportar men eftersom FCE och FCP gör det är det förvånande om inte iMovie också skulle.

Det du ska och kan göra rent tekniskt är att du har kameran inkopplad via FireWire i datorn och via A/V ut till en TV eller VHS. Då kan du titta på och/eller spela in utan att ha DVin på kameran. Det här fungerar som det ska i Final Cut Express och -Pro, Avid m.fl och ska/bör fungera i iMovie. (Man bara kopplar in den och slår på VTR och så visas bilden på monitorn när man tittar i timeline.) Går det inte det tycker jag att du ska kolla efter ett annat redigeringsprogram just för att kunna få ut det som det är möjligt. Avid har en nerladdningsbar gratisversion som kanske klarar det bättre...

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-07-09 12:11

Ska prova en gång till, det funkade inte förut... Tyvärr kräver Avid:s gratisprogram en G4.

1
Bevaka tråden